احمد محمدپور

«انتخابات» ونقش آن در روابط روستائیان

«انتخابات» ونقش آن در روابط روستائیان برای روستا،تعاریف متعددی از سوی جامعه شناسان ومتفکران این وادی ،متناسب با شراطی اقلیمی ،جمعیتی ،اقتصادی و غیره ارائه شده است که در کشورهای مختلف ، دارای تفاوتهایی نیز می باشند. ولی جامعترین تعریف روستا بطورعام عبارتست از: محدوده ای از فضای جغرافیاییست که یک واحداجتماعی کوچک ، مرکب […]

«انتخابات» ونقش آن در روابط روستائیان

برای روستا،تعاریف متعددی از سوی جامعه شناسان ومتفکران این وادی ،متناسب با شراطی اقلیمی ،جمعیتی ،اقتصادی و غیره ارائه شده است که در کشورهای مختلف ، دارای تفاوتهایی نیز می باشند.

ولی جامعترین تعریف روستا بطورعام عبارتست از: محدوده ای از فضای جغرافیاییست که یک واحداجتماعی کوچک ، مرکب ازتعدادی خانواده،که نسبت به هم دارای نوعی احساس ودلبستگی وعواطف وعلایق مشترک می باشند و در آن تجمیع می یابند. وبیشتر فعالیتهایی که برای تامین نیازمندیهای زندگی وخودانجام می دهند،از طریق استفاده وبهره گیری از زمین و درون محیط مسکونیشان صورت می پذیرد.واین واحد اجتماعی، اکثریت افرادآن به کار کشاورزی اشتغال دارند. شاید زیباترین تعبیر روستا از دیدگاه متفکر و جامعه شناس برجسته آلمانی ، فردیناند تونیس باشد که می گوید: جامعه روستایی بعنوان یک جامعه آرمانی،سرشار از تقدس ،هماهنگی وصلح وصفاست.

اما آیا اینک این صفا وصمیمیت وعلایق مشترک وآرمانی، همچنان میان اکثریت روستائیان، که معمولا بیشترشان باهم در هر روستا یا روستاهای همجوارنسبت نسبی وسببی دارند تبلور می یابد؟ یا اینکه بتدریج بعلت نوع زندگی امروزی که بیشتر متاثر از کلمه عام «تکنولوژی» که البته تاثیرآن غیرقابل کتمان است و یا میل و رغبت به زندگی پر زرق و برق شهرنشینی و اختلاط فرهنگی و قومی در آن نقش تکامل گرایی را ایفا می نماید؟

در اینجا میخواهیم دریک بررسی اجمالی،نقش پدیده ای بنام «انتخابات» و تاثیرآن در نوع روابط ونگرش روستائیان نسبت به هم، که از دیرباز چون نقاش ماهری، همیشه تصاویری از عشق و محبت و وحدت وصمیمیت وآرامش را در ذهن سایرین تداعی نموده اند را واکاوی نمائیم. مطمئنا باور اینکه بخواهیم نقش پدیده انتخابات،بخصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی را در سالهای اخیر در تیرگی وکمرنگ شدن روابط اکثر روستائیان دخیل بدانیم، راه را به بیراهه نرفته وسخنی به گزاف نگفته ایم.

انتخاباتی که باتمامی شور وهیجانات وگرایشهای اولیه اش، درنهایت دربیشترشهرستانها به دلایل متعدد به دو گروه،جناح یا بعضا حزب ختم میشو.د. وکاندیداها وتاثیرگذاران انتخاباتیشان گاها با نوع رفتار وگفتار خود، جهت کسب آرای موردنیاز،نقش یک پازل غیرقابل انکاری رادر این کارزار انتخاباتی واخلاقی روستاها ومحلات ایفا می نمائند.

پدیده اتخابات که اگر بدرستی از سوی کارگزاران انتخاباتیش مدیریت نشود،چه بسا درآینده ای نه چندان دور،این معماری سنتی وکهن ایرانی که ستونهایش بامصالحی چون برگرفته ازموازین دین مبین اسلام و نظام مقدس جمهری اسلامی ایران برپایه صداقت و دوستی واخلاق و آرامش،بسان دژی محکم بنا شده است، دچار تزلزل و ناپایداری خواهد شد.
هرچند شرکت در انتخابات کشوری که مبتنی بر دمکراسی ومردم سالاری دینی می باشد، امری  بدیهی وپسندیده است. اما توجه به اصول اخلاقی ودر راس آن «اخلاق انتخاباتی» ازضروریات بوده ودر جایگاه والایی قرار دارد. آنگونه که مقام عظمی ولایت،حضرت آیت الله خامنه ای می فرمایند:« وجه تمایز رقابت در جامعه اسلامی وجوامع غربی ملتزم بودن به موازین اخلاقی ودینی است ». و از آنجا که درآیین وشرع اسلام «اخلاق» امری «مطلق» به شمار می آید، بیاییم با فصل الخطاب قرار دادن فرموده مقام معظم رهبری وبا اعتقاد به اصل «شرکت در انتخابات»، اخلاق انتخاباتی را نیز در جای جای میهن پهناور ایران اسلامی نهادینه کنیم. و با زیاده خواهیها وکج سلیقگیهای خودمان، وحدت ویکپارچگی وآرامش را که اصول زیربنایی یک روستا را شکل می دهند به مخاطره نیندازیم. وشرایط را بگونه ای مهیا نسازیم که خواسته یا ناخواسته، درمیان بذرهای شفاف عشق و محبت واتحاد، بذر دشمنی ونفاق وکینه را در دلهای روستائیان پاک سرشت کاشت  کنیم. چرا که به یقین آنچه کاشتیم برای نسلهای آینده آن روستا نیز به یادگار خواهیم گذاشت و آنان در مورد گذشتگان خود قضاوت خواهند نمود. آنجا که مرکب قلمهای برخی از منتخبین ملت در سالهای اخیر پس از تصاحب صندلی کرسی بهارستان،برای رفع حداقلی مشکلات اقلیت به خشکی می گراید ویا رنگ جوهرهای قلمشان تغییر میکند. وبا این هنجارشکنی اخلاقی که بسان رود آبی  بر پیکره روستائیان رسوخ کرده وبشدت نیز گستره پیش روی خویش را در می نوردد و بذرهای صفا و محبت و وحدت اهالی در امواج پر طلاتم انتخاباتی گم میشود ودر پستوی این امواج خروشان، دانه های مشمئزکننده نفاق وکینه و دو دستگی برایشان به یادگار خواهد ماند.
شایسته است کاندیداها و تاثیرگذاران انتخاباتیشان در روستاها ومحلات با سعه صدر واستناد به موازین شرعی واخلاقی ودر راستای رشد وتعالی فرهنگ اخلاق انتخاباتی نیز مجدانه کوشا باشند تا شاید گامی هرچند اندک در جهت حفظ اصول اولیه این جامعه کوچک، اما پر رمز و راز سنتی وکهن برداشته شود.
امید است مسئولین ذیصلاح ومرتبط نیز در نظارت بر صلاحیت کاندیداهای محترم مجلس شورای اسلامی، به مقوله اخلاق انتخابیشان درگذشته وحال ، توجه وعنایت ویژه ای داشته باشند. و کاندیداهای محترم وحامیان آنها نیز برای کسب آرای حداکثری، اخلاق انتخاباتی را به جد لحاظ نمایند تا خدای ناکرده، گروه بندیهای جناحی وسیاسی و غیره در روستاها موجبات افول این پیوندهای عمیق خویشاوندی و گسستن رشته های صلح وصفا و صمیمیت روستائیان و صف کشیدن هایشان در مقابل هم، حتی در اجرا و انجام فعلیات روزمره زندگی را فراهم نسازند.

« خدایا چنان کن که سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار»

احمد محمدپور

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share