در نشست تببین اقتصاد مقاومتی و جایگاه آن در برنامه ششم توسعه با حضور مدیران استان مطرح شد:

عوامل خطرپذیری اقتصاد ایران از زبان دانش جعفری+تصاویر

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: اقتصاد مقاومتی یا مقاومت اقتصادی میزان توانایی اقتصاد برای بازگشت به کارکرد عادی خود پس از مواجهه با تکان وارده را مورد بحث قرار می دهد که این تکان می تواند از عوامل بیرونی و یا ضعف های درونی اقتصاد باشد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،ظهر امروز نشست تببین اقتصاد مقاومتی و جایگاه آن در برنامه ششم توسعه با حضور داوود دانش جعفری مشاور عالی وزیر بهداشت در محل سازمان مدیریت برنامه ریزی استان گیلان برگزار شد.

برای توسعه سه چیز مهم است علم ،علم و علم/اقتصاد مقاومتی به خوبی عملیاتی نشده استIMG_1952

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت, محمدعلی محمدی رییس سازمان مدیریت برنامه ریزی استان گیلان با بیان اینکه نگاه ها به سازمان مدیریت برنامه ریزی بیشتر در بحث بودجه است ،تصریح کرد: مبحث «توسعه» هدف و مهمترین بخش فعالیت های این سازمان است.

وی افزود: بسیاری از کشورهای دنیا توسعه را پس از ایران شروع کرده اند ولی از نظر توسعه جلوتر هستند که این موضوع به علت مغفول ماندن فرهنگ توسعه در کشور است.

 رییس سازمان مدیریت برنامه ریزی استان گیلان اظهار داشت: هدف از تشکیل این جلسه تجلی بخشیدن به فرهنگ توسعه و عمومیت بخشی این مسئله برای رسیدن به برداشت واحد و یکسان از مبحث توسعه است.

محمدی تجزیه و تحلیل علمی در رابطه با مشکلات اقتصادی را مهم دانست و ادامه داد: برای توسعه سه چیز مهم است علم ،علم و علم.

کیوان محمدی گفت: برای ارائه سیاست گذاری های درست و اصولی باید از حداکثر ظرفیت های علمی استان و تجربیات استان های موفق در توسعه استفاده کنیم.

وی در پایان اذعان داشت: اقتصاد مقاومتی که از رهنمودهای اساسی و مهم رهبر معظم انقلاب است به خوبی عملیاتی نشده است.

میزان مالیات بر کالا و خدمات در کشور بسیار پایین تر از سطح جهانی است

داوود دانش جعفری مشاور عالی وزیر بهداشت و وزیر اسبق اقتصاد و دارایی کشور با بیان اینکه اعلام سیاست های کلی کشIMG_1985ور یکی از وظایف رهبری است و اقتصاد مقاومتی یکی از این سیاست ها است گفت: اقتصاد مقاومتی یا مقاومت اقتصادی میزان توانایی اقتصاد برای بازگشت به کارکرد عادی خود پس از مواجهه با تکان وارده را مورد بحث قرار می دهد که این تکان می تواند از عوامل بیرونی و یا ضعف های درونی اقتصاد باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای تحلیل مقاومت اقتصادی دو رویکرد کلی وجود ،ابتدا رویکرد مدیریت ریسک که در این روش میزان احتمال شکست سیستم مورد محاسبه قرار می گیرد و دوم رویکرد مهندسی مقاومت که در این رویکرد روش های تقویت مقاومت سیستم و همچنین ایجاد انعطاف پذیری بیشتر در برابر فشارهای وارده مورد مطالعه قرار می گیرد.

مشاور عالی وزیر بهداشت اظهار داشت: اگر در زمان تحریم ها اقتصاد کشور ما مقاوم بود قیمت ارز ثبات پیدا می کرد.

دانش جعفری ادامه داد: ذخیره سازی استراتژیک برای محصولات مهم و و برطرف کردن احتیاجات کشور از چند منبع برای اقتصاد کشور ضروری است

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت گفت: شناسایی حوزه های خطرپذیر اقتصاد ایران ،پیدا کردن راهکارهای کاهش خطرپذیری ها و همچنین کنترل و مدیریت آن ،خروج از حوزه هایی که میزان خطرپذیری احتمال در آن بالا است و مقاوم سازی اقتصاد در برابر خطرپذیری های موجود از جمله قلمرو اقتصادی در ایران است.

دانش جعفری همچنین تصریح کرد: وابستگی درآمد دولت به نفت ،کارکرد نامناسب درآمدهای نفتی در ایران ،شرکای محدود تجاری ایران ،تورم و کاهش اشتغال از عوامل خطرپذیری های اقتصاد ایران است.

وی در رابطه با موضوع تورم گفت: برای پیشرفت کشور باید نرخ تورم را پایین بیاوریم زیرا تورم بالا ضربه ی زیادی به اقتصاد کشور می زند.برای مثال در پروژه مسکن مهر دولت به علت کمبود منابع مالی ناچار به استقراض از بانک مرکزی و چاپ اسکناس شد که این موضوع باعث ایجاد تورم در کشور شد.

دانش جعفری مالیات بر کالا و خدمات را یکی از راه های کسب درآمد در کشور دانست و اظهار داشت: میزان مالیات بر کالا و خدمات در کشور بسیار پایین تر از سطح جهانی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا مبنی بر اینکه «میزان بالای مالیات مستقیم و غیر مستقیم بصورت تئوری خوب است اما در ایران به علت کم بودن درآمد و اشتغال مناسب نیست», گفت: این سوال خوبی است و اگر کشور از درآمد حاصل از این مالیات ها به افراد دارای درآمد پایین کمک کند و مالیات را بر روی برخی کالاها وضع کند مشکلی پیش نمی آید.

 

خبرنگار: صابر عاشری

Share