در سیزدهمین اجلاس سالانه نظام مهندسی معدن ایران در بندر انزلی مطرح شد:

استان گیلان دارای ۱.۵ میلیارد تن ذخایر مواد معدنی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان از بهره مندی استان از ۱.۵ میلیارد تن ذخایر قطعی مواد معدنی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رییس سازمان صنعت ،معدن و تجارت گیلان از بهره مندی استان از ۱.۵ میلیارد تن ذخایر قطعی مواد معدنی خبر داد.montazeri_9247_resize

علی منتظری روز سه شنبه در سیزدهمین اجلاس سالانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران اظهار کرد : ۱۱۰ معدن شناسایی شده در استان داریم که ۶۰ درصد آنها فعالند و همچنین حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ محدوده برداشت موقت مواد معدنی عموما از نوع شن و ماسه داریم .

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان میزان مواد معدنی استخراج شده استان در سال گذشته را ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن عنوان کرد.

وی عمده ترین محصولات صنایع معدنی استان را سیمان ، انواع آجر ، فراوری میکا ، انواع ورق و لوله ، ظروف چینی و چینی بهداشتی ، بتونیت اکتیو ، انواع تایل سیمانی ، مصنوعات سنگی ، کاشی و سرامیک ، ورق و شمش روی ، فولاد و محصولات فولادی نام برد.

وی با اشاره به در حال پیشرفت بودن فعالیتهای معدنی استان و اشتغال حدود دو هزار و ۱۰۰ نفر در این بخش خاطرنشان کرد: مهمترین برنامه ها در بخش معادن و صنایع معدنی اکتشاف سراسری استان با اولویت کانی های فلزی و توسعه صنایع معدنی نظیر سیمان، سنگ های تزئینی ،کاشی و سرامیک است.

منتظری متذکر شد : گیلان به لحاظ زمین شناسی محدودیت های خاص خود را دارد و باید با تدبیر اقدام به استخراج و استفاده از ذخایر معدنی ارزشمند آن بنماییم.

وی تصریح کرد: در قانون معادن محدودیتهایی در حوزه منابع طبیعی و محیط زیستی داریم که در گیلان با توجه به وجود جنگل یا مرتع این محدودیتها بیشتر است.

وی با بیان این که شرایط ویژه ای را قانون برای استانهای شمالی تعریف کرده که هزینه اکتشاف و قیمت تمام شده را بالا می برد گفت: این مساله موجب بروز مشکلاتی در عملیات معدنی شده که بازبینی مقررات را ضروری می سازد.

رییس سازمان صنعت ،معدن و تجارت گیلان با اشاره به واگذاری تفویض اختیار در حوزه معادن شن و ماسه به این سازمان افزود : برای این منظور امکانات سخت افزاری و نرم افزاری لازم در اختیار ما قرار داده نشده است.

وی تاکید کرد : نظارت بر فعالیتهای معدنی باید مورد بازنگری قرار گیرد و برای نظارت بر معادن و فعالیتهای معدنی باید امکانات لازم را داشته باشیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری گیلان نیز با اشاره به بهره مندی استان از منابع معدنی و وجود بندرگاه انزلی گفت : مزیت صادرات محصولات صنایع معدنی به کشورهای دیگر را داریم.DSC_9289_resize

محمدحسین اصغریان با اشاره به وسعت کم گیلان و حساسیتهای زیست محیطی خاطرنشان کرد: در گروه معادن غیرفلزی در استان شاهد وجود برخی معادن ارزشمند نظیر بیوتیت ،خاکهای صنعتی و غیره هستیم.

وی با اشاره به ارزش مواد معدنی متذکر شد: باید به هوش باشیم که از معادن بهره برداری هوشمندانه و بهینه صورت بگیرد و از تضییع بیت المال جلوگیری شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری گیلان همچنین ژئوتوریسم را از فرصتهای دیگر موجود در این بخش عنوان و تصریح کرد: با توجه به طبیعت بی نظیر استان و پدیده های زمین شناسی ظرفیت خوبی در حوزه ژئوتوریسم در استان وجود دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن گیلان نیز با اشاره به عضویت بیش از یک هزار فارغ التحصیل رشته های مختلف در این سازمان گفت: تلاش ما بر ارتقاء سطح کیفی فعالیتهای معدنی و افزایش بهره وری و سود دهی در این بخش است .

میر ساسان مودب جلالی اظهار کرد: تاکنون ۱۱۰ فقره پروانه اشتغال در رسته های پی جویی و اکتشاف ، استخراج و نقشه برداری در استان صادر شده است.

وی متذکر شد : به عنوان یک سازمان حرفه ای می کوشیم با ارائه خدمات تخصصی مهندسی و فنی در زمینه های اکتشاف ، استخراج ، بهره برداری و ایمنی معادن و بهینه کردن آنها و نیز ارتقاء سطح کیفی معادن و کمک به بهره برداران در زمینه افزایش بنیه علمی و دانش فنی استخراج و بهره برداری صحیح از معادن با کمترین هزینه ممکن سود حاصل از فعالیتهای معدنی در استان را افزایش دهیم.

سیزدهمین اجلاس سالانه نظام مهندسی معدن ایران از امروز در دهکده ساحلی بندرانزلی آغاز به کار کرد.

در این اجلاس دو روزه انتخابات دوره جدید شورای مرکزی نیز انجام خواهد گرفت.

/ایرنا

Share