در نشست رييس دفتر نمايندگي وزارت خارجه در گيلان با فرماندار آستارا

آستارا با توجه به موقعیت خاص خود می‌تواند بیشترین نقش را در تجارت خارجی ایفا کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «محمدرضا باقری پور» اظهار داشت: آستارا با توجه به موقعیت خاص خود و هم مرز بودن با کشور جمهوری آذربایجان و از همه مهمتر قرار گرفتن در نقطه اتصال کشور با کشورهای آسیای میانه، اروپای شرقی و در نهایت کل اروپا، پتانسیل هایی دارد که می تواند بیشترین نقش را در تجارت خارجی ایفا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گیلان گفت: ارتقای سرعت و میزان کیفیت خدمات دهی به مترددین و اتباع دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و برطرف نمودن موانع و مشکلات در مرز آستارا ضروری است.

astarrticle «محمدرضا باقری پور» در جریان سفر خود به بندر مرزی آستارا و پس از نشست با فرماندار این شهرستان، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آستارا با توجه به موقعیت خاص خود و هم مرز بودن با کشور جمهوری آذربایجان و از همه مهمتر قرار گرفتن در نقطه اتصال کشور با کشورهای آسیای میانه، اروپای شرقی و در نهایت کل اروپا، پتانسیل هایی دارد که می تواند بیشترین نقش را در تجارت خارجی ایفا کند.

وی ادامه داد: با توجه به این ظرفیت ها و پتانسیل ها در کنار توانمندی های مدیران استانی و شهرستانی و نگاه بازرگانان، می توان قدم های بیشتری را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برداشت.

باقری پور در بخش دیگر سخنان خود به مسایل و مشکلات اتباع دو کشور و تردد و تجارت بین دو کشور اشاره کرد و گفت: در این سفر و نشست با فرماندار آستارا، مباحث موجود در زمینه نحوه برخورد مأموران آذری با رانندگان کامیون ها مطرح گردید که باید راهکارهایی برای این امر ارائه شود.

وی عزت، حکمت و مصلحت را سه اصل کاری دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه برشمرد و افزود: این اصول از فرمایشات مقام معظم رهبری برای وزارت امور خارجه می باشد و در اولویت دفتر گیلان هم قرار دارد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در گیلان در بخش دیگر سخنان خود از پیگیری برای از سرگیری تردد با گذر مرزی بین دو کشور سخن گفت و خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه این مسأله در حال رایزنی می باشد تا پیش از حصول نتیجه هیچگونه اظهارنظری در این خصوص نمی توان کرد.

وی در پایان (۱۷ مرداد) سالگرد شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار را به فعالان عرصه خبر و خبررسانی تبریک گفت.

asarticleسیروس شفقی فرماندار آستارا نیز در این نشست، رشد و توسعه اقتصادی مرز آستارا را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: باید از وجود این گمرک به منظور رونق و توسعه منطقه بهره کامل را گرفت.

با بیان اینکه توان مرز و گمرک آستارا در بخش تجاری و ترانزیت بالا است، افزود: ترانزیت و افزایش صادرات می تواند زمینه مناسبی را برای درآمدی موفق و پایدار نصیب کشور کند.

وی رمز موفقیت این مرز را در بخش تجاری و ترانزیت خارجی دانست و گفت: گمرک آستارا طی دهه اخیر همواره با رشد صادرات و واردات مواجه بوده و یکی از فعال ترین مرزهای زمینی کشور به شمار می رود.

حمید رضا محمدی مدیر کل گمرک آستارا نیز در این نشست توانمندی های منطقه مرزی آستارا در جهش عظیم حوزه اقتصادی گیلان را موثر برشمرد و تصریح کرد: مرز آستارا حلقه اصلی اتصال کریدور شمال – جنوب است و تجهیز آن باعث تحول بزرگ در این کریدور خواهد شد.

وی به آمار بالای تردد کامیون های ترانزیتی در مرز آستارا اشاره کرد و گفت: وجود گمرک در هر شهری خصوصاً در شهر های مرزی همواره عامل پیشرفت و توسعه آن منطقه محسوب می شود و با توجه به ماهیت تجاری اش، عملکرد گمرک همواره زیر ذره بین است.

وی افزود: وجود امنیت در صادرات و واردات کالا از شاخصه های مهم گمرک آستارا است که این مرز را به کانون تردد مسافران مرزی و صادرات و واردات کالا به کشورهای خارجی هم مرز و همسایه با ایران تبدیل کرده است.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گیلان پس از پایان نشست خود با فرماندار، مدیر کل گمرکات و مدیر پایانه آستارا از پایانه مرزی، گمرک و پل مرزی این شهرستان بازدید میدانی به عمل آورد.

Share