مدیرکل هواشناسی گیلان خبرداد

۴۰ روزست که در رشت باران نباریده است/پیش بینی تابستانی بسیار گرم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل هواشناسی گیلان گفت: در حوزه مرکزی شهر رشت، ۴۰ روز است که باران نباریده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل هواشناسی گیلان گفت: در حوزه مرکزی شهر رشت، ۴۰ روز است که باران نباریده است.

۴۵۰۴۰t.jpgبهمن کمانگر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گفت: پیش‌بینی‌های اداره‌کل هواشناسی استان برای سال ۹۴ درست از آب درآمد.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی‌های سال گذشته این بود که سال ۹۴ سالی خشک و با تابستانی گرم همراه خواهد بود که در حال حاضر شاهد این امر هستیم.

وی با اشاره به اینکه برخی توصیه داشتند که در ۵ تا ۱۰ درصد از شالیزارهای گیلان کشت صورت نگیرد تا شاهد کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مصرف آب باشیم، خاطرنشان کرد: اما توصیه نکاشت عملا امکانپذیر نیست و به همین دلیل صرفه‌جویی و مدیریت در مصرف آب سرلوحه برنامه‌های استان قرار گرفت.

کمانگر بارش‌های ماه فروردین سال جاری را در گیلان خوب دانست و گفت: اما تغییرات طی دو ماه اردیبهشت و خرداد موجب شد که شاهد کم بارشی باشیم.

مدیرکل هواشناسی گیلان خاطرنشان کرد: از ابتدای تیرماه سالجاری تاکنون بارشی را در استان نداشتیم و در حوزه مرکزی شهر رشت ۴۰ روز است که باران نباریده است.

کمانگر ادامه داد: با خشکسالی خفیف در غرب و شرق استان مواجه هستیم و دما نیز رو به افزایش است.

وی با اشاره به افزایش ساعات آفتابی و تبخیر آب در استان تصریح کرد: البته شالیزارها از نظر سبزینگی در شرایط مطلوبی هستند و این امر موجب شده که تبخیر در شالیزارها کم شود.

مدیرکل هواشناسی استان با بیان اینکه در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور کاهش ۲۰ درصدی بارندگی را پیش‌بینی می‌کنیم، اضافه کرد: تابستان امسال بسیار گرم پیش‌بینی می‌شود.

وی خبر داد: طبق اطلاعیه‌ای که صادر کرده‌ایم خواستار عدم حضور سالمندان، کودکان و یا بیماران در ساعات گرم روز شده‌ایم.

کمانگر در پاسخ به اینکه آیا واقعا دچار قهر طبیعت شده‌ایم، گفت: با توجه به روند رشد برنج می‌توان نتیجه گرفت که جو فعلی در خدمت کشاورزی استان است.

وی گفت: با توجه به گرمای موجود، شالیزارها از لحاظ بیماری بلاست و آفت کرم ساقه‌خوار برنج دور شده‌اند.

وی با اشاره به کاهش میزان بارش در حوزه سد سفیدرود گفت: طی سال‌های آتی اجرای طرح همزمانی کشت به منظور صرفه‌جویی از ذخیره آب پشت سد می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

/ایسنا

Share