مرور روزنامه‌های صبح هجدهم تیر ماه؛

گره توافق هسته ای و انتخابات؟/ ادامه مذاکرات در مسیر خاکستری/ ثبت پایین‌ترین قیمت سکه در ۱.۵ سال اخیر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امسال روز قدس و پایان ضرب‌ الاجل هسته ای تقارن یافته است، به گونه‌‌ای که دیپلمات‌ها تا سحر جمعه به وقت وین فرصت دارند ‌به توافق برسند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امسال روز قدس و پایان ضرب‌ الاجل هسته ای تقارن یافته است، به گونه‌‌ای که دیپلمات‌ها تا سحر جمعه به وقت وین فرصت دارند ‌به توافق برسند. در غیر این صورت، فرصت بررسی ۳۰ روزه کنگره به ۶۰ روز افزایش پیدا می کند. به همین مناسبت، روزنامه های امروز دو موضوع روز قدس و توافق هسته ای را ‌‌مهم‌ترین موضوع روز پوشش گسترده داده اند.

۴۹۰۳۷در ادامه می‌توانید مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های پنجشنبه هجدهم تیرماه را مرور کنید.

«روزنامه آرمان» در گزارشی به تأثیرات توافق احتمالی هسته ای در حوزه های مختلف به خصوص انتخابات می پردازد. این روزنامه در این گزارش با تیتر «‌سایه توافق بر سر‌انتخابات» با اشاره به تأثیر توافق بر همه روند کشور می نویسد: «‌همیشه پای مذاکرات در میان است»؛ این روزها هر مسأله‌ای که مطرح می‌شود یک سر آن به مذاکرات هسته‌ای ختم می‌شود، از مسائل اقتصادی گرفته تا موضوعات سیاسی همه و همه به سرنوشت اختلافات ایران و ۱+۵ گره خورده است؛ شاید تا حدودی قابل درک باشد چرا که حل مساله هسته‌ای علاوه بر یک مطالبه ملی به یک کلافگی نیز تبدیل شده و همه می‌خواهند به نوعی این موضوع برای همیشه از میان برداشته شود؛ حتی برخی اقشار جامعه معتقدند اگر قرار است توافقی در کار نباشد یک بار برای همیشه گفته شود توافقی نیست تا برنامه روی عدم توافق تنظیم شود و البته در میان مسئولان و شخصیت‌های سیاسی نیز اظهارنظر درباره مذاکرات کم نیست. بنابراین به طور حتم نتیجه مذاکرات در معادلات سیاسی آینده بسیار تاثیرگذار خواهد بود و در میان این معادلات، مجهول انتخابات از همه مهم‌تر است. انتخاباتی که قرار است اسفند ماه۹۴ تکلیف دهمین مجلس و خرداد ۹۶ تکلیف کرسی ریاست‌جمهوری را مشخص کند‌».

همچنین این روزنامه در گفت و گو با امیرمحبیان، همین موضوع را پیگیری کرده است‌. این استاد دانشگاه در این گفت‌و‌گو با عنوان «‌توافق‌هسته‌ای را نباید به انتخابات‌گره زد» بیان می کند که «صرف توافق نمی‌تواند عامل اساسی در تغییر فضای فکری در جهت بهره مندی یک جریان از فضای دگرگون‌شده انتخاباتی شود. مهم این است که آیا توافق انجام‌گرفته از منظر افکار عمومی موقعیت بهتری را برای ایران و مردم فراهم می‌کند یا خیر؟ به عبارت بهتر، مردم شرایط را در مقایسه با وضعیت خود ارزیابی می‌کنند. فراموش نکرده‌ایم که هنگامی که تماس‌های اولیه روحانی و اوباما برقرار شد یا نشست‌های مستقیم اولیه برقرار شد، تصور بر این بود که سریعا قیمت دلار کاهش پیدا کرده و نتایج این دیدار در وضعیت ارز دیده خواهد شد. اما شوک اولیه بسیار کوتاه‌مدت و نااستوار بود. بنا براین باید منتظر شد و نتایج را ارزیابی کرد. نکته خطرناکی که حتما باید مسئولان دولتی مراقبش باشند تا تصور آن در اذهان شکل نگیرد. این برداشت خطرناک است که دولتی‌ها مذاکرات هسته‌ای را در مسیر رسیدن به فرصت‌های انتخاباتی درون کشور پیش می‌برند تا از نتایج آن سود انتخاباتی ببرند. این برداشت مطلقا شکل نگیرد، زیرا برای وجهه دولت بسیار بد است. متأسفانه به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان روی این فاکتور سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مبادا طمع‌های اینچنینی تصویر دولتی را ایجاد کند که منافع کلان کشور را بازیچه بازی‌های سیاسی کوتاه‌مدت کرده است. البته با شناختی که از مسئولان دولتی موجود است و مراقبت هوشمندانه رهبری چنین برداشتی درست نیست، اما دولتی‌ها هم هوشیار باشند و علائمی اینگونه از خود نشان ندهند.» امیرمحبیان در مقابل پرسش آخر می گوید« حتما و قطعا باید این را در نظر داشت که توافق هسته‌ای را نباید به انتخابات گره زد.»

«روزنامه کیهان» نیز در صفحه نخست خود به موضوع روز قدس پرداخته است. همچنین این روزنامه در گزارشی با تیتر «‌رمزگشایی عراقچی از بن بست مذاکرات» می نویسد، عامل اصلی تمدید مذاکرات این است که طرف امریکایی حاضر به دل کندن از تحریم ها نیست.

«روزنامه اعتماد» نیز در گزارش هسته ای به تنش دیروز در جلسه وزرا و سخن معروف آقای ظریف، مبنی بر اینکه هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید پرداخته است و می نویسد: «‌مذاکرات برای پنجمین بار در یک سال و نیم گذشته تمدید شد؛ تمدیدی که طرفین اصرار دارند نام «تمدید» را برای آن به کار نبرند و از آن با عنوان ادامه مذاکرات یاد کنند. به نظر می‌رسد تحلیلگران و خبرنگاران رسانه‌های متفاوت داخلی و خارجی حاضر در مذاکرات هم با این رویکرد کنار آمده‌اند. پیش از این زمزمه‌های حاشیه‌ای حاکی از این بود که ایران و ١+۵ روز چهارشنبه به تفاهم خواهند رسید؛ برنامه‌ریزی‌ای که از منظر رسانه‌ای بسیار بی‌نقص هم به نظر می‌رسید. تیم مذاکره‌کننده امریکا می‌توانست صبح روز پنجشنبه به وقت وین در حالی که هنوز قانونگذاران کنگره به وقت امریکا در خواب هستند، متن توافق جامع هسته‌ای را به خاک کشور خود رسانده و پس از دریافت امضای باراک اوباما؛ رییس‌جمهور ایالات متحده آن را به کنگره واگذار کنند. با این همه حنای این سناریو دیگر رنگی ندارد. مذاکرات به شکل رسمی تا روز ١٠ جولای تا لحظه تنظیم این خبر ادامه پیدا خواهد کرد و البته که شانس چندانی هم برای حل و فصل اختلاف‌های باقی مانده تا پایان روز پنجشنبه برابر با ٩ جولای به وقت وین وجود ندارد. این ساعات در وین همه می‌دانند که مذاکرات به احتمال بسیار زیاد به توافق جامع هسته‌ای تبدیل خواهد شد. این توافق بیش از هر زمان دیگری در این ١٣ سال به خط پایان نزدیک شده است و البته به همین میزان هم با رسیدن به این خط فاصله دارد. مواضع نهایی عریان شده و بر روی میز مذاکره قرار گرفته است. حالا شعار نیاز به تصمیم سیاسی بیش از هر زمان دیگری باید جامه عمل بپوشد. این مذاکرات ضرب‌الاجل‌های جولای و نوامبر ٢٠١٣، مارس و ژوئن ٢٠١۴ را پشت سر گذاشته است و در نخستین دهه ماه جولای همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهد. گفت‌وگوها در مسیر خاکستری ادامه دارد. نه سپیدی توافق به راحتی رخ می‌نماید و نه تیرگی شکست می‌تواند مذاکره‌کنندگان را از ادامه مسیر بازدارد. همه توافق را می‌خواهند اما از جنس و ماهیت خوب آن‌».

«روزنامه خراسان» در ‌گزارشی اقتصادی با تیتر «‌ثبت پایین ترین قیمت سکه در ۱.۵ سال اخیر» می نویسد: «‌با نزدیک شدن به روزهای پایانی مذاکرات هسته ای به نظر می رسد بازارها بسیار خوش بینانه به نتایج مذاکرات می نگرند. در حالیکه چند روز قبل سکه مرز ۹۰۰ هزار تومان را زیر پا گذاشت، روند کاهشی قیمت همچنان ادامه یافته و به حدود ۸۷۲ هزار تومان رسید که کمترین قیمت سکه در طول ۱.۵ سال اخیر است. این در حالی است که بورس نیز طی روزهای گذشته روند صعودی گرفته و روز سه شنبه به مرز ۶۷ هزار واحدی نزدیک شد. در رابطه با کاهش قیمت سکه، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان آنکه جو روانی در بازار طلا حاکم شده است، گفت: مذاکرات، کاهش نرخ دلار در بازار داخلی، نوسانات طلای جهانی و بی اقبالی خرید مردم علت اصلی کاهش قیمت سکه است. به گزارش ایرنا محمد کشتی آرای با تشریح دلایل کاهش قیمت سکه در بازار داخلی، اظهار داشت: هم اکنون جو روانی در بازار حاکم شده و تقریباً اکثر مردم فروشنده شده اند. وی با بیان اینکه خریداری در بازار برای طلا و سکه وجود ندارد، گفت: مذاکرات هسته ای ایران، کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، نوسانات طلای جهانی و البته عدم خرید مردم از مهمترین دلایل کاهش قیمت سکه در روزهای اخیر بوده است.زنگ بازار سرمایه و تالار شیشه ای در روزهای اخیر و همزمان با انتشار اخبار مثبت از مذاکرات به صدا درآمد و این بازار درهفته جاری شاهد دو جهش عمده بوده است. تالار شیشه ای شنبه هفته جاری و همزمان با آغاز معاملات رشد ۹۹۹ واحدی را تجربه کرد و در ارتفاع ۶۵ هزار و ۸۴۰ واحدی ایستاد. در ادامه این روند شاخص کل بورس در روز دوشنبه نیز با ۲۳۹ واحد رشد به ارتفاع ۶۶ هزار و ۱۹واحد صعود کرد و در نتیجه توانست دوباره قله ۶۶ هزار واحدی را فتح کند. در همین حال بود که این شاخص در روز سه شنبه و همزمان با آخرین روز معاملاتی هفته با ۷۴۱ واحد رشد در آستانه ۶۷ هزار واحدی قرار گرفت.بازار ارز نیز روند نزولی گرفته و هر دلار آمریکا با ۴۰ تومان کاهش ۳۲۶۵ تومان عرضه شد. هر یورو نیز در صرافی ها با افت ۳۵ تومانی به ۳۶۲۵ تومان رسید و هر درهم با ۶ تومان کاهش ۸۹۰ تومان معامله شد‌».

«روزنامه شهروند» در گزارشی با تیتر «‌هشدار جدی بخش خصوصی برای پس از تحریم» به موضوع اقتصاد پس از تحریم ها می پردازد و می نویسد: «‌مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران به‌ عنوان اولین سخنران جلسه روز سه‌شنبه، سخنان خود را با یادآوری وعده‌های دولت در روزهای نخست فعالیتش درباره توجه ویژه به بخش خصوصی آغاز کرد. او با سخت توصیف کردن شرایط اقتصادی‌ سال ١٣٩۴ گفت: هیأت‌رئیسه اتاق ایران و تهران در دیدارهای متعددی که با مقامات سه قوه ازجمله رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی داشته‌، بر افزایش تعامل و همکاری برای بهبود شرایط اقتصادی تأکید کرده است. او با آرزوی موفقیت برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور، گفت: درست است که تمامی مسائل و مشکلات اقتصادی ما برخاسته از تحریم نیست اما تحریم‌ها مشکلات و محدودیت‌های زیادی برای اقتصاد ما ایجاد کرده است که رفع آن می‌تواند راهگشای بهبود اوضاع اقتصاد باشد. خوانساری با بیان این‌که ‌سال ٩۴،‌ سال سخت و دشواری برای همه است، از کاهش شدید تقاضا در بازار خبر داد و اظهار داشت: آمار نشان می‌دهد که از ‌سال ٩٢ به این سو، سالانه ٢٠‌درصد از درآمد سرانه کشور کاهش یافته است و به‌طور نمونه در بخش مواد غذایی این کاهش چشمگیر بوده است.

هجوم نقدینگی به کشور

در آستانه به نتیجه رسیدن مذاکرات ١+۵ قرار است کمیته مشورتی پساتحریم در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تشکیل شده تا در آن برنامه و راهکارهای بخش خصوصی مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد. مهدی جهانگیری، عضو هیأت‌رئیسه اتاق تهران با بیان این خبر، گشایش در نظام مالی و برقراری ارتباط‌های بین بانکی داخل و خارج از کشور را یکی از اتفاقات مثبت توافق احتمالی و رفع تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: خروج نظام مالی کشور از تحریم‌ها، کاهش هزینه‌های سنگین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی را به ارمغان خواهد آورد و در پی آن می‌توانیم شاهد افزایش صادرات غیرنفتی کشور باشیم. وی همچنین به باز شدن مسیر ورود دارایی‌های خارج از کشور اشاره و تصریح کرد که با بسته شدن پرونده تحریم‌ها، خطوط اعتباری بین بانکی که یکی از ملزومات تجارت بین‌المللی است میان بانک‌های ایرانی و خارجی برقرار خواهد شد و بنابراین باید شاهد رفع مشکلات فعالان اقتصادی در این حوزه باشیم. عضو هیأت‌رئیسه اتاق تهران در عین حال به تهدیدهای پیش روی اقتصاد ایران در دوره پساتحریم اشاره کرد و گفت: در کنار فرصت‌ها باید نگران تهدیدهای احتمالی نیز باشیم و برای آن چاره‌ای بیندیشیم؛ این‌که اقتصاد کشور به یکباره با نقدینگی مواجه می‌شود با رفع تحریم‌های نفتی که افزایش درآمد عمومی دولت را به همراه دارد، این نقدینگی می‌تواند به ایجاد تورم دامن زند. بروز هیجان‌های کاذب و یکباره در بازار سرمایه از دیگر دل‌نگرانی‌هایی بود که عضو هیأت رئیسه اتاق تهران از آن یاد کرد و به گفته وی، باید دولت و بخش خصوصی در این زمینه آمادگی و مدیریت دقیق داشته باشند.

ضرورت اطلاع‌رسانی به شرکت‌ها

فارغ از تأثیر مثبت سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران، بیم این وجود دارد که شرکت‌های شبه‌دولتی، فرصت‌های بزرگ را شناسایی کنند و شرکت‌های کوچک و متوسط در این پروژه‌ها، صرفا نقش پیمانکار را برای این شرکت‌ها ایفا کنند. نکته‌ای که فاطمه دانشور ضمن اشاره به آن اظهار داشت: انتظاری که اعضای اتاق تهران از اتاق دارند این است که فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای دوران پساتحریم شناسایی شود و این اطلاعات در اختیار بنگاه‌های کوچک و متوسط قرار گیرد.

پولدار شدن دولت و فراموشی بخش خصوصی

حمیدرضا صالحی دیگر عضو هیأت نمایندگان و عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران نیز این نگرانی را تذکر داد که با رفع تحریم‌ها و افزایش درآمدهای عمومی دولت، بخش‌خصوصی توان رقابتی خود را برای ورود بیشتر به عرصه‌های اقتصادی از دست داده و این دولت و وزارتخانه‌ها باشند که با کسب درآمدهای ناگهانی اجازه عرض اندام به واحدهای صنعتی و فعالان اقتصادی در پروژهای مشترک با طرف‌های خارجی را ندهند.

اصلاح ساختار اقتصاد کشور

اما سؤال اینجاست آیا در حال حاضر ساختار فعلی اقتصادی ایران مناسب برای پذیرای حجم انبوهی از سرمایه‌گذاری خارجی است یا خیر؟ در این بین مهدی قاضی‌پور یکی از اعضای هیأت نمایندگان اتاق تهران بر این باور است که به دلیل سیستم بروکراتیک و همچنین برخوردهای سلیقه‌ای که در این ساختار در کشور ما وجود ندارد، اگر هدف جذب سرمایه‌های خارجی است، در وهله نخست باید در مورد اصلاح ساختار اقتصاد کشور و نیز کوچک‌سازی دولت اقداماتی انجام گیرد.

او پیش‌بینی کرد: بعد از توافق، قیمت نفت به دلیل عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند. صادرات نفت نیز افزایش می‌یابد و با افزایش درآمد دولت و افزایش عرضه ارز، قیمت آن کاهش می‌یابد.

جلوگیری از واردات گسترده پس از تحریم‌ها

همچنین سیدمحمد اتابک عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران نیز یکی از تهدیدهای جدی در دوره پساتحریم را سیل واردات و به دنبال آن نابودی تولیدات داخلی عنوان کرد و گفت: درحال حاضر مشخص است که پشت مرزهای کشور چه خبر است و کدام کالاها قصد ورود به بازار داخل را دارند، باید تمهیداتی اندیشید که کالاهایی وارد کشور شود که به رشد اقتصادی منجر شود و نه آن‌که فلج شدن صنایع را به دنبال داشته باشد. اتابک استفاده از ابزار تعرفه برای جلوگیری از وارد آمدن لطمه به تولید داخلی را یکی از راهکارهای الزامی برای ورود به دوره پس از رفع تحریم‌ها دانست.

ورود شرکت‌های خارجی با رویکرد بازرگانی

به گفته لطف‌الله سعیدی عضو دولتی هیأت نمایندگان اتاق تهران، دل‌نگرانی جدی این است که شرکت‌ها و بنگاه‌های خارجی ابتدا با رویکرد بازرگانی صرف وارد ایران شوند، درحالی‌که باید الزاماتی اندیشید که ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور با رویکرد تولید باشد. وی همچنین به ضعف در زیرساخت‌های بازار مالی و سرمایه کشور اشاره کرد و افزود: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار چندی پیش با حضور در کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران به این نقصان اشاره کرد و این نگرانی احساس می‌شود که بازار سرمایه ما نتواند به خوبی با بازار سرمایه کشورهای دیگر تعامل داشته باشد. لذا احیای زیرساخت‌های این بخش را باید جدی گرفت.

/تابناک

Share