از گوشه کنار سیاست در گیلان

جناح بازی و انتخابات دغدغه اصلی مسئولین سالمسازی دریا/روایتی نو از سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن اپوزیسیون/انتقاد از عملکرد کلنگ کونه در قبال میراث فرهنگی شفت

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است. در این بسته خبری دیارمیرزا بخشی از مهم‌ترین اخباری که کمتر بدان ها توجه شده است در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.

 جناح بازی و انتخابات دغدغه اصلی مسئولین سالمسازی دریا!

ghargh-247x175به گزارش  ۸دی نیوز، با فرا رسیدن فصل گرما فضای استقبال از هر چیز خنک به خصوص آبتنی آن هم در کنار ساحل بیشتر می شود و همچنین هرساله در این موقع از فصل سال نیز تیتر اکثر خبرگزاری ها و روزنامه های محلی و کشوری به موضوع غرق شدن مردم در دریا اختصاص پیدا می کند و این استقبال فراگیر از شنا در دریا و از طرفی مرگ و میر شمار زیادی از زن و مرد و کودک و بزرگسال در آب دریا، لزوم برخورداری از غریق نجات را در کنار سواحل می طلبد.

در چند سال اخیر برای سامان دادن به محدوده های تعیین شده برای استفاده مردم از سواحل و همینطور به کارگیری از نجات غریقهای متعدد در این مکان ها با برنامه ریزی های خوبی از سوی مسئولین همراه بوده است.

اما در چند روز گذشته طبق اسناد و مدارکی مطلع شده ایم که بعضی از این نجات غریقهایی که مسئولیت نجات جان افراد در حال غرق شدن را به عهده دارند، بدون گذراندن دوره نجات غریق در کنار سواحل حضور دارند و حتی آموزش شنای ساده هم ندیده اند.

در تابستان و با ورود مهمانان گوناگون از سراسر کشور به استان گیلان، حجم عظیمی از ترددها را در سواحل دریای خزر شاهد هستیم و اکثر ذهن ها را به سمت ناهنجاری های فرهنگی متبادر می سازد و اگر آن را مرگ تدریجی افراد بدانیم، معزل اکنون نجات غریق های فاقد مهارت در واقع تسهیل دهندگان به مرگ یکباره مردم است.

طبق اطلاعات به دست آمده نحوه به کارگیری از این نجات غریق های غیر متخصص از روی رفاقت و پارتی بازی با مسئولین مربوطه بوده است.

وقتی مسئولین ارشد این قضیه در گیلان دغدغه اصلی شان برنامه های حزبی و انتخاباتی باشد نباید موارد اینچنینی را بعید دانست.

اشخاصی که از روی خودخواهی و بدون درک جایگاه خود و اینکه حفاظت از جان مردمی که به او سپرده شده است برنامه ریزی نمی کند و انجام امور سواحل را با امور شخصی و حزبی در می آمیزد و صدای کسی هم بلند نمی شود پس باید مردم را مورد سرزنش قرار داد که چرا اصلا اوقات فراغت می گذارنید!!!

اکنون با بیان این معزل بزرگ و اطلاع همگان از این مشکل، توجه و پیگیری این موضوع باید بیشتر در دستور کار ارگانهای مربوطه به خصوص فرمانداری ها و استانداری قرار گیرد.

روایتی نو از سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن جریان اپوزیسیون

۰۹e5614e03d511bf65c929aaef72faf5_XLگیل نگاه نوشت: ۱۵ سال و حدود ۳۰ شهردار! شاید زمانی که رییس دولت اصلاحات در راستای شعار مردمسالاری تلاش کرد تا با تشکیل اولین دوره شوراهای اسلامی امور مردم را به مردم بسپارد هرگز متصور چنین حال و روز وانفسایی برای شهرداریهای کشور نبود، اخبار و کابوسی که در طول این سالها از شهر های مختلف کشور به گوش می رسد و خبر از حال و روز رو به اضمحلال مدیریت شهری میدهد.

با نگاهی اجمالی به اخبار نقاط مختلف کشور به راحتی میتوان دریافت که قرار نیست اختلافات و کج سلیقگی های شوراها و شهرداری ها پایان یابد اما در بین تمامی این شهرها اختلافات دیرینه مدیریت شهری رشت چون یاقوتی درخشان خودنمایی میکند و ظاهرا حتی تحصیلات و تجربه هم نتوانست در چهارمین دوره از عمر شورای شهر به داد زخمهای عمیق این شهر خسته برسد.

حدود ۲ ماه از شروع به کار رسمی شهردار جدید رشت میگذرد و در تمامی این مدت شهردار و طیف حامی وی در شورا هدف آماج تیرهای مخالفین و رسانه های در اختیارشان قرار دارند روزی مشکلات آبیاری شالیهای حاشیه شهر را به گردن شهردار می اندازند و روز دیگربه هر ترفند و بهانه ای به اعضای شورایی که به او رای مثبت دادند تاخت و تاز میکنند،صبح رسانه ای مخالف به ملاقاتهای او خرده میگیرد و عصر تازه به دوران رسیده ای رسانه ای خبر کذب طرح سوال از او را منتشر میکند خبری که بلافاصله توسط رییس شورای شهر رشت تکذیب میشود.

اما به راستی چه کس یا کسانی در پشت پرده نشسته اند و با دقت این بازی جدید را هدایت میکنند؟ طی ماه های گذشته شهر رشت شاهد چهره هایی از مدیریت شهری بوده که اگر از آنان به عنوان ابوافشاء نامبرده شود چندان به بیراهه نرفته ایم. پس از انتصاب محمد علی ثابت قدم  و باخت سنگین مخالفین،برخی از افرادی که تا پیش از آن خود را تیم برنده شورا و کارگردان اصلی صحنه میدانستند از هر تریبون، منبر و حتی تپه ای برای افشاگری خود خوانده (بخوانید فرافکنی) استفاده میکنند تا بتوانند با متشنج کردن شرایط و گل آلود کردن آب ماهیگیری کنند و در کمال تعجب دلایل مخالفتها و فرافکنی های خود را دفاع از حقوق شهروندان و پرسنل شهرداری می خوانند.

 بارها و بارها از پاداشهای میلیونی مدیران شهرداری در شب عید سخن به زبان می رانند و انگشت اتهام را به سمت هرکسی میگیرند اما در مورد پاداش ۶۴ میلیونی سرپرست ۶ ماهه شهرداری و امضا قرارداد ۹ میلیاردی خرید اتوبوس بدون اطلاع شورا که از قضا دوست گرمابه و گلستان حضرات است حرفی نمیزنند. پس از گفتگویی غیر رسمی با برخی از رسانه ها خبرتخلف ساختمانی مدیری تازه منصوب را منتشر می کنند اما جوابی به سوالات مطرح شده در برخی رسانه های دیگر از بابت تخلفات ساختمانی خود و احداث ساختمان با مجوز برپایی هیات مذهبی و اجاره آن به صنف مبلمان داده نمی شود!

برخلاف قواننین صریح شوراها که اعضا را از دخالت در عزل و نصب پرسنل شهرداری منع میکند، روز و شب به انتصابات و جابجایی ها و جوانگرایی شهردار ایراد میگیرند و وی را مجنون میخوانند اما صحبتی از اشتغال چند برادر خود و جذب پسر همان عضو در مجموعه های تابعه شهرداری نمیکنند.

مخالفین شهردار رشت و جریان ضد توسعه ای که رضا رسولی عضو شورای شهر در نطق خود در صدمین جلسه شورای شهر رشت از آن صحبت کرد. استراتژی تهاجمی خود را بر مبنای “تفرقه بنداز و حکومت کن “قرار داده اند. عملکرد و مصاحبه های جریان ضد توسعه شهری در طول دو ماه گذشته نشان میدهد که از طرفی حمله و تخریب به اعضای نزدیک تر به شهردار را سرلوحه خود قرار داده و از طرف دیگر با ظرافت تمام و بر خلاف میل باطنی تلاش میکند تا اعضایی را که در واپسین لحظات رای گیری به ثابت قدم رای داده اند با تعریف و تمجید و با تکیه بر اختلاف سلیقه و عملکرد شهردار، مجاب به عدم کارایی ثابت قدم و برکناری مجدد وی نمایند روشی که با نگاهی اجمالی به نوشتار روزانه رسانه های در اختیارشان به روشنی مشهود است.

ظاهرا مخالفین مدیریت شهری و توسعه شهر رشت در عرصه شورا و رسانه در تلاشند علاوه بر مخالفت با هرگونه تصمیم اجرایی در شهرداری رشت ،با حمله به برخی از اعضای نزدیک به شهردار و تخریب ایشان از طرفی و با تعریف، تمجید ولابی های شبانه و جلب حمایت اعضایی دیگر پروژه  یارگیری جدید خود برای به چالش کشیدن مجدد مدیریت شهری رشت را به سر انجام رسانند و بار دیگر با آشفته کردن فضای شهر و شهرداری راه را برای نیل به منافع خود هموار سازند.

به هر حال با توجه به تحلیل های ارائه شده و وقایعی که طی ماههای گذشته روی داده می توان اینگونه نتیجه گرفت که تنها چیزی که در این مناقشات فراموش شده منافع شهروندان و کورسوی امیدی است که مردم این شهر به بهبود و التیام زخمهای عمیق شهر خود دارند.آنانی که به هر قیمتی حاضرند بر طبل رسوایی خود و سایرین بکوبند و عرصه مدیریت شهری را به جولانگاه کینه کشی های چندین ساله مبدل نموده اند به خوبی آگاهند که اگرچه بخشی از افکار عمومی از منافع پشت پرده و نیاتشان آگاه نیست اما یقینا اینگونه اعمال از چشمان تیزبین نهادهای نظارتی دور نمی ماند.

آنان همچون شب پرسه زنانی هستند که از کنار هزاران چراغ روشن میگذرند و خود بیراهه ای تاریک را برمی گزینند، راهی که برایشان حاصلی جز زمین خوردن ندارد…

 

انتقاد از عملکرد کلنگ کونه در قبال میراث فرهنگی شفت

«ورس»نوشت:شاید اصیل ترین نوع میراث ، میراث فرهنگ باشد همان که هر چیز پسندیده و فاخری را می تواند درخود جای دهد و آنقدر گسترده است که تاریخ در آن غرق می شود. تمدن های بشری و بقایای زندگی مردم در اعصار گذشته امروزه تاریخ ، فرهنگ ، هویت و حتی ساختار کنونی یک جامعه را می سازد. توجه به این امر باعث می شود مردمان یک دیار اعتماد به نفس بالاتری برای زندگی و ارائه حال کنونی خود داشته باشند.

بیایید تمامی این عوامل را درشهر و روستای خود در نظربگیریم و مقایسه ای انجام دهیم. در این هنگام به شهرستان شفت می نگریم.جایی که نه تنها میراث فرهنگ یک حامی ندارد بلکه بی توجهی به هویت و فرهنگ یک دیار در اینجا بیداد می کند .این جا کسی به کسی نیست.

میراث فرهنگی و گردشگری سازمان متولی این امر در کشور است اما جسم بی جان این سازمان در شهرستان شفت بسیاری از تاریخ دوستان را آزرده خاطرکرده است

دردآوراست به جای تبدیل یک بنای تاریخی به یک نقطه گردشگری آن را به طویله تبدیل کنیم و درآن گاو پرورش دهیم.

زجرآور است که به جای تبدیل کردن حمام تاریخی کمسار به یک موزه ساده ، آن را مدفن زباله کنیم.

با وجود اینکه کمسار از جمله نقاط تاریخی شفت است اما این روزها به کلی از یاد رفته است. حمام قدیمی این منطقه که در بازار این روستا قرار دارد این روزها به مرگ نزدیک و نزدیک تر می شود و کسی در این شهرستان نیست که آخرین زجه هایش را بشوند و کاری انجام دهد.

اگر بخواهیم در این مورد به اداره میراث فرهنگی و گردشگری شفت نمره بدهیم بدون شک مردود خواهد شد . اگر قرار است سازمانی در یک شهرستان نمایندگی داشته باشد و هیچ کاری انجام ندهد آیا بهتر نیست که نباشد؟

بی توجهی مسوولان میراث فرهنگی و گردشگری به ابنیه تاریخی در شفت مانند کلنگی عمل خواهد کرد که بر پیکره هویت این جامعه نواخته می شود.

عملکرد کلنگ گونه میراث فرهنگی در کمسار دل بسیاری از مردم را به درد آورده و افسوس را شامل حال آنها کرده است.

حال باید منتظر نشست که آیا این اداره از خواب برمی خیزد و یا اینکه می خواهد به اغما فرو رود تا یک فاجعه فرهنگی در شفت رخ دهد. فاجعه ای زنجیروار که حمام تاریخی کمسار یکی از چشمه های آن است.

Share