معاون اول رئیس جمهور

نیاز باشد بازهم تغییرات قیمتی برای حامل‌های انرژی خواهیم داشت/دولت اصرار دارد هیچ جایی نباید قرارگاه خاتم الانبیاء رقیب بخش خصوصی باشد

معاون اول رئیس جمهور گفت: میزان انرژی مصرف شده در ایران با هیچ جا قابل مقایسه نیست و تغییر قیمت هم تأثیر چشم‌گیری نداشت و اگر نیاز باشد در آینده هم تغییرات قیمتی برای حامل‌های انرژی خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،”اسحاق جهانگیری” در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزادراه آبیک- چرمشهر با بیان این‌که هر ایرانی علاقمند به کشورش خواهان توسعه کشور و آسایش و رفاه مردم است، اظهار کرد: ایران دارای وسعت، ‌استعدادها و منابع بسیاری است که باید از آنها در جهت توسعه کشور استفاده کنیم.

jahangiriوی به ظرفیت سواحل دریای عمان و مکران اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت سواحل در کشورمان در جهت رشد و توسعه کشور بهره بگیریم، چرا که هر کیلومتر از این سواحل در اختیار هر کشوری بود به بزرگترین کانون توسعه تبدیل می‌شد. پس باید از این سواحل که نعمتی خدادادی است در جهت رفاه مردم استفاده کنیم.

جهانگیری به موقعیت جغرافیایی ویژه ایران اشاره کرد و افزود: باید از موقعیت جغرافیایی کشورمان در جهت توسعه کشور استفاده کنیم و با هر گرایشی توسعه را مدنظر قرار دهیم،‌ توسعه حمل و نقل اصلی‌ترین موضوعی است که باید باه آن بپردازیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این‌که حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی را باید جدی بگیریم، تصریح کرد: آنچه که نقش هر دولت را تعیین کننده می‌کند تدوین سیاست‌های عالمانه است چون در پرتو سیاست‌های عالمانه دولت همه احساس می‌کنند ظرفیت برای فعالیت‌شان فراهم است.

جهانگیری همچنین به اهمیت بخش حمل و نقل جاده‌ای کشور اشاره کرد و گفت: ۱۰ کریدور برای توسعه حمل و نقل کشور در نظر گرفته شده است که به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. همچنین بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار طرح مشخص و آماده و تدوین شده در دفتر من توسط وزارتخانه‌ها فرستاده شده‌اند که در صورت تأمین مالی آماده شروع به کار هستند.

وی با بیان این‌که روش مشارکت بخش خصوصی در آزادراه‌های کشور روشی جاافتاده و مقبول است، اظهار کرد: از این روش باید برای بخش‌های دیگر نیز استفاده کرد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این‌که با توسعه آزادراه‌های کشور در مسیر صرفه‌جویی سوخت حرکت خواهیم کرد، توضیح داد: با راه اندازی آزادراهی که امروز عملیات آن را شروع می‌کنیم بزرگترین صرفه‌جویی سوخت انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: میزان انرژی مصرف شده در ایران با هیچ جا قابل مقایسه نیست و تغییر قیمت هم تأثیر چشم‌گیری نداشت و اگر نیاز باشد در آینده هم تغییرات قیمتی برای حامل‌های انرژی خواهیم داشت، اما باید توجه داشته باشیم که فقط قیمت انرژی تعیین کننده میزان صرفه‌جویی در انرژی نیست، بلکه وسایل نقلیه و راه‌ها نیز در صرفه‌جویی انرژی نقش موثری دارند.

جهانگیری تصریح کرد: در بخش حمل و نقل و مسکن بیش از ۶۰ درصد انرژی کشور مصرف می‌‌شود که اگر بر این بخش تمرکز کنیم از درآمدهای حاصل از صرفه‌جویی می‌توانیم برای حل بسیاری از مشکلات کشور بهره بگیریم.

وی با بیان این‌که از دستاوردهای راه‌اندازی این آزادراه کاهش زمان تردد مردم، افزایش ایمنی و جلوگیری از حوادث جاده‌ای است، گفت: با توجه به اهمیت مسائل زیست ‌محیطی در تهران راه‌اندازی این آزادراه می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در این زمینه داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این‌که گفته شود قرارگاه خاتم الانبیاء ۵ هزار ماشین‌آلات دارد که می‌تواند از آنها در جهت توسعه کشور بهره گرفت طبیعی است که دولت حتماً از این ظرفیت استفاده خواهد کرد البته دولت و قرارگاه اصرار دارند هیچ جایی نباید قرارگاه خاتم‌الانبیاء رقیب بخش خصوصی باشد وباید آنجایی حضور پیدا کند که بخش خصوصی احساس نکند قرارگاه مزاحم آنهاست.

جهانگیری به موضوع بدهی دولت به پیمانکاران اشاره کرد و گفت: متأسفانه دولتی در اوج منابع نفتی با اوج بدهی‌ها تحویل دولت بعدی داده شد، و با توجه به سخت بودن شرایط اقتصادی کشور در سال جاری شاهدیم وصولی‌های ما نسبت به مصوب قانونی مجلس حدود ۵۵ درصد است اما ایران پتانسیل‌های زیادی دارد و در قانونی که مجلس به دولت برای رفع موانع اختیارایت داده است ان‌شاءالله شرایطی داشته باشیم تا بتوانیم بدهی پیمانکاران را از روشهای دیگری پرداخت کنیم.

معاون اول رئیس جمهور به طولانی بودن روند کار اداری و کاغذبازی‌ها و گرفتن مجوزها اشاره کرد و گفت: در سیستمی که دولت تا آن حد در جامعه پررنگ حضور دارد کارهای اداری طولانی می‌شود اما اراده دولت به صورت جدی کاهش روند کارهای اداری است تا کار برای بخش خصوصی تسهیل شود./ایسنا

Share