بهرام قربانپور

نباید کسانی با نام مقدس «قلم» برای خود آوازه بتراشند

شایسته سالاری مفهوم غریب این روزها بدون شک توسعه و پیشرفت در یک جامعه نیازمند شایسته سالاری است. در واقع باید گفت پیشرفت بدون شایسته سالاری و بکارگیریِ افراد لایق در راس امور دست یافتنی نیست. این مهم در همه امور ریشه زیرساختی و کاربردی دارد. در سیاست، اقتصاد، حقوق، صنعت، تولید، عمران، مدیریت و […]

شایسته سالاری مفهوم غریب این روزها

u144es6zبدون شک توسعه و پیشرفت در یک جامعه نیازمند شایسته سالاری است. در واقع باید گفت پیشرفت بدون شایسته سالاری و بکارگیریِ افراد لایق در راس امور دست یافتنی نیست. این مهم در همه امور ریشه زیرساختی و کاربردی دارد. در سیاست، اقتصاد، حقوق، صنعت، تولید، عمران، مدیریت و فرهنگ، در همه شاخه ها، شایسته سالاری همانند شاهرگ حیاتی عمل می کند که اگر بُریده شود، خونِ موفقیت و پیشرفت نیز از جریان خواهد اُفتاد. حال در نظر بگیریم در طول ادوار مختلف، تا چه اندازه به موضوع شایسته سالاری اهمیت داده شده است؟

در صنف ما هم (خبرنگاری را عرض می کنم)، شایسته سالاری مقوله ی بسیار مهم است،نباید فقط افرادی ترقی کنند که پارتی داشته باشند و افراد شایسته ای که دستشان به جایی بند نیست زیر چرخ نامهربانی روزگار و به جرم نداشتن پارتی بسوزند و خَم به اَبرو نیاورند. حکایت هم صنفی های من، حکایت دردناکی است که همانند قلمشان که اگر به نگارش درآید همانند توپ صدا خواهد کرد. نعره سوزناک قلم را هیچ کس تاکنون نشنیده و هر کس هم که شنیده گوشش بدهکار نبوده است.

*نباید کسانی با نام مقدس «قلم» برای خود آوازه بتراشند
این راویان صداقت و سنگرسازان بی سنگر همه چیز را به تصویر می کشند و خودشان در پشت لنز دوربین جا می مانند. این همکاران حقیقت نگار از همه چیز می گویند و می نویسند اما وقتی نوبت به خودشان می رسد جوهرِ قلم می خشکد. در این صنف پر دغدغه و استرس آور، عده ای افراد خبرنگار نما که ادعایشان بعضی مواقع به کوه قاف هم می رسد، هم هستند که تلاش می کنند با نام مقدس «قلم» برای خودشان آوازه ای بتراشند و با رابطه بازی و جلوه دادن پیش افرادی خاص، خود را به آنهانزدیک کنند. این دشمنانِ دوست نما، قلب «خبرنگاری» را هدف گرفته اند.

* افراد متملق «بولد» نشوند
هم صنفان زحمت کش و غیورِ من در سردیها و گرمی ها ،خوشی ها و ناخوشی ها، هزاران سختی را بر دوش می کشند و با تلاش و ممارست در پی کسب لقمه ای نان هستند و آن وقت عده ای خبرنگار نما که هیچ علمی از این حرفه حساس ندارند با ریاکاری، تملق و چاپلوسی، برای خویش جا باز کرده اند.
تجربه نشان داده است افردی که از دریچه تملق، ریا و چاپلوسی به مقامی رسیدند هیچ وقت قابل اعتماد نبوده و زود رنگ عوض نموده و با هر بادی به سویی گراییده می شوند، اینگونه افراد در جامعه ای که بر پایه اسلام، حکومت اسلامی و عدل الهی اداره می شود هیچ جایگاهی نداشته و نباید «بولد» شوند.

* مشکل دوستان خبرنگار ما کارت هدیه ۱۰ هزار تومانی نیست
حاشیه نگاری و عدم توجه به متن، فرد محوری و عدم توجه به خِرد جمعی از دیگر آفات عدم پیشرفت یک جامعه است، زمانی یک جامعه در همه جهات به تعالی می رسد که همدلی، همزبانی، خِرد جمعی و مشارکت مردمی در آن حاکم باشد نه فردمحوری، حاشیه نگاری و افراط- تفریطی.
درد و دلی برای هم صنفی های خودم بگویم در یکی از جلسات، خبرنگاری به مزاح گفت: « هوای اصحاب رسانه و خبرنگاران را داشته باشید» یکی از مسئولین استانی که در آن جلسه حضور داشت، با جدیت گفت: « به خبرنگاران روز خبرنگار کارت هدیه می دهیم، همان کفایت می کند». ، مشکل دوستان خبرنگار ما کارت هدیه ۱۰ هزار تومانی نیست، که شما آن را به رخ خبرنگارن می کشید، مشکل هم صنفی های عزیز ما؛ بی توجهی ها، بی حرمتی ها، عدم توجه به شایسته سالاری، امنیت شغلی، نان و … است. کاش می شد که کسی حال بی حال ما را می فهمید کاش …

بهرام قربانپور – خبرنگار شکوفه های زیتون و دانشجوی حقوق

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share