بازرس کل استان گیلان در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه عنوان کرد:

محکومیت یکی از شهرداران سابق گیلان به ۱۱ سال حبس/جلوگیری از اختلاس ۴۰ میلیارد تومانی/اعلام نتیجه رسیدگی به پرونده خرید اتوبوس توسط شهرداری رشت

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،بازرس کل گیلان گفت:شهردار سابق یکی از شهرهای استان گیلان به ۱۱ سال حبس محکوم شده که این پرونده هم اکنون در مرحله تجدید نظر است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نشست خبری بازرس کل استان گیلان به مناسبت هفته قوه قضاییه صبح امروز در رشت برگزار شد.

رسانه ها چشم بینای بازرسی هستندphoto_2015-06-30_11-41-04

سیف الله مسرور بازرس کل استان گیلان در ابتدا با تبریک هفته قوه قضاییه یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی و ۷۲ تن از شهدای هفتم تیر را گرامی داشت و اظهار کرد: شهید دکتر بهشتی جزو طلایه داران قوه قضاییه نوین و از عوامل موثر در شکل گیری انقلاب بود.
مسرور در ادامه علت حضور کم خود در رسانه ها را مشکلات حقوقی و قانونی دانست و مطرح کرد: عدم حضور در رسانه به علت کم توجهی به رسانه ها نیست بلکه به علت مشکلات قانونی و حقوقی است.
وی رسانه را چشم بینای بازرسی خواند و گفت: از تمام خبرنگاران استدعا می کنم که اگر به اخبار فساد و تخلفات اداری دست پیدا کردند به ما اطلاع دهند و مطمئن باشند که ما پیگری خواهیم کرد.

محیط زیست، منابع طبیعی، معادن، بستر رودخانه ها و جنگل ها از خطوط قرمز بازرسی کل گیلان هستند

بازرس کل استان گیلان در ادامه اظهار داشت: در گیلان با چالش های فراوانی روبرو هستیم که یکی از مهمترین آنها مسائل مربوط به جنگل، منابع طبیعی و محیط زیست است.
وی با بیان اینکه گیلان به عنوان یک استان حاصل خیز اما با منابع طبیعی محدود بیشتر از سایر استان ها مورد تعرض در این زمینه قرار می گیرد گفت: به طور ویژه ای پیگیر مسائل این چنینی هستیم و محیط زیست، منابع طبیعی، معادن، بستر رودخانه ها و جنگل ها از خطوط قرمز ما هستند.
سیف الله مسرور سه بحث عمده ی کم شدن حساسیت مردم نسبت به محیط زیست و منابع طبیعی، ضعف ساختاری و امکانات متولیان و مسئولین این امر و تعلل برخی از مسئولین در قبال این موضوعات را در تخریب منابع طبیعی و محیط زیست اساسی دانست و یادآور شد: محافظت از محیط زیست و منابع طبیعی نیازمند عزم ملی و تلاش مضاعف است و بازرسی استان برای حفاظت از آنها با تخلفات تعمدی و سهوی برخورد جدی خواهد کرد.
بازرس کل استان گیلان موضوع پسماند را یکی دیگر از مسائل مهم در استان عنوان کرد و افزود: نظارت سازمان بازرسی در جمع آوری و امحاء پسماند خانگی و عفونی است که در بحث جمع آوری مشکلات زیادی وجود ندارد اما در خصوص امحاء آنها مشکلات اساسی وجود دارد که متأسفانه ساز و کار مناسبی برای آینده آن در نظر گرفته نشده است و بحث زباله سوز و کمپوست کاملاً مبهم است.
مسرور در رابطه با برداشتن شن و ماسه از بستر رودخانه نیز گفت: در خصوص برداشتن شن و ماسه برخی افراد و مسئولین را به مراجع ذی صلاح فرستادیم اما این مشکل به طور کلی حل نشده است و اگر نیاز باشد هر ماه در این خصوص بازرسی خواهیم کرد.

گزارش کار سازمان بازرسی استان گیلان
سیف الله مسرور در ادامه از رفع تصرف صد هکتار از اراضی تالش و ماسال و سه هکتار از اراضی حاشیه مرداب سیاه کشیم و صومعه سرا و معرفی متخلفین به مراجع ذی صلاح خبر داد و افزود: از ۷ هزار و ۳۴۲ متر مربع از اراضی طبیعی دیلمانات که در سال ۹۳ تحویل منابع طبیعی شده رفع تصرف صورت گرفته است.
وی از ممانعت از واگذاری ه هزار و ۷۶۸ متر مربع از اراضی ملی واقع در حریم شهر بندر انزلی خبر داد و گفت:تخریب دیوارکشی و بازپس گیری پنج هزار متر مربع از حریم دریای خزر که توسط یکی از ادارات به فردی واگذار شده بود از دیگر اقدامات بازرسی گیلان بوده است.
بازرس کل گیلان از قلع و قمع بناهای غیر مجاز در اراضی ساحلی حاجی بکنده خبر داد و گفت: آزادسازی بیش ۱۸ هزار متر مربع از اراضی منطقه خلیلان ورزل رشت پس از ۱۳ سال تصرف از دیگر اقدامات بوده است.
وی به الزام مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان های رودبار و لنگرود و تشکیل ۵۰ پرونده تخلف کاربری غیر مجاز در مراجع قضایی اشاره کرد و افزود:در این مدت از بیش از بیست هکتار از اراضی ملی شهرستان سیاهکل و دو هکتار از اراضی ملی شهرستان بندر انزلی که به یکی از ساکنین بدون عقد قرارداد واگذار شده بود رفع تصرف شده است.
بازرس کل گیلان در بحث دستگیری‌های مدیران و کارمندان متخلف یادآور شد: سال گذشته ۴۷ نفر از مدیران تحت تعقیب اداری قرار گرفتند که ۴۱ نفر کارکنان، ۱۳ شهردار و ۲۱ نفر اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند که به مراجع قضایی و تخلفات اداری معرفی شدند.

مسرور جلوگیری از اختلاس ۴۰ میلیارد تومانی را یکی دیگر از اقدامات بازرسی کل گیلان دانست.

یکی از گلوگاه های فساد، معاملات استphoto_2015-06-30_11-40-56

مسرو با بیان اینکه یکی از گلوگاه های فساد معاملات است تصریح کرد: سازمان بازرسی با همه مشکلاتی که از نظر نیروی انسانی دارد اما در سال ۹۳ ،۲ هزار و ۱۰۵ معامله به مبلغ یک هزار ۶۹۱ میلیارد تومان در استان انجام شده که بازرسی در ۲ هزار و ۶۳ معامله به مبلغ یک هزار ۶۸۳ میلیارد تومان حضور داشته است که از این تعداد ۳۲۳ تذکر کتبی یا شفاهی داده شد که این تذکر لازم الاجرا است و همچنین ۱۴ معامله نیز لغو یا ابطال شدند.
همچنین در سه ماه اول سال جاری ۴۰۱ معامله به مبلغ ۴۷۶ میلیارد تومان در گیلان انجام شده است که بازرسی در ۴۰۰ معامله به مبلغ ۴۷۵ میلیارد تومان حضور داشته است که از این تعداد ۳۷ تذکر داده شده و ۹ مورد نیز لغو یا ابطال شده است.

نتیجه رسیدگی به پرونده خرید اتوبوس توسط مدیریت قبلی شهرداری رشت حداکثر تا ده روز دیگر اعلام می شود

سیف الله مسرور بازرس کل استان گیلان در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا مبنی بر پیگیری پرونده خرید اتوبوس توسط شهرداری رشت گفت: سازمان بازرسی استان گیلان به طور جدی به این موضوع ورود کرده است و نتایج آن تا حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده اعلام می شود.البته بنده هم اکنون نه می توانم بگویم که تخلفی بوده و نه می توانم بگویم که تخلفی نبوده است اما برخی از تشریفات اداری انجام نشده است.
مسرور در خصوص این پرونده اظهار کرد: این پرونده وقت بسیار زیادی را از سازمان بازرسی گرفته است و ما حتی مدیرعامل شرکتی که اتوبوس از آنجا خریداری شده بود را دعوت کردیم و مطمئن باشید نتیجه آن فارغ از هرگونه انگیزه ای اعلام خواهد شد.

تخلفاتی در بازرسی سال گذشته از سازمان ها و دستگاه ها دیده شد/محکومیت یکی از شهرداران گیلان به ۱۱ سال حبس

سیف الله مسرور همچنین در پاسخ به سوال دوم خبرنگار دیارمیرزا در خصوص بازرسی های سال گذشته سازمان بازرسی از دستگاه های اداری و وجود یا عدم وجود تخلف در این دستگاه ها بیان کرد: سازمان بازرسی سال گذشته از ۴۶ دستگاه نظارت کرده است که تخلفاتی نیز در آنها صورت گرفته بود که از ذکر موارد آن معذوریم البته پرونده آنها به مراجع ذی صلاح ارسال شده است و اکثر آنها محکوم شدند.برای مثال شهردار سابق یکی از شهرهای استان گیلان به ۱۱ سال حبس محکوم شده که پرونده او هم اکنون در مرحله تجدید نظر است.

برخی از فساد ها بصورت فساد ساختاری یا قانونی است

بازرس کل استان گیلان در خصوص واگذاری یک آپارتمان به یکی از مدیران گیلانی یک روز قبل از بازنشستگی اش گفت: برخی از فساد ها بصورت فساد ساختاری یا قانونی است که گاهی اوقات قوانین باعث ایجاد فساد می شوند که یکی از این قوانین قانون نحوه ی واگذاری منازل سازمانی به اشخاص است و پس از پیگیری ها متوجه شدیم کار آن فرد بصورت قانونی بوده است و مجوز از مافوق خود داشته و دستگاه مربوطه از او حمایت می کند البته ما جلوی بسیاری از این واگذاری ها را گرفته ایم.

بازپس گیری معوقات بانک ها باعث کاهش بیکاری می شود

مسرور در رابطه با معوقات بانکی نیز گفت: این موضوع متأسفانه به قوت خودش باقی است و بالغ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که بخشی از این تخلفات به سیاست بانک مرکزی در گذشته که خود فرد ضامن خودش می شد برمی گردد.
بازرس کل استان گیلان در خصوص وام های کلان بانکی اظهار داشت: افرادی هستند که وام گرفته اند و با شوک اقصادی سال ۹۰ ورشکسته شده اند و گروه دوم کسانی هستند که کار تولیدی خود را شروع کردند و پس شوک اقتصادی به کار خودشان ادامه دادند ولی نمی توانند بازپرداخت پول خود را بدهند. ولی گروه سوم افرادی هستند که وام کلان گرفته اند و بخش کمی یا اصلا سرمایه گذاری نکرده اند که ما به بانک ها توصیه کردیم به گروه اول و دوم مهلت بدهند اما برای گروه سوم دادخواست حقوقی بدهند تا افراد مربوطه بازداشت شوند.البته متأسفانه خود بانک ها به هر دلیلی در این خصوص کم کاری می کنند که البته با تصمیمات اتخاذ شده مطمئن باشید نحوه ی برخود با گروه سوم تغییر خواهد کرد و برای آنها دادخواست حقوقی داده می شود.و اگر این مطالبات پس گرفته شود و به چرخه ی تولید بازگردند بسیاری از مشکلات بیکاری حل خواهد شد.
سیف الله مسرور در پایان از خبرنگاران و رسانه ها درخواست کرد که در حفظ آبروی افراد کوشا باشند و از توهین خودداری نمایند.

 
Share