سخنگوی دولت در نشست خبری:

متاسفم که موضوع هسته ای،موضوعی کف خیابانی شده است/سی ان جی ۵۰۰ تومان شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره تصویب جزییات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای اظهار داشت: موضوع رسیدگی به مذاکرات هسته ای در حوزه اختیارات شورای عالی امنیت ملی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تصویب جزییات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای اظهار داشت: موضوع رسیدگی به مذاکرات هسته ای در حوزه اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و آنچه در این خصوص صورت می گیرد با مداقه شورای عالی امنیت ملت پیش می رود.
nobakht11256444365142484وی با بیان اینکه ابتدا تشکر می کنم از نمایندگان مجلس که که این طرح را برای تقویت موضع ما در مذاکرات تصویب کردند تاکید کرد: اما طبق قانون اساسی این اختیار نه در حوزه اختیارات قوه مجربه و نه قوه مقننه است بلکه جز اختیارات شورای عالی امنیت است و از این جهت تصویب این طرح در تعارض با اصل ۱۷۶ قانون اساسی است.
وی افزود: اینکه دولت گزارش این مذاکرات را به مجلس ارائه کند امری حتمی است اما چگونگی این مسئله پیچیده و فنی مهم است. متاسفم که این موضوع به موضوع کف خیابانی تبدیل شده است. ما واقعا نمی توانیم به برخی از سوالاتی که مطرح می شود با توجه به اینکه ابتکار عمل را در مذاکرات از دست می دهیم پاسخ دهیم. اما دولت تا جای ممکن پاسخگویی در مجلس و در پیشگاه ملت را وظیفه خود می داند.
وی تاکید کرد: موضع مخافت دولت با تصویب ان طرح به دلیل تعارض آن با اصل ۱۷۶ قانون اساسی است. اما اینکه مجلس قصدش کمک به دولت است در آن شکی ندارم.
در آن واحد، چند استیضاح آن هم در سال پایانی مجلس بی سابقه است

محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه فکر می کنید استیضاح وزیر آموزش و پرورش با چه انگیزه ای انجام می شود و سیاست دولت در قبال منتقدان و مخالفان چیست اظهار داشت: در مورد استیضاح هم همانطور که رییس جمهور در جلسه مشترک با نمایندگان بیان کرد این استیضاح را حق مجلس می دانیم. اما اینکه در آن واحد چندین استیضاح مطرح باشد آن هم در سال پایانی مجلس بی سابقه است. ما این ها را ایجاد مانع مجلس برای دولت تلقی نمی کنیم اما از این طرف هم با توجه به اینکه در شرایط دشوار اقتصادی و تحریم ها قرار داریم نباید ذهن وزرا مشغول پاسخ به این مسائل باشد.

وی افزود: آموزش و پرورش همه برنامه ریزی های اساسی خود را معمولا در فصل تابستان انجام می دهد حالا در این زمان این وزارتخانه باید بدون وزیر باشد و یا با سرپرست اداره شود قطعا به صلاح دانش آموزان و فرزندان ما نخواهد بود.
نوبخت با اشاره به بحث معیشتی فرهنگیان به عنوان بهانه استیضاح اظهار داشت: مجلس هر التفاتی می خواهد دراین باره داشته باشد که البته دولت هم خواهان ان است باید در بودجه ان را بگنجاند. در بودجه این وزارتخانه در سال گذشته ۱۹ هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده بود.
نوبخت ادامه داد: در حالی که در آمد کشور ۲۱۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود اما این عدد تحقق نیافت و عملا به ۱۰۸ هزار میلیارد کاهش یافت. ما هم مجبور شدیم به دستگاه ها زیر ۸۰ درصد بودجه آنها را تخصیص دهیم.
وی افزود: به این ترتیب برای وزارت آموزش و پرورش هم باید بیست درصد کمتر بودجه تخصیص می دادیم اما این کار را نکردیم. بلکه برای این وزارتخانه نه تنها ۱۰۰ درصد بودجه را تخصیص دادیم بلکه ده درصد هم بیشتر اختصاص دادیم. در سال قبل از آن هم در حالی که ۱۵ هزار میلیاراد تومان بود نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم.

نوبخت از نمایندگان پرسید: حالا این وزیری که در این راستا تلاش کرده را می توانیم به کم کاری برای جلب اعتبارات برای کمک به ارتقای آموزش و پروش متهم کنیم؟ قطعا اینطور نیست. حتی اگر فرهنگیان عزیز از ریز درآمدهای دولت با وجود تحریم ها و کاهش قیمت نفت خبر نداشته باشند قطعا نمایندگان مجلس اطلاع دارند.

نوبخت با بیان اینکه ما می دانیم که اعتراض فرهنگیان به تبعیض در پرداخت ها است اظهار داشت: تغییر نظام پرداخت ها مهم ترین دستور سازمان برنامه ریزی کشور است تا بتوانیم این احساس تبعیض و تفاوت ایجاد شده در میان اقشار مختلف از جمله فرهنگیان را از بین ببریم
وی ادامه داد: امیدوارم فردا در مجلس (همانطور که بعد از شنیدن توضیحات وزیر و نماینده دولت نیمی از امضاها پس گرفته شد، بعداز استماع همه این توضیحات نمایندگان رای مناسبی به آقای فانی بدهند.

سی ان جی ۵۰۰ تومان شد/رشد ۳ درصد مطلوب دولت نیست

محمدباقر نوبخت گفت: در سال ۱۳۹۲ پروازهای عبوری از آسمان کشور افزایش ۵۳ درصدی داشته است همچنین تخلیه کالاهای کانتینری در این بازه زمانی ۱۱ درصد افزایش به خود دیده است.

سخنگوی دولت گفت: رشد اقتصادی کشور در سال ٩٣ توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران مثبت ٣ درصد اعلام شده، البته این رشد محدود است و مطلوب دولت نیست، اما اینکه پس از دو سال به رشد مثبت رسیدیم یک عملکرد مثبت تلقی می‌شود.

وی افزود: قیمت گاز سی‌ان‌جی کاهش یافت و از ۶٠٠ تومان به ۵٠٠ تومان کاهش یافت.
نوبخت خاطرنشان کرد: دولت به‌دلیل در پیش بودن مسافرت‌های تابستانی مردم و اینکه ٣میلیون و ۴٠٠هزار سواری و ٣هزار اتوبوس که از گاز سی‌ان‌جی استفاده می‌کنند، بتوانند به‌سهولت اقدام به نقل و انتقال مسافران کنند، این تصمیم را گرفت.سخنگوی دولت گفت: در سال ۱۳۹۲ پروازهای عبوری از آسمان کشور افزایش ۵۳ درصدی داشته است همچنین تخلیه کالاهای کانتینری در این بازه زمانی ۱۱ درصد افزایش یافته است.

نوبخت در تشریح گزارش وزارت راه شهرسازی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: تعداد ۹۳۶۸ فروند شناورهای بالای هزار تنی از رشد اقتصادی ۱۱ درصدی برخوردار است و تعداد واگن های بارگیری در راه آهن بالغ بر ۵۵۰ هزار دستگاه است که نسبت به سال قبل رشد ۷ درصدی داشته است. ترانزیت کالاهای نفتی و غیر نفتی از طریق شبکه راه اهن از ۴۹۹ هزار و ۳۹۵ تن به ۷۹۶ هزار و ۹۷۲ تن رسیده یعنی ۶۱ درصد رشد داشته است؛ اگرچه این اعداد اهداف ما نیست.

واکنش به توهین مداحان به مسئولان اجرایی کشور

محمد باقر نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره استانداری فارس و اینکه در یک سال گذشته این استان پر حاشیه بوده و فرمانداری شیراز سه بار تغییر کرده و اخیرا هم شاهد تغییر فرمانداری جهرم بوده ایم به طوری که عملکرد استاندار مورد انتقاد حامیان دولت قرار گرفته است اظهار داشت: اینکه تصمیمی برای استانداری فارس داشته باشیم اینطور نیست. اتفاقاتی در فارس افتاد که برای دولت نگران کننده بود امیدواریم قوه قضاییه در رابطه با این اتفاقات اقدام قاطع و مناسبی صورت دهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود در دیوان محاسبات پرونده ای مربوط به دوران وزارت اسحاق جهانگیری مطرح شده نیز اظهار داشت: اگر اینطور بود ایشان که هشت سال سمتی نداشت و قطعا اگر این موضوع درست بود به این موضوع رسیدگی می شد.
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره پیگیری حقوقی دولت در قبال توهین هایی که در مراسم تشییع خاکسپاری ۲۷۰ شهید و همینطور از سوی برخی مداح ها صورت گرفت نیز گفت: توهین مداح ها بعضی از رسانه ها و رسانه ملی که دروغ و تهمت به مسئولین عالی قوه مجریه است قابل تامل است. امیدوارم مسئولین این بخش ها به توصیه های رهبری مبنی بر همدلی و همراهی با دولت عمل کنند.

/خبرآنلاین

Share