طرح مشارکت شهروندان در احیای رودخانه ها

لایحه افزایش آب‌بهای مشترکان رشتی مسکوت ماند/آبفای گیلان از عملکردهای قبلی خود گزارشی ارائه کند/نباید اجازه دهیم فشار مالی بر مردم تحمیل شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان با ارائه لایحه افزایش آب‌بهای مصرفی به اعضای شورای اسلامی این شهر، با مخالفت آنها مواجه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان با ارائه لایحه افزایش آب‌بهای مصرفی به اعضای شورای اسلامی این شهر، با مخالفت آنها مواجه شد.

shirzad20_13-12-48_a6c9ae673e3749e58c28f01f8a4b4b76عضو شورای اسلامی شهر رشت در جلسه شورای این شهر اظهار کرد: با افزایش آب‌بهای مصرفی مشترکان شهر رشت و افزایش قیمت امتیاز انشعاب آب شهر مخالف هستم.

فاطمه شیرزاد افزود: از سال ۶۹ تاکنون مطالعات شرکت آب و فاضلاب برای برطرف شدن مشکل آلودگی رودخانه‌های رشت، سرریز شدن فاضلاب به رودخانه‌ها و … در حال انجام بوده اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

به گفته عضو شورای اسلامی شهر رشت، در سفر هیئت دولت به گیلان برای برطرف شدن مشکل آلودگی رودخانه‌های شهر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه آبفای گیلان در ابتدا باید از عملکردهای قبلی خود گزارشی ارائه کند، متذکر شد:  مدیر عامل آبفای گیلان اعلام کرده که برای تامین بقیه اعتبارات مورد نیاز اجرای پروژه‌های احیای رودخانه‌های زرجوب و گوهررود و جلوگیری از سرریز شدن شیرابه سراوان و … نیازمند مشارکت مشترکان است.

عضو شورای اسلامی شهر رشت گفت: آبفای گیلان تقاضا دارد تا براساس تبصره ۳ اعضای شورای اسلامی شهر رشت با افزایش هزینه آب‌بهای مصرفی مشترکان رشت در ماه مبلغ یک‌هزار و ۵۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ تومان به قبوض مشترکان بیفزاید.

وی با بیان اینکه وظیفه اعضای شورا صیانت از حقوق مردم است، ادامه داد: نباید فشار مالی مضاعف به مردم تحمیل کنیم.

شیرزاد افزود: سال گذشته نیز لایحه‌ای به این منظور مطرح شد و اعضای شورا با آن موافقت کردند اما تا کنون تغییر و تحول خاصی در روند پروژه ساماندهی رودخانه‌ها مشاهده نشده است.

مدیر عامل آبفای گیلان مطالبات خود را از نمایندگان مجلس پیگیری کند

kazzemi03360_resizeعضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت نیز ضمن مخالفت با لایحه پیشنهادی افزایش آب‌بهای مصرفی و افزایش قیمت امتیاز انشعاب آب برای مشترکان شهر رشت گفت: مدیر عامل آبفای گیلان باید مطالبات خود را به منظور تکمیل پروژه‌ها از وزارتخانه مربوط و نمایندگان مجلس پیگیری کند.

مسعود کاظمی افزود: در شرایطی که اعتبار اختصاص یافته از سوی دولت برای برطرف شدن مشکل رودخانه‌های شهر به یک سازمان دیگر تعلق گرفته چرا باید با این لایحه موافقت کنیم.

وی با بیان اینکه اعضای شورای اسلامی شهر رشت نمایندگان مردم شهر هستند، خاطرنشان کرد: اعضای شورا نباید اجازه دهند فشار مالی بر مردم تحمیل شود.

عضو شورای اسلامی شهر رشت اضافه کرد: چه تضمینی وجود دارد که شرکت آبفای گیلان مبالغی را که قرار است بر اساس تبصره ۳ و از طریق قبوض ماهیانه دریافت کند برای مشکل آلودگی‌های همین شهر هزینه کند و به فکر تکمیل پروژه‌های خود در دیگر شهرهای استان نباشد.

افزایش مبلغ آب‌بهای شهر رشت در احیای رودخانه‌های زرجوب و گوهررود تاثیرگذار است

hajipoor02743_resizeعضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت نیز با اعلام موافقت خود با لایحه پیشنهادی شرکت آبفای گیلان، اظهار کرد: به نظر بنده این اقدام می‌تواند برای نجات رودخانه‌های گوهررود و زرجوب کارساز باشد.

اسماعیل حاجی‌پور افزود: افزایش مبلغ یک‌هزار و ۵۰۰ تومانی بر هزینه آب‌بهای مصرفی مشترکان شهر رشت مبلغ ناچیزی است اما می‌تواند گامی موثر در احیای رودخانه‌های شهر باشد.

وی خاطرنشان کرد: مطمئن هستم مردم فهیم و با فرهنگ شهر رشت برای نجات رودخانه‌های شهر خود حاضر به انجام این کار هستند.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت نیز ضمن مخالفت با این لایحه پیشنهادی گفت: افزایش هزینه امتیاز انشعاب آب شهر برای شهروندان مشکل‌آفرین خواهد شد.

alavi_7525امیرحسین علوی با بیان اینکه اکنون با همین قیمت فعلی آب بسیاری از شهروندان توان خرید امتیاز آب را ندارند، تصریح کرد: محلاتی مانند حمیدیان، نخودچر و … متقاضی خرید امتیاز انشعاب آب هستند.

وی افزود: محلاتی مانند گلسار از امتیاز انشعاب آب برخوردار بوده و ساکنان محلاتی از جمله حمیدیان، نخودچر، سلیمانداراب و … که بیشتر از افراد آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند متقاضی خرید امتیاز آب هستند.

عضو شورای شهر رشت گفت: بنده بارها شاهد مراجعه افرادی بودم که به دلیل عدم توان خرید  امتیاز آب از اعضای شورای اسلامی کمک می‌خواستند.

عضو شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: موافقت با این لایحه موجب تحمیل فشار مالی بیشتر به افراد آسیب‌پذیر جامعه می‌شود و بنده به عنوان یکی از اعضای شورا با افزایش قیمت امتیاز انشعاب آب مخالف هستم.

افزایش آب‌بهای مصرفی مشترکان مورد موافقت ۲۵ شهر گیلان قرار گرفت

lotfi-1مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان نیز در جمع اعضای شورای شهر رشت گفت: برای تامین بخشی از اعتبارات مورد نیاز پروژه احیای رودخانه‌های شهر رشت، ساماندهی شیرابه‌های سراوان و…. در نظر داریم با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر رشت آب‌بهای مصرفی مشترکان و امتیاز انشعاب آب شهر را افزایش دهیم.

کاظم لطفی تصریح کرد: با توجه به اختیاراتی که براساس تبصره ۳ به شرکت‌های آبفا داده شده، در صورت موافقت اعضای شوراهای اسلامی شهرها می‌توانیم برای ارائه خدمات بیشتر به مشترکان قیمت آب‌بهای مصرفی و امتیاز انشعاب آب را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه رودخانه‌های شهر رشت در مدت ۸۸ سال به وضعیت فعلی دچار شده‌اند، افزود: قصد داریم با بهره‌گیری از اعتبارات دولتی و کمک‌های مردمی در یک پرسه زمانی ۳۰ تا ۴۰ ماهه رودخانه‌های شهر رشت را دوباره احیا کنیم.

مدیر عامل آبفای گیلان با اشاره به اینکه اکنون ۴۸ درصد از سهام این شرکت در اختیار شهرداری‌ها است، خاطرنشان کرد: قصد داریم تا آب‌بهای مصرفی مشترکان شهر رشت را در یک مدت زمان ۱۰ ساله و قیمت انشعاب آب را در یک مدت زمانی پنج ساله و با یک قیمت ثابت در شهر رشت افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: با این اقدام ۱۵ میلیارد تومان از اعتبارات مورد نیاز برای پروژه‌های اعلام شده تامین و مشکل آلودگی رودخانه‌های شهر رشت برطرف می‌شود.

لطفی با بیان اینکه لایحه مذکور در بالغ بر ۲۵ شهر گیلان مورد موافقت اعضای شوراهای اسلامی  قرار گرفته است، یادآور شد: امیدواریم اعضای شورای اسلامی شهر رشت نیز با آن موافقت کنند.

به دلیل مخالفت اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر رشت با لایحه پیشنهادی افزایش آب‌بهای مصرفی مشترکان رشت و افزایش قیمت انشعاب آب شهر، این لایحه در صحن شورا مسکوت باقی ماند و مقرر شد پس از بررسی بیشتر نتیجه اعلام شود.

/فارس

Share