جعفرزاده:آیین‌نامه‌ای برای برخورد با تخلفات انتخاباتی تدوین شود

قانون انتخابات قابلیت برخورد با متخلفان در جریان رقابت‌های انتخاباتی را ندارد

ه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یک نماینده مجلس شورای اسلامی بر لزوم تدوین آیین‌نامه‌ای برای پیش بینی نحوه برخورد با تخلفات انتخاباتی تاکید کرد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یک نماینده مجلس شورای اسلامی بر لزوم تدوین آیین‌نامه‌ای برای پیش بینی نحوه برخورد با تخلفات انتخاباتی تاکید کرد.
عدم اطلاع از ارزش فضاها و امکنه تاریخی باعث می شود به طرز سخیفانه ای با آن برخورد شودغلامعلی جعفرزاده اظهار کرد: از آن‌جایی که ساختار حکومت ما مردمی است امکان تقلب در انتخابات در کشور ما نزدیک به صفر است زیرا انتخابات را مردم برگزار می‌کنند و متولی آن مردم هستند.
وی افزود: در عین حال تجارب گذشته و حال نشان داده که به دلیل عدم برخورد با تخلفات در جریان برگزاری هر دور از انتخابات شاهد این هستیم که در ادوار مختلف این تخلفات تشدید می‌شود. گاهی دولت‌ها مرتکب تخلف می‌شوند و گاهی کاندیداهای حاضر در هر دور از انتخابات دست به تخلفاتی می‌زنند.
نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: مثلا اینکه شب انتخابات ریاست جمهوری سهام عدالت توزیع می‌شود یک تخلف است، اما به دلیل اینکه با این تخلف برخورد نمی‌شود دولت بعدی هم راغب می‌شود که در شب انتخابات و زمانی که در مسند قدرت است تخلف این‌چنینی انجام دهد.
جعفرزاده یادآور شد: در ادوار مختلف انتخابات شاهد این هستیم که قواعد رقابت‌ها مثل ابعاد پوستر،‌ بنرها و تعداد ستادهای انتخاباتی به خوبی رعایت نمی‌شود اما در عین حال هیچ تدبیری اتخاذ نشده که اگر تخلفی صورت گرفت چطور با آن برخورد شود؛ بنابراین به نظر لازم می‌رسد که آیین‌نامه‌ای در این زمینه تدوین شود، زیرا در حال حاضر مرجعی نیست که حتی پس از انتخابات به تخلفات رسیدگی کند.
وی با بیان اینکه برخی کاندیداها در جریان رقابت‌های انتخاباتی اصل نظام را زیر سوال می‌برند یا مسائلی را به دروغ بیان می‌کنند گفت: مشخص نیست که کجا قرار است با این تخلفات برخورد شود. گاهی افراد با این حرف‌ها اختلافات قومی قبیله‌ای راه می‌اندازند یا تحریکات مردمی ایجاد می‌کنند و یا وصله‌ها و برچسب دروغ به برخی مسئولین نظام می‌زنند، اما هیچ برخوردی با آن‌ها صورت نمی‌گیرد.
این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه قانون انتخابات قابلیت برخورد با متخلفان را در جریان رقابت‌های انتخاباتی ندارد تاکید کرد: این موضوع در همه انواع انتخابات صدق می‌کند البته در انتخابات مجلس خبرگان به دلیل اینکه کاندیداها متشرع‌تر هستند کمتر شاهد این تخلفات هستیم، اما در انتخابات مجلس و شوراهای محلی تخلفات شدیدتر است.
جعفرزاده با تاکید بر لزوم تدوین آیین‌نامه‌ای برای برخورد با تخلفات انتخاباتی تصریح کرد: گاهی اوقات به یک کاندیدا می‌گویند مستنداتی در مورد خرید رای با چمدان پول وجود دارد اما او یا می‌گوید که آن فرد را نمی‌شناسد یا او را از هواداران افراطی خود معرفی می‌کند؛ مگر در یک مسابقه فوتبال وقتی هواداران افراطی داور را می‌زنند یا ترقه پرتاب می‌کنند تیم محروم نمی‌شود؟ پس اینجا هم باید خود فرد محروم شود که نمی‌تواند هوادارانش را کنترل کند و یا نمی‌خواهد این کار را کند و چه بسا بعضا آنها را هدایت می‌کند.

/ایسنا

Share