لحظه به لحظه مذاکرات:

توافق امروز، اعلام فردا خواهد بود/جزئیات توافق احتمالی:همگی تحریم ها علیه ایران لغو می شوند/ایران تحریم های تسلیحاتی نخواهد بود/خروج پرونده هسته ای ایران از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مذاکرات هسته‌ای به لحظات و ساعات پایانی خود نزدیک می‌شود. نتایج نهایی مذاکرات طولانی هسته‌ای در گرو جلسات امروز و امشب دیپلمات‌های حاضر در وین است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مذاکرات هسته‌ای به لحظات و ساعات پایانی خود نزدیک می‌شود. نتایج نهایی مذاکرات طولانی هسته‌ای در گرو جلسات امروز و امشب دیپلمات‌های حاضر در وین است. پس از انکه مذاکرات در روزهای پایانی هفته گذشته به بن‌بست خورد بار دیگر ساعات حساس و پایانی این ماراتن نفسگیر فرارسیده است. حاضران از امروز و mozakerat۲۸-۱۷۹۵۶z (1).pngامشب به عنوان ایستگاه پایانی مذاکرات یاد می‌کنند.
ایستگاه پایانی که نتیجه جلسات ان بسیار مهم است و قرار است در در خصوص اندک اختلافات موجود تصمیم‌گیری شود. آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای امروز ۲۱ تیر، ۱۲ جولای را با تابناک پیگیری کنید.

۱۷:۳۵ آسوشیتدپرس: دو دیپلمات غربى: توافق هسته اى احتمالا امروز به دست مى آید و به پایتخت ها می رود و فردا اعلام می شود

۱۷:۰۰ وزیر خارجه روسیه مسکو را به مقصد وین ترک کرد.

۱۶:۴۹ آمانو هم اکنون وارد هتل کوبورگ شد

۱۶:۲۳ یک مقام ایرانی ابراز امیدواری کرد که نتیجه مذاکرات هسته‌ای درباره دستیابی سریع به توافق ابراز امیدواری کرد.

۱۶:۲۰ یک خبرگزاری مطرح غربی در گزارشی به نقل از دیپلماتها گزارش داد که «به دنبال بیش از دو هفته ماراتون مذاکرات، به نظر می‌رسد که ایران و ۶ قدرت جهانی به یک توافق تاریخی نزدیک شده باشند».

 ۱۶:۱۹ موگرینی: در “ساعت‌های حساس” هستیم .مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تویئتر شخصی خود نوشت: همه اعضای تیم مذاکرات اتحادیه اروپا بر روی مساله ایران متمرکز هستند؛ الان ساعات حساسی است

۱۶:۱۵ فابیوس در بدو ورود دوباره به وین: امیدوارم سرانجام در حال رسیدن به آخرین مرحله این مذاکرات باشیم. فکر می‌کنم این‌چنین باشد.

۱۵:۴۰ شینهوا: امروز توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ حاصل می‌شود.

۱۴:۴۵ نخست وزیر رژیم صهیونیستی با انتقاد از غرب گفت در حالیکه ایران پرچم های آمریکا و اسرائیل را آتش می زند، غرب سرگرم پیشبرد مذاکرات هسته ای است.به گزارش هاآرتص، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه از قدرت های جهان به علت معامله هسته ای قریب الوقوع با ایران که در وین بحث بر سر آن ادامه دارد، سرزنش کرد.وی گفت: «[ایت الله علی] خامنه ای رهبر معظم ایران گفته است با آمریکا باید جنگید حتی اگر توافقی حاصل شود، روحانی [رئیس جمهور ایران] در صف مقدم راهپیمایی نفرت قرار می گیرد که در آن پرچم های آمریکا و اسرائیل به آتش کشیده می شود و شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر داده می شود، و همزمان امتیازات به ایران پیشنهاد می شود.»نتانیاهو افزود معامله ای که اکنون درباره آن مذاکره می شود، راه را برای ایران در ساخت چندین بمب هسته ای فراهم می کند و در ابعاد کلان، دنیا را به مخاطره می اندازد.نخست وزیر اسرائیل گفت:«ایران نیات خود را در ادامه دادن به ستیزه جویی مرگبار علیه کسانی که اکنون با آن مذاکره می کنند، پنهان نمی سازد. شاید این قدرت ها آماده باشند با آنچه ایران می گوید از جمله درخواست نابودی اسرائیل، همراهی کنند. اما ما آن را نخواهیم پذیرفت.»

۱۴:۳۰ رویترز به نقل از یک مقام ایرانی اعلام کرده است که توافق هسته ای امروز یک شنبه اعلام خواهد شد، البته برخی موضوعات باید توسط وزرا حل شود.

محورهای برجام احتمالی بین ایران و ۱+۵ در زیر می آید:

اول:
براساس برجام، همگی تحریم ها علیه ایران لغو گردیده و ایران از این پس یک کشور تحت تحریم شناخته نخواهد شد. بر اساس برجام صرفا یک سری محدودیت های موقت پیش بینی گردیده اند که آن ها هم مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری پس از مدتی معقول و محدود رفع خواهند شد.

دوم:
کلیه تحریم های اقتصادی، بانکی ومالی مطابق تأکیدات مقام معظم رهبری در روز اجرای برجام، بطور قطعی لغو خواهند گردید.

سوم:
ایران از این پس تحت تحریم های تسلیحاتی نخواهد بود و طبق قطعنامه شورای قطعنامه که قرار است بعد از حصول به توافق صادرگردد، این تحریم ها لغو و بر اساس ضمیمه آن صرفا برخی محدودیت های موقت برای زمانی محدود اعمال می گردد.

چهارم:
این برجام در واقع مجموعه ای از چندین توافق است که همگی آنها در چارچوب خطوط قرمز ایران و مقام معظم رهبری تعریف شده و برخی اقدامات موقت و محدود با دوره های زمانی متفاوت در آن پیش بینی شده است.

پنجم:
قطعنامه شورای امنیت آخرین قطعنامه شورای امنیت در مورد برنامه هسته ای ایران خواهد بود و پرونده هسته ای ایران را از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد کرد. مدت زمان اجرای قطعنامه محدود بوده و در پایان این مدت ملغی خواهد گردید.

ششم:
این برای اولین بار است که یک کشور ذیل تحریم های فصل هفتم موفق گردیده است با مذاکرات و دیپلماسی فعال توانسته است از این وضعیت خارج گردد.

/تابناک

Share