در جلسه استیضاح فانی مطرح شد

فریاد «دو دو» نمایندگان در اعتراض به سخنان کوچکی‌نژاد/قاضی زاده:آقای وزیر روحیه شما کم تحرک است/شکری دست به دعا شد:خدا کند استیضاح رای بیاورد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا قاضی پور در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: به لطف شما آقای وزیر در جنوب کرمان شاهد مدارس کپری و کانکس هستیم. آیا دانش آموزان توان تحمل گرما دارید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا از صبح امروز جلسه استیضاح فانی وزیر آموزش و پروزش در صحن علنی مجلس در حال پیگیری است که در ابتدا موافقان استیضاح به ایراد سخن پرداختند.

اعتراض برخی نمایندگان به سخنان کوچکی نژاد با سر دادن فریاد دو دو/شما نمی توانید حق و حقوق فرهنگیان را از دولت و مجلس بگیرید

آفتی که در افشاگری‌ها مشاهده می کنیم گم‌شدن نام مجرم اصلی استبه نقل از خبرآنلاین, جبار کوچکی نژآد نماینده شهر رشت به عنوان اولین استیضاح کننده فانی سخنان خود را آغاز کرد. او ظهار داشت: استیضاح وزیر اموزش در جهت حمایت از فرهنگیان کشور یعنی ۱ میلیون فرهنگی و ۱۳ میلیون دنش اموز است و هیچ گونه شائبه سیاسی در ان نیست و از متن مجلس برآمده است.

کوچکی نژاد ادامه داد: اعتقاد داریم فرهنگیان کشور بیش از ۸۰ درصد اصرار به استیضاح داند. امروز فرهنگیان به نمایندگان خود نگاه می کنند که به چه شکلی از حقوق فرهنگیان دفاع می کنند. امروز فرهنگیان در کشور دغدغه امکانات اموزشی، رفاه، منزلت اجتماعی  و مسائل پرورشی و اقتصادی را دارند. هرچند برخی تلاش کردند این استیضاح را فقط به ارتقا حقوق فرهنگیان تقلیل دادند اما یکی از موارد اساسی پرداخت عادلانه در پرداخت حقوق هاست.

وی افزود: آموزش و پروش بزرگتر ین و حساس ترین دستکاه کشور است. به هیمن دلیل نمایندگان همیشه به این وزارتخانه حساس هستند. بعد از اموزش پرورش وزارت بهداشت و بعد وزارت علوم قرار دارند. اما وزارت علوم و بهداشت در استان ها به صورت هیئت امنایی اداره می شوند و بنابراین اگر ضعفی در وزیر باشد استاندار به کمک اعضای هیات امنا می توانند ان را تقویت کنند. امری که در مورد اموزش و پروش نیست.

کوچکی نژآد ادامه داد: ۲۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را به وزیر آموزش و پرورش دادیم و اوست که باید تدبیر کندو این وزارتخانه را حرکت دهد. اگر وزیر ضعیف باشد نمی تواند. اگرچه می گویند حقوق فرهنگیان را افزایش داده اند اما بیش از ۱۴ درصد در درآمد انها افزایش نداشته است.

وی با بیان اینکه مقام رهبری به خاطر سنگینی کار وزارت اموزش و پرورش تاکید کردند از افراد خسته و غیر خلاق استفاده نکنید اظهار داشت: اما وزیر به این حرف گوش نداد. وقتی آقای فانی به وزارتخانه امد ۱۸ بازنشسته وجود داشتند الان تعداد آنها ۹۰ نفر اسد. آنها کار نمی کنند بلکه ستاد انتخاباتی تشکیل داده اند. انها انتصاب ها را مدیریت کردند و حالا انتخابات را می خواهند مدیریت کنند.

کوچکی نژاد ادامه داد: مسئولین صندوق بازنشستگی فرهنگیان ۴۰۰ میلیون پاداش گرفته اند. این صندوق بیش از سه هزار میلیارد اموال دارد اما فرهنگیان بیش از ده میلیون از آن دریافت نمی کنند. اما آنها می ایند و ماشینهای صد میلیونی هدیه می دهند.

وی خطاب به وزیر اموزش و پرورش گفت: آقای وزیر در روز رای اعتماد گفتید می خواهم تحول ایجاد کنم. ایا به سند تحول بنیادین دست زده اید ؟ درسال ۹۳؛ ۲۵۰ میلیارد تومان برای اجرای این سند اختصاص گرفت اما از این ۲۵۰ میلیارد تومان یک ریال به این مدارس ندادید. این پول را در کجا هزینه کردید.

وی ادامه داد: شما در روز رای اعتماد گفتید نمایندگان نباید دغدغه معیشت معلمان را داشته باشند. اما امروز چه بر سر بیمه طلایی اوردید که انها می گویند نمی خواهیم بیمه طلایی داشته باشیم.

در این هنگام تعدادی از نمایندگان با سر دادن فریاد “دو دو” به سخنان او اعتراض کردند.

کوچکی نژآد ادامه داد: گفتید این وزارتخانه را به دور از سیاسی بازی اداره می کنید . اما اقای وزیر چند درصد انتصابات شما تحصن کنندگان سال های قبل فرهنگیان بودند؟. از حراست شما پرسیدیم جواب درست ندادد. ما که می بینیم بسیاری از انها از تحصن کنندگان آن سال ها بودند. شما گفتید استفاده از نیروهای انقلاب استفاده می کنیم اما آیا شما واقعا این کار را کردید؟

وی اظهار داشت: ما معتقدیم شما نمی توانید حق و حقوق فرهنگیان را از دولت و مجلس بگیرید. وقتی از رتبه بندی فرهنگیان صحبت می کنید در واقع این یک بحث ارتقایی است و نه پرداخت پول. شما قانون خدمات کشوری را اجرا می کنید اعلام کنید این قانون خدمات کشوری است و نه قانون رتبه بندی. جرا با الفاظ بازی می کنید.

وی با بیان اینکه  اگر دانشگاه فرهنگیان از مجلس در دو سال متوالی افزایش اعتبار نمی گرفت تعسطیل می شد اظهار داشت:  شما نتوانستید دولت را متقاعد کنید که به این دانشگاه اعتبار را تخصیص دهد.چرا ردیف اعتباری برای بقیه نیازهای اوزش و پروس ما ایجاد نکردید. شما برای ۹ میلیون بیسواد  , ۶۰ هزار بازمانده از تحصیل در کشور چه برنامه ای دارید.شما به فرهنگیان وعده دادید یک فرزند انها استخدام شود اما تا الان این کار را نکردید. نه تنهااین کار را نکردید بلکه در بانک سرمایه که مال فرهنگیان است حتی یک فرزند فرهنگی مشغول به کار نیست.

 آیا دانش آموزان تحمل گرما را دارند؟/ آقای وزیر روحیه شما کم تحرک است

ghaziبه نقل از خبرآنلاین, نادر قاضی پور نماینده ارومیه از موافقین استیضاح فانی بود. وی در اظهاراتش گفت:

خیرین می گویند که مدرسه را برای آموزش بچه های خودمان دادیم نه برای خلافکاران شهری. بحث تغذیه مدارس شبانه روزی حل نشده است. جمع آوری مدارس شبانه روزی روستایی مورد تایید شماست. چه کسی دستور جمع آوری آن را داده است. به لطف شما آقای وزیر در جنوب کرمان شاهد مدارس کپری و کانکس هستیم. آیا دانش آموزان توان تحمل گرما دارید. شما در جای جای کشور افراد جدید را بدون ضابطه استخدام کردید. برای برخی از مدارس روستایی یک یا دو معلم پروازی گذاشتید. بحث من وزیر نیست کل کابینه است. چرا آقای جهانگیری نرخ بی سوادی بالاست. چرا مدارس روستایی روز به روز جمع می شوند. چرا خانواده ها برای تحصیل بچه هایشان روستا را ترک می کنند و در حاشیه شهر زندگی می کنند. خیلی ها مجبور به ترک تحصیل می شوند. هزینه تحصیل خیلی بالاست. شهید بهشتی ۳ اصل برای تحصیل رایگان آورده است. آقای وزیر رتبه بندی حق خانواده است. کدام معلم روستایی دو میلیون می گیرد. مشکلات اعزام به خارج فرهنگیان، بانک سرمایه، آزمون استخدامی که شما گفتید اجرایی نشد. سیستم آموزش و پرورش را غیر متمرکز کردید. آقای وزیر روحیه شما کم تحرک است. این کم تحرکی شما موجب زیان به آموزش و پرورش شده است. همکاران محترم ما الآن در برابر یک آزمون مهم هستیم. حضرت امام می فرماید مجلس و ملت باید اصلاح فرهنگ و اصلاح مدارس از دبستان تا آموزش را جدی بگیرند. رهبری می فرماید که آموزش و پرورش ما ساخته فلسفه ما نیست. برادران و خواهران سرنوشت ۱۲ میلیون دانش آموز و یک میلیون فرهنگی گه آینده ایران وابسته آن است متاثر از تصمیمی است که شما نمایندگان می گیرید. ما مدیری با کفایت و مدبر می خواهیم که راه را برای عملی کردن سند بنیادی توسعه می خواهیم. تدابیر آقای فانی ما را متقاعد نمی کند. اینکه ایشان بتواند سند ملی آموزش و پرورش را اجرایی نمی کند. سندی که رهبری بر آن تاکید کرده اند. آرایش نیروهای درونی آموزش و پرورش به هیچ وجه در حد رفع نیازهای جامعه و جمهوری اسلامی نیست. مدیرانی را گذاشته اند که خود فانی را قبول ندارند و پشت سر ایشان حرف می زند. این چه مدرسه هایی است که معلمان روی حلبی می نشینند. اما برخی از مدارس رده بالا را به برخی از دوستان داده اند.

امکانات رفاهی فرهنگیان نسبت به سایر وزارت خانه ها اصلا قابل قبول نیست/ انتصابات شما سیاسی و جناحی است

۱۵-۶-۲۴-۹۲۴۴۸۱۶۷۵۸۳۳به نقل از خبرآنلاین, سید مهدی موسوی نژاد نماینده بوشهر پس از قاضی زاده برای مخالفت با وزیر آموزش و پرورش پشت تریبون مجلس رفت. اهم اظهارات موسوی نژاد در ادامه می آید

طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش یک سال پیش تقدیم مجلس گردید. قبل از ورود باید بگویم که استیضاح به معنی برکناری وزیر نمی باشد بلکه با توضیحات وزیر استیضاح کنندگان قانع شدند. از طرفی ما به پاکدستی آقای فانی اعتقاد داریم. همه تلاش ما بر این بود که استیضاح صورت نگیرد و با تذکرات حل شود. الآن هم از این موضوع خوشحال نیستیم.اما همه راه ها به استیضاح ختم شد. امیدوارم ختم به خیر برای فرهنگیان و جمهوری اسلامی باشد. ما امیدواریم که راهی باشد برای اراده جدی رئیس جمهور و معاونین محترم برای حل مشکلات فرهنگیان. آنچه که برای مشکلات وزیر بیان می کنم آنچیزی است که وجود دارد.
عدم برنامه جدی و برنامه محور برای دانشگاه فرهنگیان که مهمترین سند تحول فرهنگیان ، افزایش شایستگی و توسعه زمینه های پژوهش گری و افزایش بنیه فرهنگیان.
انتصاب مدیران ناشایسته و ضعیف به خاطر نگاه جناحی و نگاه سیاسی به آموزش و پرورش است. بند ۱۰ سیاست کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش و رویکرد انقلابی نه جناحی و سیاسی دارد. متاسفانه احاطه حلقه مدیران جناحی و به خاطر فعالیت آن ها در ستادهای انتخاباتی بدون توجه به شایستگی دچار آسیب شده است.
با وجود رشد ۵۰۰ درصدی اعتبارات آموزش و پرورش در یک دهه گذشته چرا در تحول در نظام آموزش و پرورش اتفاقی نیفتاده است.عدم استفاده از منابع صندوق فرهنگیان برای رفع مشکلات آنان. متاسفانه توجه جدی و عملی در دوره ابتدایی نمی شود. با توجه به حساسیت این دوره طبق قانون باید این دوره در دو دوره سه ساله بگذرد. باید نظام دوره ای انجام شود اما اقدام عملی و مهم انجام نگرفته است. صدمات جبران ناپذیری به آموزش ابتدایی وارد کرده است.

عدم به کارگیری فناوری اطلاعات که به تحقق عدالت آموزشی و تسهیل فرایندهای آموزشی به خصوص در مناطق محروم کشور می باشد که متاسفانه در سال های اخیر سیر نزولی داشته است.
تبعیض شدید خدمات رفاهی فرهنگیان که باید مورد توجه دولت قرار بگیرد. امکانات رفاهی فرهنگیان نسبت به سایر وزارت خانه ها اصلا قابل قبول نیست. تقریبا هیچ آیتم رفاهی ندارند. نه مسکن فرهنگیان وجود دارد و نه معیشت فرهنگیان مورد توجه است. فرهنگیان خانه فرهنگی دارند که هزینه اش از سایر مکان ها بیشتر است. فوق العاده مناطق محروم پرداخت نشده است. هزینه آب و تلفن مدارس پرداخت نشده است.

عدم پرداخت این موارد باعث ناراحتی فرهنگیان شده است. ناتوانی وزیر محترم در افزایش سرانه فرهنگی در مناطق محروم نشده است. اکثر مدارس به ظاهر پول نمی گیرند اما به انحای مختلف مطالبه نقدی می کنند. آقای وزیر بیمه طلایی فرهنگیان برای دلخوش کردن فرهنگیان است نه برای درمان آن ها.

 وزارت آموزش و پرورش به صورت حزبی اداره می شود 

به نقل از خانه ملت، محسن علیمردانی در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خواسته قاطبه فرهنگیان استیضاح وزیر است، گفت: وزیر آموزش و پرورش از نظر توان مدیریتی ضعیف بوده و نفوذ خوبی در دولت و مجلس شورای اسلامی ندارد و از همه مهم تر محبوبیت و تحرک لازم را ندارد لذا زیرمجموعه وزارتخانه با این وضعیت انگیزه کار نداشته و اعتماد خوبی به وزیر ندارند بنده هم به خاطر خواسته فرهنگیان و معلمان که از تمام سلیقه های سیاسی از اصلاح طلبان، اعتدالیون، اصولگرایان و غیر سیاسی ها دوست ندارند وزیری سست و کم تحرک و ناکارآمد داشته باشند، صحبت می کنم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه قطعا همه همکاران با قشر فرهنگیان ارتباط دارند و شاید کمتر فرهنگی و کمتر معلمی را دیده اند که از وزیر رضایت داشته باشند، یادآور شد: در چنین شرایطی در کشورهای دیگر خود وزیر استعفا می دهد اما در کشور ما همه به میزهای مدیریتی چسبیده اند و کنار نمی روند.

وی افزود: برخی از همکاران با ما طوری صحبت می کنند که شرایط کشور حساس است و استیضاح به مصلحت نیست اما اینجا اعلام می کنم چه مصلحتی بالاتر از رضایت فرهنگیان و معلمان کشور که بزرگ ترین سرمایه های این کشورند؛ چرا همه مسائل را سیاسی می کنیم و نگاه مصلحتی به آن می اندازیم.

علیمردانی ادامه داد: آقای فانی برای شغل مشاوری شاید بهترین فرد باشد ولی مدیر اجرایی خوبی نیست و نمی تواند باشد مخصوصا در شرایطی که هیچ محبوبیت و مقبولیتی بین فرهنگیان کشور ندارند مقام معظم رهبری به شرایط و مسائل فرهنگی تأکید دارند که باید در این شرایط فعالیت ها نه تنها مضاعف شود بلکه جهادی باشد که ما شاهد آن در وزارتخانه نیستیم نیستیم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: شما تیمی را جمع کرده اید که خود را نمی توانند حرکت دهند و در مهم ترین وزارتخانه کشور نمی توانند شادابی ایجاد کنند همچنین متأسفانه شاهدیم در این وزارتخانه نه تنها شادابی ایجاد نشده بلکه سستی و ناکارآمدی موج می زند از طرفی باید خطاب به رئیس جمهور که بارها گفته اند دولت فراجناحی است بگویم آیا اطلاع  دارید در این وزارتخانه چه خبر است.

وی در ادامه با اشاره به حزبی اداره شدن وزارت آموزش و پرورش، عنوان کرد: برای مثال هرکس در ستاد انتخاباتی روحانی بوده حتما باید یک پستی بگیرد و مهر شایستگی می خورد و برعکس اگر فرد شایسته ای باشد که در ستاد انتخاباتی نبوده شرایط مدیریت را ندارد که در نهایت باندبازی و حذف نخبگان از مدیریت اجرایی کشور را شاهدیم که این نوع نگاه غیر علمی بوده و باعث تبعیض بین فرهنگیان شده است و با این وضعیت من برای انتخابات اسفند ماه نگرانم که وزارت آموزش و پرورش و سازمان های آن تبدیل به ستادهای انتخاباتی افراد خاصی شوند.

علیمردانی همچنین با بیان اینکه وزیر اشرافی به مدیران زیرمجموعه ندارد، اظهار کرد: بارها مقام معظم رهبری تأکید کردند آموزش و پرورش نباید سیاسی بشود و سیاسی شدن آن سم مهلکی است بنابراین با شواهد موجود باید قبول کنیم بسیاری از مدیران وزیر سیاسی بوده و کاملا سیاسی کاری می کنند که سند آن نیز تعدادی از مدیران کشوری هستند که برای مجلس شورای اسلامی استعفا داده اند.

نماینده مردم زنجان در مجلس در ادامه با اشاره به سخنان معاون فرهنگی وزیر که اخیرا در جلسه تودیع و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان صحبت کرده بود، یادآور شد: آموزش و پرورش چه ربطی به این مسائل سیاسی دارد به جای آن سند تحول که محصول کارشناسی شده و از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رهبری ابلاغ شده است را اجرا کنند که قدمی برای آن برداشته نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به فانی خاطرنشان کرد: آقای وزیر، متأسفانه کودکان در مدارس دچار سوءتغذیه شده اند بفرمایید چرا نتوانستید نظر مجلس و دولت را برای این موارد جلب کنید همچنین برای مدیران مدارسی که به اصناف مختلف بدهکار هستند چه کاری انجام شده است در کنار آن متأسفانه می بینیم معلمان عزیز به مشاغل دیگر حتی سرویس دانش آموزان روی آورده اند و این به خاطر کم بودن حقوق فرهنگیان است لذا خواهش می کنم نمایندگان به استیضاح رأی دهند و یا خود وزیر استعفا دهد.

شکری دست به دعا شد:خدا کند استیضاح رای بیاورد برای آخرت آقای فانی نگران هستیم

shekari_2015-04-17_14-05-50به نقل از خبرآنلاین ,محمود شکری نماینده تالش، رضوانشهر و ماسال سخنان خود را به عنوان نماینده موافق استیضاح اینگونه آغاز کرد:دغدغه ای که نمایندگان در رابطه با فرهنگیان دارند را از تاریخ ۲۵/۳ /۹۳ با فانی مطرح کردیم و دغدغه های فرهنگیان را مطرح کردیم. من ۴ بار با ایشان جلسه داشتم. واقعا اهمیت موضوع جایگاه اموزش و پرورش ما باعث شده تا امروز در اینجا باشیم.علت پیشرفت ژاپن توجه به اموزش و پرورش بود. در حالی که ما هر سال داریم نزول می کنیم و شاهد ترک تحصیل دانش اموزان هستیم آن هم به دلیل بی انگیزه بودن معلمان.

وی ادامه داد: من در این مدت حتی یک سوال نکردم چون معتقدم وقتی رهبر حکمی را به ریس جمهور تنفیذ کرد و مجلس رای اعتماد داد باید به دولت در انجام وظایفش کمک کنیم.

وی افزود: من برای فانی احترام قائلم اما دور و بری های ایشان اینکاره نیستند.

شکری اظهار داشت: به عنوان مثال معاون پرورشی ایشان اقای کفاش مدیران باسابفه که کارشان پرورشی بوده را برداشتند و افرادی را گذاشته که یک روز کار پرورشی انجام نداده اند.

وی با بیان اینکه این نمایندگان توقعی جز ارتقا شرایط فرهنگیان ندارند اظهار داشت: من یک تذگر هم در اینمدت ندادم چون ما می خواهیم با دولت همدلی کنیم.اما متاسفانه دگتر فانی به حرف های ما گوش نداد. اگر گوش می داد به حرف های ما این استیضاح اتفاق نمی افتاد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مدارس در شرایط مناسبی نیستند و کلاس ها در کانتینر و کپر برگزار میش شود خطاب به فانی گفت: سوال من این است که آیا فرزند و نوه ات را به این کانتینر ها و کپرها برای اموزش می فرستی؟

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد جمعیت ایران با فرهنگیان در ارتباط هستند اظهار داشت: انهایی که می گویند سریال استیضاح راه افتاده اگر مقابل اموزش و پرورش دغدغه نداشته باشند ممکلت را از دست می دهیم.

وی ادامه داد: آقای نوبخت می گوید من چند درصد بودجه فرهنگیان ا افزایش داده ام. ایا این افزایش به جیب معلم رفته است؟ اگر به جیب معلم می رفت و فرهنگیان بیمه تکمیلی مناسبی داشتند حرفشان درست بود. در حالی که اینطور نیست. آقای فانی این ها دردهای فرهنگیان است که به شما انتقال دادیم اما برخی نگذاشتند شما حرف های ما را بشنوید.

شکری ادامه داد: معلمان می گویند اگر یک چهارم پولی که به مدارس غیرانتفاعی  می دهید به ما بدهید تا معیشت ما بر قرار باشد ده برابر بازدهی خواهیم داشت. تحصیلات طبق قانون اساسی رایگان است اما چرا انقدر مدارس غیرانتفاعی ایجاد کرده اید؟ و فاصله طبقاتی ایجاد کرده اید.

شکری با بیان اینکه آقای کفاش به جای درست کردن اوضاع پرورشی به نمایندگان ایراد می گیرد که بیشترین میزان سوال و تذکر را ار وزرا داشته اند با لحن معناداری اظهار داشت: برو کار تخصصی ات را درست انجام بده. همه مدیران خبره قرانی و پرورشی را برداشته و یک سری افراد بی انگیزه را گذاشته ای.

وی افزود: نمایندگان را از دفتر کار خود بیرون می کنند که ما با نمایندگان کار نداریم. چطور انوقت که به رای نمایندگان نیاز داشتید با ما کار داشتید اما الان که مشکلات فرهنگیان را مطرح یم کنند با آنها کار ندارید.

او در پایان گفت: ما برای اخرت آقای فانی نگران هستیم و به نفع فانی است که استیضاح رای بیاورد.

 

Share