دیارمیرزا گزارش می دهد

سبکها و سنتهایی که سنگ شدند و رنگهایی که رنگ باختند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،بقعه امامزاده ابراهیم شهرستان شفت در دهستان چوبر بخش احمد سر گوراب قرار دارد و از ابادیهای بسیار مهم و با اهمیت دهستان چوبر و یک شهرک کوهستانی است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،بقعه امامزاده ابراهیم شهرستان شفت در دهستان چوبر بخش احمد سر گوراب قرار دارد و از ابادیهای بسیار مهم و با اهمیت دهستان چوبر و یک شهرک کوهستانی است.
۱۰۰_۱۲۳۸به گزارش دیارمیرزا از فومن ,ارتفاع این امامزاده از دریای آزاد ۶۶۰ متر و وسعت آن(۱۶۰۰۰۰)۶/۱ کیلومتر مربع و فاصله آن تا شهرستان شفت ۳۵ کیلومتر و تا مرکز استان ۵۵ کیلومتر مربع است.
این امامزاده در گذشته با عنوان آهنگر محله نامیده می شد زیرا سنگهای معدنی از آنجا استخراج و همانند ماسوله دارای کوره های آهنی بود.این شهرک کوهستانی در تقسیمات جقرافیایی دوره قاجاریه از محلات قشلاقی به شمار می آمد.و با توجه به احداث راه ماشین رو قابل سکونت در تمام فصول است و خانه های آن چوبی است و نام خود را از بقعه واقع در خود گرفته است.
در فصل کوچ و رفتن ساکنان به قشلاق کمتر از ۱۰ خانوار در آن برای حفظ و نگهداری امازاده و روستا می مانند.
امروزه به علت وجود جاده تا توسط اداره راه روستایی این روستا به شکل شهرک درآمده و بر تعداد مغازه ها و خانه های آن افزوده شده و این شهرک کوهستانی مکانی برای زیارت و استفاده از آب و هوای پاک، محلی برای حضور هزاران نفر گردشگر و توریست و مسافران است.
امامزاده ابراهیم دارای چشمه هایی چون خمیر سنگ,چشمه میدان,آبشار قتلگاه,سنگ دلدل و پیکر سنگی پیرزن و غار امامزاده است.
بقعه امامزاده ابراهیم از بقاع معروف گیلان بوده و بعد از بقعه سید جلال الدین اشرف آستانه اشرفیه و امامزاده هاشم (ع) سومین زیارتگاه مهم گیلان است.
این شهرک کوهستانی زیارتی در بهار و تابستان به علت دارا بودن آب و هوای مطبوع و خنک کوهستانی مسافران زیادی را به سوی خود می کشاند.
این بنای زیارتی که در گذشته با همت و مساعدت بانوان شفت،برای اولین بار توسط متولی به نام ملا صفر علی طالقانی با یک اتاق کوچک چوبی ساخته شده بود,در سال ۱۳۶۳ با همت هیئت امناء بقعه و با همکاری اداره اوقاف استان با زیر بنای ۳۲۵۰ متر مربع در ۵ طبقه به بهره برداری رسید .
امروز این شهرک کوهستانی زیارتی و سیاحتی به سبک جدید و با رویکرد مهندسی برای امنیت زائران در حال ساخت است و خانه های چوبی جای خود را به خانه های بتونی ولی به شکل ظاهری سنتی چوبی داده اند تا بر اثر سوانح و بلایای طبیعی این شهرک از آسیب مصون بماند.
اما مسافران و گفتگو با آنها حکایت از این داشت که مسافران سبکهای چوبی و رنگی را بیشتر می پسندیدند و از تغییر بافت ناراحت بودند و اعتقاد داشتند شهرک با سنتی بودنش زیباتر است.

گزارش از زلیخا صفری

Share