پولی که از جیب مردم برداشته شد و به جیب پزشکان رفت

زمانی که رئیس بیمه سلامت فریاد می زد، باید فکر امروز را می کرد!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امروز پس از گذشت حدود یک سال و نیم از اجرای طرح تحول سلامت عمومی، زمزمه‌های پولی شدن آن به گوش می رسد و گویا ‌قرار نیست دیگر کسی با قیمت ارزان در کشور درمان شود!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، یکی از مزیت‌های دولت یازدهم در مقایسه با دولت‌های دیگر، اجرای طرح تحول سلامت عمومی بود؛ طرحی که به واسطه آن بیش از ۹.۵ میلیون نفر تحت حمایت بیمه سلامت عمومی قرار گرفتند و دیگر دغدغه درمان ‌نداشتند؛ طرحی که قرار بود رایگان باشد و تمام آحاد را در برگیرد.

funchiz.cbime37036به نقل از تابناک, اما امروز پس از گذشت حدود یک سال و نیم از اجرای این طرح، زمزمه‌های پولی شدن آن به گوش می رسد و گویا ‌قرار نیست دیگر کسی با قیمت ارزان در کشور درمان شود!

‌به گفته رئیس سازمان بیمه سلامت کشور، دفترچه‌های بیمه سلامت امسال برای همه رایگان نیست و تنها افراد بسیار کمی می‌توانند از مزایای این طرح بهره مند شوند.

نکته جالب اینکه در سال جاری، بودجه وزارت بهداشت و درمان کشور به صورت چشمگیری افزایش داشت، علاوه بر بودجه عمومی این وزارت خانه، درآمد‌های دیگری از جمله تخصیص یک درصد از ارزش افزوده و بالا بردن تعرفه‌های پزشکی، از دیگر مباحثی بود که در بالا رفتن درآمد این وزارت خانه تأثیر‌گذار بود؛ اما چه عاملی باعث شده ‌تا این وزارت خانه از مواضع خود کوتاه بیاید و طرحی را که می تواند گفت تنها نکته قوت دولت بود را زیر پای بگذارد؟ هنوز مشخص نیست!

بسیاری بر این باورند، دولت پولی را که از مردم گرفته، به پزشکان داده‌ و شاید به این دلیل است که دیگر از عهده خدمات درمانی بر‌نمی‌آید. عده ای دیگر هم بر این اعتقاد هستند که شروع این کار، سرآغاز برگشت به زمان قبل از اجرای طرح سلامت است و امروز که دولت به اهداف خود رسیده، نیاز نیست، این میزان هزینه داشته باشد.

دکتر عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع اظهار داشت: در این دوره و زمانه، همه ما می‌بینیم که چقدر بیکاری زیاد و زندگانی برای مردم سخت شده ‌و هزینه‌ها برای مردم چقدر بالا رفته است. تنها حوزه ای که به میزان بسیار کمی آرامش در بین مرد جامعه ایجاد کرده ‌و می‌شود گفت، ‌تنها کاری است که دولت در طول این چند سال برای مردم انجام داده، ‌حوزه سلامت بوده است.

این نماینده مجلس با اشاره به موضوع پولی شدن سلامت عمومی گفت: این اولین گام در‌باره پولی کردن خدمات بخش سلامت خواهد بود. زمانی که دکتر محسنی ـ‌ که ریاست بیمه سلامت عمومی را بر عهده داشت ـ با صدای بلند اعلام می‌کردند، همه بیایند دفترچه بگیرند، باید فکر امروز را می کردند. اگر امروز اعلام می کنند ‌برای تمدید دفترچه پول باید پرداخت شود و یا تنها عده خاصی می‌توانند از خدمات رایگان استفاده کنند، تمام خدمات خوبی که زیبنده این مردم بود را خدشه دار خواهند کرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت‌: فردا اینها خواهند گفت‌ که و‌سایل درمان را بیمار بخرد، روز بعد از مردم فرانشیز درخواست خواهند کرد و روزی چشم باز خواهیم کرد که به روزگار قبل از زمان طرح تحول سلامت باز‌خواهیم گشت؛ این برای دولت بسیار خطرناک خواهد بود.

همه کشور‌های مترقی جهان، زمانی که سیاستمداران آن وارد سیاست می شوند، بیشترین سرمایه گذاری خود را ‌روی سلامت، بیمه همگانی و بحث آموزش می گذارند، طرح تحول سلامت در بین مردم ارزش زیادی دارد‌ و این کار که سال‌ها آرزوی نظام بود در این دولت تحقق پیدا کرده است، نباید کاری کرد که این پروژه عظیم خدشه دار و زخمی شود. اگر این کار پولی کردن انجام شود، تمام خدماتی که تا کنون انجام شده، ‌به مرور زمان پولی خواهد شد.

فتاحی گفت: مردم ‌از ما توقع دارند. امسال ما یک درصد بر ارزش افزوده اضافه کردیم و آن را به حوزه سلامت اختصاص دادیم؛ این یعنی ما از جیب مردم پول برداشتیم. البته قرار بود این پول دوباره به جیب مردم باز‌گردد، ولی با این کار مردم تصور خواهند کرد، ‌پول خود را صرف پر کردن جیب پزشکان کرده‌اند.

وی گفت: امسال بار دیگر تعرفه‌های پزشکی افزایش پیدا کرده است، از سوی دیگر، درآمد پزشکان هم زیاد شده است؛ پس باید دست دولت را از جیب مردم کوتاه کنیم. مردم مالیا‌ت‌های وحشتناکی‌ پرداخت می کنند و اگر سری به بازار بزنید، خواهید دید، بازار ‌تا چه اندازه سست و بی رمق شده است. ‌درست نیست، این درآمدی که به حساب وزارت بهداشت ریخته می شود، هدر برود.

این پول‌ها باید مدیریت شود و نباید در جاهای دیگر هزینه شود، این پولها باید صرف مردم شود. امروز بیکاری در کشور بیداد می‌کند و باید به داد این مردم رسید، نه اینکه بار دیگر دست در جیب مردم بکنیم. قرار ما این بود که مردم به فکر درمان بیماری باشند و به فکر دردی که از بیماری می کشند؛ قرار نبود کسی به پول درمان فکر کند.

 

Share