روسیه دبه کرد؟/موشکی که به جای اس۳۰۰ به ایران می‌آید +عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روزنامه روسی کامرسانت نوشت، اگر شکایت ایران از روسیه به خاطر عدم تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ لغو شود، تهران و مسکو قرارداد جدیدی را برای عرضه سامانه دفاع موشکی بهتری موسوم به آنتی ۲۵۰۰ به امضا خواهد رساند. به نوشته این روزنامه روسی، اگر شکایت ایران از […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روزنامه روسی کامرسانت نوشت، اگر شکایت ایران از روسیه به خاطر عدم تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ لغو شود، تهران و مسکو قرارداد جدیدی را برای عرضه سامانه دفاع موشکی بهتری موسوم به آنتی ۲۵۰۰ به امضا خواهد رساند.

سامانه موشکی آنتی ۲۵۰۰

سامانه موشکی آنتی ۲۵۰۰

به نوشته این روزنامه روسی، اگر شکایت ایران از روسیه به خاطر عدم تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ بازپس گرفته شود، مسکو و تهران قرارداد جدیدی را در خصوص تحویل سامانه دفاع موشکی بهتری از خانواده اس ۳۰۰ موسوم به سامانه آنتی ۲۵۰۰ را امضا خواهند کرد، ولی شرکت صادرات تسلیحات روسیه موسوم به روس اوبورنو اکسپورت هنوز درباره این مساله موضع گیری نکرده است.

در سال ۲۰۰۵ توافقی مبنی بر فروش اس ۳۰۰ از سوی روس ها به ایران میان دو کشور به امضا رسید، اما با وجود پرداخت بهای این قرارداد، مسئولین روسی از اعطای آن به ایران خودداری کردند.

سرگئی چمزوف، رئیس شرکت دولتی- تسلیحاتی «روس تک» در رابطه با پیشنهاد اخیر روسیه به ایران گفته است «ما به آن‌ها پیشنهاد سیستم آنتی-۲۵۰۰ را بجای اس-۳۰۰ داده‌ایم. آن‌ها مشغول بررسی آن هستند. هنوز تصمیمی گرفته نشده است.»

سیستم آنتی-۲۵۰۰ نوع پیشرفته سیستمی است که در دهه ۱۹۸۰ طراحی شده و موشکهای آن با سرعت ۴۵۰۰ متر در ثانیه پرواز می‌کند، و بردی معادل ۲۵۰۰ کیلومتر دارد. آنتی- ۲۵۰۰ به منظور پوشش ضد موشکی در ارتفاعات پست، میانه و حتی بالا طراحی شده و توانایی انهدام موشک‌های کروز، هواپیمای استراتژیک و تاکتیکی و موشک های با برد بیش از ۲۵۰۰ کیلو متر را دارد.

این در حالی است که یک منبع آگاه اواسط ژوئن گفته بود که روسیه و ایران در حال مذاکره برای از سرگیری اجرای قرارداد تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ هستند.

این منبع آگاه تاکید کرده بود که مقام های روسی بر بازپس گیری شکایت ایران و نوشتن یک قرارداد جدید با ایران اصرار دارند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه چند ماه پیش دستور لغو ممنوعیت فروش سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ایران را صادر کرده است.

در سال ۲۰۱۰ بود که طی دوران دمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری فروش سامانه موشکی دفاع هوایی اس ۳۰۰ را لغو کرد. در آن زمان روسیه اعلام کرده بوده در راستای تحریم‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان به خاطر برنامه هسته‌ای ایران، این اقدام را انجام داده است. در مقابل نیز تهران نیز شکوائیه‌ای را برای دریافت غرامت ۴ میلیارد دلاری از روسیه به دادگاه داوری ژنو ارائه کرد.

/العالم

Share