در مراسم ضیافت افطار رییس‌جمهور با جمعی از بانوان

روحانی:به وعده‌ام در حل مسأله هسته‌ای عمل کردم/عفاف و حجاب یک مساله درونی مانند روزه است/ جامعه هنوز به نقطه‌ای نرسیده که با مطالبات به حق بانوان منطبق باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس‌جمهور گفت: خدا را شکرگزارم، به وعده‌ای که در انتخابات راجع به حل و فصل مساله هسته‌ای دادم، عمل کردم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس‌جمهور گفت: خدا را شکرگزارم، به وعده‌ای که در انتخابات راجع به حل و فصل مساله هسته‌ای دادم، عمل کردم.

rohani6173 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم ضیافت افطار رییس‌جمهور با جمعی از بانوان، با بیان اینکه همه تلاش ما در مساله هسته‌ای برای این است که فضای جدیدی باز شود، گفت: در این‌باره حرف‌های زیادی زده می‌شود که خیلی مهم نیست. ما باید به وظایف‌مان عمل کنیم.

 وی تصریح کرد: خدا را شکرگزارم، به وعده‌ای که در انتخابات راجع به حل و فصل مساله هسته‌ای دادم عمل کردم. حتی اگر همین‌جا هم که در قدم های آخر مذاکرات هستیم کار متوقف شود ما به وظیفه‌مان عمل کردیم.

 رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما همه توانمان را در این زمینه به کار گرفتیم اظهار کرد: گاهی که با دیپلمات‌هایمان صحبت می‌کنم خستگی در صدای آن‌ها که شبانه‌روز در ماه مبارک رمضان تلاش می‌کنند، وجود دارد. چیزی که وظیفه دولت و مذاکره کنندگان است انجام شد و مردم و مقام معظم رهبری نیز بسیار ما را مورد حمایت قرار دادند.

 وی با بیان اینکه ما راه بسیار طولانی را پیمودیم گفت: حالا باید به قله‌ای برسیم که خیلی به آن نزدیک هستیم. آن‌قدر نزدیک که وقتی آدم از پایین نگاه می‌کند می‌گوید دیگر رسیده‌ایم ولی از نزدیک، آنجا که باشید می‌بینید هنوز قدم‌هایی فاصله داریم تا رسیدن به قله‌ای که مورد نظر است.

 روحانی گفت: ان‌شاالله به حول و قوه الهی و با دعای خیر مردم مذاکره کنندگان ما در این مصاف سخت و پیچیده موفق می‌شوند.

 رئیس‌جمهور ادامه داد: یکی از اهداف ما از این کار این بود که فرصتی ایجاد کنیم تا از سرمایه‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی بهتر استفاده کنیم.

 وی با اشاره به معضل بیکاری جوانان در کشور گفت: همه تلاش ما این بود، فضایی ایجاد کنیم که در آن برای جوانان و سرمایه‌گذاران فرصت برای استفاده از دانش و تخصص آن‌ها ایجاد شود تا ما در پیشگاه امام شهدا و ملت شرمنده نباشیم.

  روحانی در ابتدای سخنان خود نیز در این مراسم گفت: درست است که جامعه ما هنوز به نقطه‌ای نرسیده که با مطالبات به حق بانوان منطبق باشد و هنوز هم موارد فراوانی از مطالبات به‌حق وجود دارد که به آن‌ها دست نیافته‌اند، اما وقتی از آغاز نهضت انقلاب، پیروزی انقلاب و بعد از آن تا امروز مقایسه می‌کنیم، حرکت‌های بسیار خوبی صورت گرفته است.

 وی ادامه داد:‌ زمانی بحث فراوانی وجود داشت که اصلاً آیا زن می‌تواند رأی دهد یا خیر؟ عده‌ای شبهه شرعی وارد می‌کردند. شما اگر به سال ۴۱ برگردید می‌بینید کتاب‌هایی تالیف شده که در آن‌ها گفته‌اند زن نمی‌تواند رأی دهد. اینکه اصلا زن می‌تواند برای تظاهرات به خیابان بیاید یا خیر نیز مطرح بود و در این باره حتی از امام در نوفل‌لوشاتو سوال پرسیدند.

 رئیس‌جمهور یادآور شد:‌ حتی درباره حضور دانشجویان دختر و پسر در زیر یک سقف بحث‌هایی وجود داشت و هنوز هم برای برخی از مراسم، دولت تحت فشار است ولی در عین حال حرکت بسیار خوبی شروع شده و فکر می‌کنم امروز هیچ‌کس تردید ندارد که ما باید یک فرصت برابر در مسائل سیاسی و اجتماعی برای بانوان به وجود بیاوریم و اگر این برابری نیست، باید فرصت آن را ایجاد کنیم.

 روحانی با بیان اینکه«درست است که زن و مرد دارای ویژگی‌های خاص خود هستند اما این به معنای کمبود و کمال نیست»، تصریح کرد: این ویژگی‌ها در چارچوب تناسب است نه ضعف و قوت یا کمال و نقصان. خانم‌ها نیمی از جامعه ما هستند. بسیاری از خانم‌ها مسئولیت‌های سخت و سنگینی دارند و گاهی اوقات آسیب‌های بخش بانوان بسیار سنگین‌تر است.

 رئیس‌جمهور با بیان اینکه «در کنار فرصت برابر، باید مصونیت برابر نیز وجود داشته باشد»، گفت: امروز بسیاری از خانم‌ها مسئولیت‌های سنگین از جمله بار اداره زندگی و بی‌عدالتی‌هایی را که مشاهده کرده‌اند، بر دوش می‌کشند.

 وی با بیان اینکه «در طول تاریخ مسائل اینچنین بوده و هنوز هم مرتفع نشده است»، خاطرنشان کرد: اگر هم نظری راجع به مسائل خانم‌ها وجود دارد، نحوه رفتار، ابلاغ و اجرای ما باید صحیح باشد. برخی فکر می‌کنند همه حجاب و عفاف به روسری، نوع و سبک آن برمی‌گردد. آیا ما عفاف و حجاب در زبان، نگاه و چشم نداریم؟ اتفاقا در سوره مبارکه نور در بحث عفاف، اول از مردان شروع می‌کند و به مردان می‌گوید در نگاه کردن، عفاف را رعایت کنید و سپس از خانم‌ها نیز باز هم از نگاه شروع می‌کند.

 روحانی تاکید کرد:‌ حجاب و عفاف از نگاه، حرف زدن، سبک جمله‌بندی، رفتار و حتی سبک راه رفتن شروع می‌شود و این‌طور نیست که حجاب و عفاف را تنها در یک مساله خلاصه کنیم. عفاف و حجاب یک مساله درونی مانند روزه است. شما به کسی می‌توانید به زور بگویید روزه بگیرد؟ اگر بگویید، او می‌گوید من روزه دارم اما به اتاقی دیگر می‌رود و آب می‌خورد و باز هم می‌گوید روزه است. شما از کجا می‌فهمید که روزه نیست؟

 رئیس‌جمهور ادامه داد:‌ عفاف و حجاب هم از درون قلب، جان و روان است. ما خیلی‌ها را می‌بینیم و شما هم می‌شناسید که آن‌چنان قلب پاک و عفیفی دارند، حالا گاهی اوقات ممکن است انسان او را با ظاهرش منطبق نداند اما چرا ما از جان، روح، فکر، دانش و اعتقاد مردم شروع نمی‌کنیم؟ اینکه بیاییم در خیابان یک نفر را دستگیر کنیم، ببریم و برایش پرونده درست کنیم واقعا درست می‌شود؟ یعنی به اعتقاد شما حجاب و عفاف با زور و جبر امکان‌پذیر است یا اینکه ما باید واقعیت‌ها را برای مردم و دختران و دانش‌آموزان بگوییم و از مدرسه شروع کنیم؟

 وی با بیان اینکه «قرآن می‌گوید حجاب را برای امنیت زنان ایجاد کردیم»، به ۲۱ تیرماه – روز حجاب و عفاف – اشاره کرد و گفت: اساس بحث این است که از استعداد خانم‌ها در جامعه درست استفاده شود. آیا این خسران نیست که یک زن در فرهنگ و هنر یا سیاست صاحب‌نظر است اما به بهانه‌های جزئی و ناصحیح از توانایی او، بویژه که امروز بیکاری در جامعه زیاد است، استفاده نشود؟

 روحانی در پایان افزود: متاسفانه بیکاری بویژه در بین زنان تحصیلکرده بیشتر است. ما باید از این استعدادها استفاده کنیم. استعدادهای بشری گنجی در جامعه است که اگر از آن‌ها استفاده نکنیم هم به صاحب استعداد و هم به جامعه ظلم کرده‌ایم.

/ایسنا

Share