رییس جمهور روحانی در ضیافت افطار با اساتید دانشگاها

دانشگاه اعتدال می‌خواهیم/هر وقت متن لحظه به لحظه مذاکرات را دیدم مغرور شده و مباهات کردم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رییس جمهوری تصریح کرد: اعضای جامعه دانشگاهی و علمی کشور به ویژه در این مقطع حساس تاریخی ، مسئولیت سنگین‌تری برای رفع نیازهای جامعه و هدایت آن به سمت اخلاقی‌تر و انسانی‌تر شدن بر عهده دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رییس جمهوری دانشگاه ها را امید جامعه برای رفع نیازمندی‌های فراوان و گوناگون موجود دانست و تصریح کرد: اعضای جامعه دانشگاهی و علمی کشور به ویژه در این مقطع حساس تاریخی ، مسئولیت سنگین‌تری برای رفع نیازهای جامعه و هدایت آن به سمت اخلاقی‌تر و انسانی‌تر شدن بر عهده دارند.

۱۷۷۸۷۹حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه‌شنبه در ضیافت افطار با اساتید دانشگاه‌ها با تسلیت ایام شهادت مولای متقیان امیرالمؤمنین حضرت علی (ع)،ائمه اطهار(ع)را بهترین استادان برای زندگی و علم و دانش‌آموزی معرفی کرد و گفت: مروری بر زندگی و سیره ائمه(ع) به خوبی به ما می‌آموزد که چگونه باید زندگی کنیم و چگونه باید علم را فراگرفته و دانش تولید کنیم.
دانشگاه اعتدال می خواهیم که نه سیاست را کنار می‌گذارد و نه غرق در سیاست می‌شود و نه اخلاق را کنار می‌گذارد و نه به بهانه اخلاق مانع آزادی می‌شود
دانشگاه باید کمک و حامی دولت در اداره کشور بوده و بتواند با کارآفرینی و تولید علمی که منتج به تولید ثروت و قدرت شود، نیازهای جامعه را برطرف کند
رییس جمهوری اظهارداشت:رفتار امیرالمؤمنین(ع) در قبال قاتل خویش آن هم در حالی که فاصله اندکی با شهادت دارد، به ما درس زندگی می‌دهد و ایشان پس از رسول گرامی اسلام(ص) بزرگترین استاد، برای جامعه بشری هستند.
دکتر روحانی با بیان اینکه در تاریخ نظیر ندارد که کسی در آخرین لحظات زندگی‌اش به فرزندانش توصیه کند که با قاتل من به عدالت رفتار کنید، تاکید کرد: دانشگاهی که ما می‌خواهیم همین است؛ دانشگاه اعتدال که نه سیاست را کنار می‌گذارد و نه غرق در سیاست می‌شود و نه اخلاق را کنار می‌گذارد و نه به بهانه اخلاق مانع آزادی می‌شود. مسیر رسیدن به این دانشگاه را امیرالمؤمنین(ع) برای ما تعریف و تبیین کرده است.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصریح به اینکه آرزوی ما پیروی از حضرت علی(ع) و شیعه ایشان بودن است، اظهار داشت: شما اساتید باید با قلم، بیان و تدریس ، حقایق را برای مردم بازگو کنید. بروز شرایط احساسی پس از هر انقلاب طبیعی است، اما امروز ۳۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و دیگر دوران احساسات سپری شده و باید واقعیات را تبیین کنیم تا جامعه ما بداند که در دنیا چه خبر است و چگونه باید با دنیا تعامل کنیم و مدارا کردن و ایجاد فضای آزاد عادلانه و رودرروی هم قرار نگرفتن را بیاموزیم.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با آرزوی موفقیت برای کشور و مردم در همه عرصه‌ها تصریح کرد: امیدوارم در عرصه سخت مذاکرات هسته‌ای نیز پیروز شویم. کسانی که امروز در مصاف هسته‌ای ایستاده و مذاکره می‌کنند، تربیت شده همین دانشگاه هستند و از همان توان دانشگاهی خود برای به سرانجام مطلوب رسیدن مذاکرات استفاده می‌کنند.
دکتر روحانی خاطر نشان ساخت: روزی که مذاکرات به سرانجام مطلوب برسد، خواهید دید که فرزندان دلاور شما چگونه در این مصاف و در برابر قدرت‌های جهان ایستاده و مذاکره کردند. خدا را گواه می‌گیرم که هر وقت متن لحظه به لحظه مذاکرات را دیدم به سهم خودم مغرور شده و مباهات کردم که چگونه فرزندان دلاور شما به خوبی از عزت و حقوق ملت دفاع کردند و پس از این نیز دفاع خواهند کرد تا خیرات و ثمرات آن نصیب ملت شود.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دانشگاه نباید صرفا مرکز تولید کتاب و مقاله باشد، گفت: دانشگاه مطلوب دانشگاهی است که برای اداره مطلوب جامعه مدیر تربیت کند. دانشگاه باید کمک و حامی دولت در اداره کشور بوده و بتواند با کارآفرینی و تولید علمی که منتج به تولید ثروت و قدرت شود، نیازهای جامعه را برطرف کند.
رییس جمهوری افزود: امام علی(ع) به ما آموخت که چگونه زندگی اخلاقی‌تر و انسانی‌تر داشته باشیم و اگر قرار است، زندگی ما به سمت اخلاقی‌تر و انسانی‌تر شدن پیش برود، باید ببینیم که کدام دانش و علم است که ما را در رسیدن به این هدف یاری می‌کند.
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه علم و رشد علمی که معیار آن صرفاً تولید و انتشار مقالات علمی باشد ما را در دستیابی به زندگی اخلاقی‌تر و انسانی‌تر یاری نمی‌کند، اظهار داشت: تولید کتاب و مقاله در دانشگاه‌ها به عنوان مقدمه تولید علم ضروری است.
رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود با تبیین عظمت، شایستگی‌ها و مقام والای حضرت علی(ع) گفت: آن امام بزرگوار موجب فخر و افتخار همه شیعیان و پیروانش است. او بزرگترین استاد جامعه و درمانگر دردهای جامعه بشری بعد از پیامبر عظیم‌الشأن(ص) بود.
دکتر روحانی از جمله ویژگی‌های حضرت علی(ع) را پیشتاز و داوطلب بودن ایشان در صحنه‌های مختلف جهاد، اخلاق، کمک به مظلومان و هدایت جامعه دانست و اظهار داشت: باید مسیر عدالت و اعتدال را که از جمله خصایص حضرت علی‌(ع) در همه عرصه‌ها بود، انتخاب کرده و به کار گیریم.
پیش از سخنان رییس جمهوری دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وجود ۱۴۹ دانشگاه در میان ۱۷۹۴ موسسه آموزش عالی در کشور گفت: امروز ۷۷۶ پژوهشگاه و پژوهشکده، ۳۶ پارک علمی فناوری، ۱۵۰ مرکز رشد علمی و ۱۵۰۰ شرکت دانش بنیان فعال در کشور داریم و ۴ هزار متقاضی تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در کشور وجود دارند.
وی با اشاره به آمار ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان کشور و بیش از ۷۰ هزار نفر اعضای هیأت‌های علمی افزود: تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های بزرگ ما در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان و ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار دارند.
سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه با تجلیل از زحمات شبانه‌روزی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان اظهار داشت: باید از شخص دکتر روحانی نیز در این زمینه تقدیر کنیم چرا که خود شاهد پیگیری‌های بی‌وقفه و بی‌خوابی‌های ایشان در پیگیری مباحث و مذاکرات هسته‌ای بوده‌ام .
وی افزود: امیدوارم هر چه سریع‌تر این مذاکرات به سرانجام مطلوب برسد چرا که تحریم‌های گسترده هم در عرصه سلامت و هم در عرصه رشد علمی ما را تحت تأثیر قرار داده و با رفع این تحریم‌ها و افزایش تعاملات و رفت و آمدهای علمی رشد علمی کشور نیز تسریع خواهد شد./

Share