سام سکوتی

خاورمیانه پس از توافق هسته ای

خاورمیانه پس از توافق هسته ای پس از اسرائیل و آقای نتانیاهو که تمام قد از عدم توافق دفاع می کرد و هر نوع قراردادی با ایران را بد و به ضرر امنیت اسرائیل می دانست، همچنین زعما و حکمایی بودند که تمام محدوده حکمرانى آنها به اندازه برخی از استان های ما نمی شود […]

خاورمیانه پس از توافق هسته ای
sokotiپس از اسرائیل و آقای نتانیاهو که تمام قد از عدم توافق دفاع می کرد و هر نوع قراردادی با ایران را بد و به ضرر امنیت اسرائیل می دانست، همچنین زعما و حکمایی بودند که تمام محدوده حکمرانى آنها به اندازه برخی از استان های ما نمی شود و جالب تر اینکه بیشتر مردمانش از کوچکترین حقوق اولیه انسانی محروم بوده و نمونه آن، تا به امروز هم در کشورشان بانوان حق رانندگی و پوشش مطلوب براساس جامعه مترقی و مدنی را هم ندارند و دیگر اینکه برخی از احکام بدوی در محدوده پادشاهى شان اجرا می شود اما در این شرایط از شعار ایران هراسی، منطقه را ناامن می دانند!!!
خاندان آل سعود که در صد سال گذشته فقط یک شهر کوچک را تحت فرمان خود داشت، امروز سعی دارد برای کشوری همچون ایران با آن پیشینه تاریخی و فرهنگی که آمیخته با پیشرفته ترین دانش ها بوده، تعیین تکلیف کند و با خرج کردن دلارهای نفتی و لابی های پشت پرده، برهم زدن توافق را در سر می پروراند. اینجاست که آقای ظریف قریب به دو سال، برجسته ترین دیپلمات های کشورهای بزرگ جهان را پای میز مذاکره نگه داشت، آنها حتی نتوانستند یک روز دیدار با کری را برنامه ریزی کنند که البته پر واضح است که هدفشان فقط ممانعت در رسیدن به توافق بود که تیرشان به سنگ خورد.
آقای ظریف و تیم هسته اى ایشان با فشار بر غرب در چندین برهه از مذاکرات از حمله های هوایی عربستان به مردم بی دفاع یمن ممانعت کردند و عربستان، ایران را به دخالت در منطقه و اوضاع داخلی یمن محکوم کرد که هیچ سندی هم در دست نداشت.
بزرگترین دغدغه عربستان نقش فعال تر و پر رنگ تر ایران در منطقه نسبت به گذشته است که اگر چه قبل از توافق تیز دست بالا را در تمامى مناقشات منطقه ای داشته ایم اما با این توافق جاى پایی محکم تری برای کشور تعریف خواهد شد.
برخی از کشورهای عربی پس از لابی های ناموفق در جهت عقیم کردن تلاش های تیم هسته ای و شکست از دستگاه دیپلماسی ما، سازی دیگر کوک کرده و در تلاش هستند که از قبل این توافق در جهت تجهیز انبار مهمات خود استفاده کنند و از اوباما درخواست برخی از تسلیحات و تجهیزات پیشرفته ای را کرده اند که بعید است دولت آمریکا و خصوصا کنگره با آن موافقت کنند.
حال اوضاع متحدان دیروز را بر سر تشدید تحریم ها و عدم توافق با ایران بنگرید که امروز با چانه زنی های بیست ماهه تیم هسته ای ما، دستشان از ما کوتاه شده است و بر سر موضوع دیگری دندان بر یکدیگر تیز کرده و یا خواهند کرد. اعراب معترض و نگران از رشد نظامی و اقتصادی ایران، نگرانی بزرگترى در منطقه دارند و آن اسرائیل است که با لابی سنگین آیپک تمام تلاش خود را در جهت خالی نگه داشتن زراد خانه های نظامی اعراب به کار خواهد بست و ما با خیال آسوده به دعواهاى مخالفان خود در منطقه بر سر تسلیحات بیشتر لبخند خواهیم زد.
از نظر اقتصادی هم امید است با باز شدن گره سوئیفت و نقل و انتقال آسان پول، بار دیگر چرخ زندگی مردم بر اساس قول دکتر روحانی در کنار سانتریفیوژهایى که اعراب مخالف ما، بیش از هر چیز از آن ناراحت هستند، بچرخد و ایران عزیز به روزهای اوج خود از تمامی جهات برگردد.
به امید تدابیر بهتر و بیشتر مسئولین کشور عزیزمان ایران

سام سکوتی بداغ

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share