آخرین نفس های مذاکرات هسته ای:

حصول درک مشترک میان ایران و آژانس/تهیه ۹۱درصد متن توافق نهایی/ظریف:امریکا بین تحریم و توافق یکی را انتخاب کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه‌روسیه نیز ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به حصول یک توافق نهایی میان ایران و گروه ۱+۵ گفت که ۹۱ درصد از متنی که دو طرف هم اکنون در حال کار روی آن هستند تکمیل شده است

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه ۲۷ خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است. دیروز مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در تهران دیدارهایی با رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان داشت که نجفی نماینده دائم ایران این نشست‌ها را مثبت خوانده و از رسیدن طرفین به یک تفاهم کلی خبر داد.

۱۴۳۵۷۵۵۲۱۴۵۲۶_mehdi ghasemi-0022بر اساس گزارشات زمانبندی لغو تحریم‌ها و توسعه برنامه هسته‌ای ایران در آینده از موضوعات پیچیده و سختی است که در این رایزنی ها مورد بحث قرار می‌گیرد.

دیروز پنج شنبه روز مذاکرات با دیدارهای دو جانبه ظریف در وین با همتایان آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، چینی و آمریکایی و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپری شد. ظرف از بامداد جمعه نیز برخی وزرا به پایتخت‌های خود باز می‌گردند تا مشورت‌های لازم را انجام دهند.

بر همین اساس مذاکرات سیدعباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی، وندی شرمن و هلگا اشمید روز پنجشنبه نیز به طور فشرده انجام شد و در آخرین دور آن دیشب از ۹ شب تا ۳ بامداد جمعه ادامه داشت.

وزیران خارجه سه کشور اروپایی و موگرینی پنجشنبه پس از مذاکراتی کوتاه وین را ترک کردند.فعلا وزیران خارجه ایران، امریکا و چین در وین به سر می‌برند.

در همین حال دو طرف در سطح معاونان ضمیمه‌های توافق را مورد بحث و ارزیابی قرار می‌دهند.اگر موضوعاتی نیاز به تصمیم وزیران داشته باشد ضمیمه‌ها به سطحی بالاتر می‌رود.

حصول درک مشترک میان ایران و آژانس

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌: ایران و آژانس به یک تفاهم کلی برای چارچوب زمانی برای ادامه همکاری‌ها دست یافته‌اند.رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:‌ دو طرف به یک درک مشترک برای ادامه همکاری‌ها برای حل موضوعات مرتبط با تحقیقات گذشته با در نظر گرفتن نقطه نظرات ایران و آژانس رسیدند.

وی افزود: تهران و آژانس بین‌المللی به زودی نشستی را برای کار روی زمانبندی و جزئیات اقدامات اجرایی در سطوح کارشناسان برگزار خواهند کرد.

فابیوس: بحث پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما هنوز به انتها نرسیده‌ایم

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز پنج شنبه پس از یک هفته رایزنی میان هیأت‌های مذاکره کننده ایران و ۱+۵ در وین گفت که پیشرفت‌هایی حاصل شده است.وی در جمع خبرنگاران گفت:‌ در موضوعات مورد بحث پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما هنوز به انتها نرسیده‌ایم. من قرار است عصر روز یکشنبه به وین بازگردم وامیدوارم در آن جا به یک راه حل قطعی دست یابیم که حصول یک توافقی محکم را تضمین می‌کند.

هاموند: هنوز به لحظه توافق نرسیده‌ایم

همچنین فلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس روز پنج شنبه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: از نظر من ما هنوز به لحظه توافق نرسیده‌ایم. اگرچه کار هنوز ادامه دارد و شما طی روزهای آینده شاهد رفت و آمد وزرای خارجه برای حفظ پیشرفت های حاصل شده در این رایزنی‌ها خواهید بود.

اشتاین مایر: واضح است که هنوز به توافق دست نیافته‌ایم

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان نیز در این باره گفت:‌ واضح است که هنوز به توافق دست نیافته‌ایم. موانع کوچک و بزرگی وجود دارد و ما برای رفع آن‌ها تلاش می‌کنیم.وی ادامه داد: این‌که اراده و تمایل تمام طرف‌ها برای رسیدن به نتیجه کافی است یا نه، سوالی است که نمی‌توانیم به آن پاسخ دهیم.

وانگ یی: ما اطمینان داریم که تمام طرف های مذاکره کننده در نهایت به یک توافق دست خواهند یافت

علاوه بر این وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز پنج شنبه به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵‌ در وین پیوسته است.وی پس از ورود به وین گفت که تمام طرف‌ها باید تلاش‌های مثبتی به کار گیرند.وانگ یی ادامه داد: ما اطمینان داریم که تمام طرف های مذاکره کننده در نهایت به یک توافق عادلانه ، منصفانه ومتوازن دست خواهند یافت و از نظر من احتمال آن بسیار زیاد است.

تهیه ۹۱ درصد متن توافق نهایی

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه‌روسیه نیز ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به حصول یک توافق نهایی میان ایران و گروه ۱+۵ گفت که ۹۱ درصد از متنی که دو طرف هم اکنون در حال کار روی آن هستند تکمیل شده و مذاکرات طی چند روز آینده به نتیجه می‌رسد.وی تصریح کرد: من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که چند ساعت زمان برای حل این مسأله لازم داریم اما تمام طرف ها بر این باورند که رایزنی ها در روزهای آینده پایان می‌یابد.

ظریف: امریکا بین تحریم و توافق یکی را انتخاب کند

وزیر امور خارجه کشورمان در وین گفت: تعامل ایران با گروه ۱+۵ تصمیمی استراتژیک بود که ایران اتخاذ کرد.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری المانیتور تاکید کرد که آمریکا بین تحریم و توافق هسته‌ای باید یکی را انتخاب کند.وی ادامه داد: تعامل با گروه ۱+۵ تصمیمی استراتژیک از سوی ایران بود که به نظر می‌آید این روند رو به پایان است.

وی هم‌چنین تشریح کرد که چگونه تعهدش کمک کرده است تا آرامش خود را حتی زمانی که بسیار خسته بوده است، ‌حفظ کند و این‌که اگر این مسأله تا این حد برای کشورش و منطقه مهم نبود امکان داشت وی واکنش دیگری داشته باشد.وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره خطوط قرمزی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب برای مذاکرات هسته‌ای تعیین کرده‌اند و تاثیر آن نیز اظهار کرد: بیانات مقام معظم رهبری جدید نیستند. آن‌ها تاکید مواضعی هستند که ایران مذاکرات را با آن‌ها آغاز کرد.

وی ادامه داد: در نخستین روز مذاکرات صفحه منتسب به مقام معظم رهبری در توییتر عکسی از من و تیم مذاکره کننده هسته‌ای به علاوه یک پیام منتشر کرد که در آن نوشته بود، من مذاکره کنندگان‌مان را قابل اعتماد،‌ متعهد،‌ شجاع و با ایمان می‌دانم. من در پاسخ به این پیام با علامت لبخند نوشتم که این عکس به همراه تیم در نطنز گرفته شده وحمایت رهبری برای تیم ما بسیار حایز اهمیت است.وی افزود:‌ از نظر من آمریکا باید میان یک توافق و تحریم‌ها یکی را انتخاب کند. توافق در صورتی به دست می‌آید یا شکست می‌خورد که آمریکا بخواهد تحریم‌ها را لغو کند یا آن‌ها را در جای خود نگه دارد.

 «محمد نهاوندیان» رییس دفتر رییس‌جمهور کشورمان راهی وین شد. نهاوندیان با انتشار تصویری در اینستاگرام خبر پیوستن به تیم مذاکره کننده هسته ای را تایید کرد. رییس دفتر رییس جمهوری صبح جمعه در صفحه اینستاگرام خود تصویری از هواپیمای در حال پرواز منتشر کرد و نوشت: «این روزها، مقدرات الهی در حال رقم خوردن است ، و خدا امر فرموده بر بندگانش که دعا کنند برای تقدیر خیرات و برکات . پس همگی از خدا بخواهیم، خدایا تو به لطف کریمانه ات، برای مردم همیشه خداپرست ایران، اینده ای درخشان را رقم بزن! که هر چه نقصان است از ماست و هر چه خیر از تو! التماس دعا»گفته می شود او با ماموریت های ویژه و برایش مشورت های لازم به جمع مذاکره کنندگان پیوسته است.

۵۱۱۴۹۵_۶۳۷

/تابناک

Share