عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای

حاضرم بادلواپسان دلسوز به منظره بنشینم نه دلواپسان دلشکن/در هیچ جلسه‌ای کم نیاوردیم/ماجرای فریادهای دوبرابری ظریف

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عضو ارشد تیم ممذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: در هیچ جلسه‌ای در مذاکرات کم نیاوردیم و هرگز اتفاق نیفتاده است که طرف مقابل صدایش را روی ما بلند کند و آقای ظریف دو برابر صدایش را بلند نکرده باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: در هیچ جلسه‌ای در مذاکرات کم نیاوردیم و هرگز اتفاق نیفتاده است که طرف مقابل صدایش را روی ما بلند کند و آقای ظریف دو برابر صدایش را بلند نکرده باشد.

araghchi_PhotoAسید عباس عراقچی”با اشاره به تعاریف رهبری از تیم هسته‌ای ایران و روحیه دهی ایشان، اظهار داشت: آنچه در این کارزار سخت به ما روحیه و نفس می‌داد تعابیری بود که مقام معظم رهبری در مورد تیم هسته‌ای ایران به کار می‌بردند.

تعابیر رهبری درباره تیم مذاکره کننده هسته‌ای به ما نفس می‌داد

وی ادامه داد: البته ما لایق این تعابیر نبودیم اما انرژی مثبتی از آن می‌گرفتیم تا بتوانیم به کار بپردازیم.

معاون وزریر امورخارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا از سرانجام این مذاکرات راضی هستید؟ُ گفت: این مذاکرات مایه عزت شرف و افتخار مردم ایران بوده و دستاوردهای بزرگی برای مردم ایران داشته است البته این مذاکرات مانند هر مذاکرات دیگری یک بده بستان است و حتما صد درصد به نفع یک طرف نیست اما در نهایت ما به خواسته‌های خود رسیدیم.

هر زمان نیاز بوده برای مردم موضوعات اطلاع رسانی شود در رسانه حضور پیدا کردیم

عراقچی با اشاره به عملکرد رسانه ملی در این مذاکرات افزود: در مجموع رسانه ملی تلاش کرده است تا بی طرف باشد و ما نیز هر کچا که که لازم بوده و احساس کردیم که نیاز است برای مردم موضوعاتی اطلاع رسانی شود در سانه حضور پیدا کرده و اگر دعوتی به عمل آمده دریغ نکردیم.

آمریکایی‌ها در صداقت حتما تجدید هستند

عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید به صداقت آمریکایی‌ها نمره‌ای بدهید، چه نمره‌ای خواهید داد؟ اظهار داشت: آنها که حتما تجدید هستند و صداقتی وجود ندارد، ما در مذاکرات اصل را بر صداقت طرف مقابل نگذاشتیم و نخواهیم گذاشت بلکه در مذاکرات اصل بر این است که هر طرف به دنبال منافع ملی خود باشد و ما هیچ گاه به انها اعتماد نکردیم و انچه مد نظر ما بوده رسیدن به خواسته‌ها و منافع خودمان بر اساس خطوط قرمز است.

وی افزود: با توجه به برداشتی که باید از مذاکره بشود من از نتیجه صد در صد راضی هستم اما به این معنی نیست که به صد در صد خواسته‌های خود رسیده ایم اما در مذاکره طرفین باید به حداقل خواسته‌های خود برسند وگرنه توافقی شکل نخواهد گرفت، باتوجه به اینکه توافق باید یک امر متوازنی باشد من فکر می‌کنم به خواسته‌های اصلی خود رسیده‌ایم.

تنها حاضرم با دلواپسان دلسوز به منظره بنشینم نه دلواپسان دلشکن!

معاون وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا حاضر هستید با دلواپسان به مناظره بنشینید، گفت: حتما، البته با دلواپسان دلسوز نه با دلواپسان دلشکن.

عراقچی با اشاره به اینکه ما با اعضای ۱+۵ مذاکره می‌کردیم نه فقط با امریکا، افزود: آمریکایی‌ها نقش برجسته‌تری را در مذاکرات داشتند به این علت که بخش عمده تحریم‌ها، تحریم‌های یک جانبه آمریکا بود و از طرف دیگر انها وقت بیشتری را برای مذاکرات گذاشته بودند اما این به این معنی نیست که ما تنها با امریکا مذاکره می‌کردیم و یکی از قسمتهای سخت مذاکرات آنجایی بود که این اعضا باید با هم هماهنگ می‌شدند.

در هیچ جلسه‌ای کم نیاوردیم

مذاکره کننده ارشد کشورمان پیرامون خطاب کردن وی به عنوان پلیس بد مذاکرات، گفت: طبیعی است که در مذاکرات ما یک تیم بودیم و در هر تیمی وظایف مختلفی بر عهده افراد مختلفی قرار می‌گیرد و تیمی موفق است که اعضا وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

وی با اشاره به جریان مشاجره وزیر امورخارجه کشورمان با همتای آمریکایی خود و جمله معروف وی” هیچ‌گاه یک ایرانی را تهدید نکنید” افزود: برخورد دکتر ظریف واقعا برخوردهای قاطع و محکمی در جلسات داشتند به ویژه در برخورد با آمریکایی‌ها و به جرات می گویم که ما در هیچ جلسه‌ای در مذاکرات کم نیاوردیم و هرگز اتفاق نیفتاده است که طرف مقابل صدایش را روی ما بلند کند و آقای ظریف دو برابر صدایش را بلند نکرده باشد، هرگز اتفاق نیوفتاد که طرف مقابل فشار روانی ایجاد کرده و تند صحبت کند و ما دو برابر ان را جواب نداده باشیم و نمونه آن را هم دیدید که حتی توسط خبرنگاران ما نیز ابلاغ نشد بلکه روسها آن را اعلام کردند.

آنها هیچ گاه جرات نکردند رسما ما را تهدید کنند

عراقچی تاکید کرد: دیدید تنها زمانی که بویی از تهدید به مشام رسید آقای ظریف قاطعانه جواب آن را دادند.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: هنگامی که به رسانه به ویژه فضای مجازی نگاه می‌کنیم میبینیم دیپلماسی عمومی شکل و رنگ جدیدی به خود گرفته است و تجربه جدیدی که در این مذاکرات داشتین دیپلماسی بالکن بود که پیامهایی از آن طریق داشتیم.

اصرار برای تصویب قطع‌نامه شورای امنیت پیش از اقدامات ایران

وی در پایان خاطرنشان کرد: این اصرار ما بود که قبل از اینکه هیچ اقدامی انجام دهیم شورای امنیت ابتدا قطع نامه های خود را لغو کند و خوشبختانه این کار صورت گرفته است و امیدواریم در این فاصله دوماهه به نقطه اجرای توافق برسیم.

/باشگاه خبرنگاران

Share