مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران:

تکمیل خط آهن قزوین – رشت – آستارا از اولویت های راه آهن است/نباید در یک کریدور همزمان احداث دو پروژه راه آهن و جاده برای ترانزیت در دستور کار قرار گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: احداث خط آهن قزوین – رشت – آستارا از اولویت های مهم این شرکت در تکمیل کریدور ریلی شمال – جنوب و توسعه ترانزیت در کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: احداث خط آهن قزوین – رشت – آستارا از اولویت های مهم این شرکت در تکمیل کریدور ریلی ۱۱۴شمال – جنوب و توسعه ترانزیت در کشور است.

به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محسن پورسیدآقایی افزود: نباید در یک کریدور همزمان احداث دو پروژه راه آهن و جاده برای ترانزیت در دستور کار قرار گیرد لذا اگر در مسیری امکان ایجاد و توسعه راه آهن وجود ندارد، ترانزیت جاده ای و اگر امکان توسعه جاده وجود ندارد توسعه زیرساخت های ریلی در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به میزان ترانزیت ریلی در سال جاری گفت: با وجود کاهش ۲۳ درصدی ترانزیت عمومی در بخش حمل و نقل، اما ترانزیت ریلی در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸۸ درصد رشد داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در این مدت در بخش جابه جایی بارهای داخلی و موجود در بنادر کشور از طریق ریل نیز حدود ۶ درصد افزایش داشته ایم.

وی گفت: سیاست وزارت راه و شهرسازی توسعه ترانزیت در بخش حمل و نقل ریلی است و در سال جاری علیرغم کاهش عمومی ترانزیت، سهم ریلی از ترانزیت افزایش داشته است.

مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه ستاد برنامه ششم توسعه در این شرکت با محوریت سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش ریلی تشکیل شده است، اظهار داشت: در حال حاضر راهکارهای مفصلی در این خصوص در ستاد مذکور در حال تنظیم است تا اولویت های بخش ریلی مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق سیاست های کلی برنامه ششم توسعه در بخش ریلی باید مزیت ها و کاستی های آن نسبت به حمل و نقل جاده ای تعیین شود، گفت: گزارشی در حال تدوین است و آمادگی داریم اقدامات انجام شده را در جلسات آینده شورایعالی هماهنگی ترابری ارائه دهیم.

Share