سجاد کریمی پاشاکی

تکفیرهای سیاسی جدید؛ از انتخابات تا مذاکرات

تکفیرهای سیاسی جدید؛ از انتخابات تا مذاکرات بی شک موضوع فتنه در آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار و نیز در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوعی تبیین شده می باشد. اگرچه زوایای فتنه بسیار گسترده و پیچیده است اما باید خاطر نشان کرد برچسب زدن بر هر موضوع یا اشخاصی با انگیزه های […]

تکفیرهای سیاسی جدید؛ از انتخابات تا مذاکرات

karimintitledبی شک موضوع فتنه در آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار و نیز در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوعی تبیین شده می باشد. اگرچه زوایای فتنه بسیار گسترده و پیچیده است اما باید خاطر نشان کرد برچسب زدن بر هر موضوع یا اشخاصی با انگیزه های جناحی یا انتخاباتی تحت این عناوین، خود می تواند از مصادیق فتنه انگیزی و ایجاد تفرقه میان مسلمانان و مردم کشور محسوب شود.
تاریخ انقلاب اسلامی فتنه های زیادی را به یاد دارد که به واسطه روشنگری امام امت و مقام معظم رهبری و دیگر دلسوزان انقلاب اسلامی از سویی و بصیرت و حضور همیشه در صحنه ملت ایران از دیگر سو، ناکام ماند. تجاربی که مردودی برخی از خواص را منجر گردید. اما انتساب موضوع فتنه از موضوع انتخابات تا مبحث مذاکرات که غالبا با اهداف سیاسی و جناحی یا ناشی از رقابت های انتخاباتی است به نوعی آفت برای کشور بدل گردیده که خود می تواند زمینه ساز بروز فتنه ای جدید باشد. فتنه ای که در آن، شبهه افکنی و ظلم بر سایر جناح ها یا تفکرات سیاسی جولان می دهند. در ابتدا برای موشکافی بحث به اسناد بالا دستی، که در این مقوله آیات قرآن کریم و سخنان مقام معظم رهبری است، می بایست توجه گردد.
اگر چه در قرآن کریم واژه فتنه در معانی مختلفی چون آزمایش قرار دادن، بلا و مصیبت دنیوی، بلای اخروی، شرک به خدا و نیز اغفال و تفرقه افکنی، بکار رفته است اما در این تحلیل تمرکز بر روی معنای اغفال و تفرقه افکنی می باشد.
شاید این مورد بیشترین مطابقت را با معنای فتنه که در ذهن افراد متبادر می ‌شود، داشته باشد. در آیاتی از قرآن، خداوند از فریب و اغفال عده‌ ای توسط دیگران سخن می‌ گوید که موجب ایجاد نفاق و تفرقه و فساد در جامعه می‌ شود. در یک جمع‌ بندی کلی می ‌توان گفت فتنه در این جایگاه از سوی پنج گروه القاء ‌می ‌شود:
۱-شیطان
یا بَنی آدَمَ لا یفْتِنَنَّکُمُ الشَّیطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیکُمْ مِنَ الْجَنَّهِ [اعراف / ۲۷]؛ ای پسران آدم!‌ شیطان فریبتان ندهد، چنانکه پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد.
۲- منافقین
وَ َلأَوْضَعُوا خِلالَکُمْ یبْغُونَکُمُ الْفِتْنَهُ [توبه / ۴۷]؛ و در میان شما به سرعت فتنه ‌انگیزی ( و ایجاد تفرقه و نفاق ) می ‌کردند
«(خداوند) به مسلمانان اخطار می ‌کند که مراقب باشید افرادی ضعیف‌ الایمان در گوشه و کنار جمعیت شما وجود دارند که زود تحت تأثیر این گروه منافق قرار می ‌گیرند.»
۳-بدعت‌گذاران
وَاحْذَرْهُمْ أَنْ یفْتِنُوکَ عَنْ بَعْضِ ما أَنْزَلَ اللهُ إِلَیکَ [مائده/۴۹]؛ بر حذر باش که مبادا تو را از بعضی احکامی که خدا بر تو نازل کرده، منحرف سازند.
۴-شبهه‌گران
فَأَمَّا الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیغٌ فَیتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَهِ [آل عمران/۷]؛ آنان که در دل ‌هایشان انحراف است، تنها آیات متشابه را پیروی می‌ کنند تا به این وسیله فتنه به پا کنند.
۵-ستمگران
إِنَّ الَّذینَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ [بروج/۱۰]؛ محققاً این ستمگران و همه ستمگران روزگار هستند که مؤمنین و مؤمنات را گرفتار می ‌کنند.
همچنین آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان خود به کثرت در خصوص مباحث فتنه فرمایشاتی داشته اند که در ادامه خلاصه ای از آن ذکر شده است:

*بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار جمع کثیرى از بسیجیان کشور، ۴/۹/۸۸
در اوائل همین حوادث بعد از انتخابات – این فتنه‌ى بعد از انتخابات – اولین کارى که شد، تردیدافکنى در کار مسئولین رسمى کشور بود؛ در کار شوراى نگهبان، در کار وزارت کشور. این تردیدافکنى‌ها خیلى مضر است؛ دشمن این را میخواهد. جوانان بسیجى باید ایمان را، بصیرت را، انگیزه را، رعایت موازین و معیارها را، اینها همه را با هم ملاحظه کنند.
*بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار با اعضای شوراى هماهنگى تبلیغات اسلامى، ۲۹/۱۰/۸۸‌
دشمنان ملت از شفاف بودن فضا ناراحتند؛ فضاى شفاف را برنمیتابند؛ فضاى غبارآلود را میخواهند. در فضاى غبارآلود است که میتوانند به مقاصد خودشان نزدیک شوند و به حرکت ملت ایران ضربه بزنند. فضاى غبارآلود، همان فتنه است. فتنه معنایش این است که یک عده‌اى بیایند با ظاهرِ دوست و باطنِ دشمن وارد میدان شوند، فضا را غبارآلود کنند؛ در این فضاى غبارآلود، دشمنِ صریح بتواند چهره‌ى خودش را پنهان کند، وارد میدان شود و ضربه بزند. اینکه امیرالمؤمنین فرمود: «انّما بدء وقوع الفتن اهواء تتّبع و احکام تبتدع»، تا آنجائى که میفرماید: «فلو انّ الباطل خلص من مزاج الحقّ لم‌یخف على المرتادین»؛ اگر باطل، عریان و خالص بیاید، کسانى که دنبال شناختن حق هستند، امر برایشان مشتبه نمیشود؛ میفهمند این باطل است. «و لو انّ الحقّ خلص من مزج الباطل انقطع عنه السن المعاندین»؛ حق هم اگر چنانچه بدون پیرایه بیاید توى میدان، معاند دیگر نمیتواند حق را متهم کند به حق نبودن. بعد میفرماید: «و لیکن یؤخذ من هذا ضغث و من ذاک ضغث فیمزجان»؛ فتنه‌گر یک تکه حق، یک تکه باطل را میگیرد، اینها را با هم مخلوط میکند، در کنار هم میگذارد؛ «فحینئذ یشتبه الحقّ على اولیائه»؛ آن وقت کسانى که دنبال حقند، آنها هم برایشان امر مشتبه میشود. فتنه این است دیگر.
*بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار فرمانده و پرسنل نیروى هوائى ارتش، ۱۹/۱۱/۸۸
آنچه که مهم است، این است که ملت عزیز ما اتحاد خود را حفظ کنند، وحدت کلمه را حفظ کنند. این وحدت کلمه، خارى در چشم دشمنان است. سعیشان این است که وحدت کلمه‌ى ملت را به هم بزنند. به گمان من مهمترین هدف از حوادث دوران فتنه‌ى بعد از انتخابات – این چند ماه – این بود که بین آحاد ملت شکاف بیندازند؛ سعیشان این بود. میخواستند بین آحاد مردم شکاف بیندازند، و نتوانستند. امروز معلوم شده است که آن کسانى که در مقابل عظمت ملت ایران، در مقابل کار بزرگ ملت ایران در انتخابات ایستادند، آنها بخشى از ملت نیستند؛ افرادى هستند یا ضد انقلاب صریح، یا کسانى که بر اثر جهالت خود، بر اثر لجاجت خود، کار ضد انقلاب را میکنند؛ ربطى به توده‌ى مردم ندارند. توده‌ى مردم راه خود را ادامه میدهد؛ راه خدا را، راه اسلام را، راه جمهورى اسلامى را، راه پیاده کردن احکام الهى را، راه رسیدن به عزت و استقلال در پناه اسلام را. ملت حرکتش اینجورى است.
با توجه به استنادات ذکر شده می توان استنباط کرد که فتنه در واقع وحدت آحاد مردم را نشانه می رود، وحدتی که متکی بر اسلامیت و بر خاسته از آرمان های انقلاب اسلامی بوده است. شکی نیست که دشمنان انقلاب اسلامی تلاش می نمایند به هر وسیله به این منظور دست یابند چرا که ایجاد تفرقه نیل به اهدافشان را به سهولت میسر می نماید. شیطان، منافقین، بدعت گذاران، شبهه افکنان و ستمکاران بر اساس آیات مصرحه قرآن کریم بنیانگذاران فتنه به شمار می روند این در حالی است که افرادی به عنوان ابزار در این میان انتخاب می شوند که به واسطه آن بسط فتنه در میان آحاد جامعه میسر می گردد. این ابزارها می تواند از خواص و نخبگان جامعه باشند تا مردم عادی و نا آگاه که به طرق مختلفی فریفته غبار فتنه می شوند. با این حال باید در نظر داشت که بیان و اظهار نظر های افراد نیز می تواند خود عاملی برای ایجاد فتنه به شمار آید، حتی اگر این بیان خود در راستای مباحث فتنه باشد.
مباحث مربوط به مذاکرات هسته ای و توافق صورت پذیرفته شده دارای فراز و نشیب های گوناگونی است و موافقان و منتقدان هر یک به نحوی عملکرد های تیم مذاکره کننده و دیپلماسی خارجی دولت یازدهم را مورد خطاب قرار می دهند، اما باید در نظر داشت که تکفیر سیاسی این دسته از افراد با توجه به توصیفاتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آنان نموده خلاف شرع، قانون و خود مصداقی از فتنه است. تردید افکنی بر اقدام دستگاه سیاست خارجی کشور با انتساب: «آغاز بزرگترین فتنه تاریخ انقلاب اسلامی با رمز توافق» تنها یک نقد دلسوزانه نیست بلکه تخطئه تلاش های دولت برای برون رفت از معضلات پیش آمده در عرصه بین المللی و همسویی آن با دشمنان انقلاب اسلامی محسوب می گردد. این موضوع در واقع تنها به معنای القای خیانت و تلقین آن در افکار عمومی محسوب می گردد. این در حالی است که همواره حمایت از تیم مذاکره کننده مورد توجه مقام معظم رهبری قرار داشته و حتی پس از توافق نیز معظم له در حمایت از ایشان، از زحمات و مجاهدات صادقانه و مجدانه تیم هسته ای تشکر و قدردانی کردند. با این حال طیفی از مخالفان دولت تلاش می کنند موضوع توافق و پذیرش آن را همانند نوشاندن جام زهر به رهبر انقلاب تعبیر نمایند در حالی که ساختار پذیرش توافق دارای چارچوب مشخصی است که هیچگاه امکان تحت فشار گذاشتن مقام معظم رهبری را ممکن نمی سازد. زیرا، شخصیت مقام معظم رهبری به گونه ای است که :حرف را صریح و صادقانه می گویند چون که معظم له انقلابی هستند نه دیپلمات و از سوی دیگر لزوم تصویب آن در مجلس شورای اسلامی امکان نوشاندن زهر را عملاً منتقی می نماید. حال آیا جریان انحرافی که با چنین استدلال هایی تلاش می نماید فضای کشور را غبار آلود نماید همسو با دشمنان انقلاب حرکت نمی کند؟ وارد آوردن تهمت های سنگین یاد شده مطابق با کدامیک از منافع ملی کشور است؟ بر چه استدلالی این طیف انحرافی توافق را فتنه و طرفین آن را فتنه گر می داند در حالی که آیت الله خامنه ای در تبیین موضوع فتنه ایراد فرمودند: فتنه معنایش این است که یک عده‌اى بیایند با ظاهرِ دوست و باطنِ دشمن وارد میدان شوند، فضا را غبارآلود کنند…. آیا این جریان انحرافی اعتقاد دارند که طرف ایرانی مذاکره کننده که به عنوان فرزند انقلابی و مجاهد از سوی رهبر معظم انقلاب لقب گرفته است باطن دشمن دارد؟!و یا با اینکه رهبری انقلاب در خطبه های نماز عید سعید فطر فرمودند: چه متن توافق تصویب بشود یا نشود اجر تیم مذاکره کننده محفوظ است باز نیز بر اندیشه های منحرف خود پایبندند؟ فارغ از بحث نقد منصفانه موضوع مذاکرات و توافق، چنین توصیفات و بیاناتی خود تنها نوعی فتنه انگیزی جدید به صورت آگاهانه یا غیر آگاهانه است که می تواند هزینه های هنگفتی را به کشور تحمیل نماید. این دسته از افراد یا با منویات مقام معظم رهبری آشنایی ندارند و یا اینکه تلاش می کنند بدعتی را این رابطه ایجاد نمایند و به واسطه تکفیر سیاسیِ: انتساب فتنه به تیم مذاکره کننده و توافق صورت گرفته، اذهان عمومی را تحت تاثیر منفی قرار دادهو منحرف نمایند.
بخش دوم این نوشتار به بکارگیری واژه فتنه برای انتخابات های پیش رو اختصاص دارد. موضوع اختلاف نظر سیاسی یا جناحی امری بدیهی و رایجدر نظام های دموکراتیک محسوب می گردد، چنانچه تضارب آراء را راهی برای پیشرفت و ارتقا دانسته اند. پس از انتخابات ۸۸ و مباحث پیش آمده در آن که به خوبی توسط رهبر معظم انقلاب تبیین گردید، عده ای تلاش می نمایند با نظریه ای بر آمده از «توهم توطئه فتنه» تمامی انتخابات های پس از آن را به انحای مختلف متاثر از فتنه ای جدید نشان دهند. به نظر می رسد هدف این دسته از افراد تکفیر سیاسی طیف یا گروه های رقیب باشد به نحوی که با ایجاد حساسیت ناشی از این انتساب نتوانند در انتخابات پیروزی کسب نمایند. اما باید خاطر نشان کرد که این دسته از اقدامات به مثابه اعمال ظلم از طریق پروپاگاندای انتخاباتی به سایر طیف های سیاسی و کاندیداهای رقیب است. این در حالی که ساز و کار انتخابات و عوامل تشکیل دهنده آن از هیات اجرایی تا هیات نظارت و بازرسی خود وظیفه تایید صلاحیت داوطلبان تا در نهایت تایید آرای کاندیداها را برعهده دارند. حال با چنین ساز و کاری، مقدمه چینی قبل از انتخابات بر بروز: فتنه سه بُعدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ و نیز شکل گیری فتنه قبل از انتخابات سال ۱۳۹۴ به چه معنا می باشد؟ جالب آن است که این دسته از افراد از تاریخ نیز عبرت نمی گیرند چرا که در سال ۱۳۹۲ نه تنها هیچ فتنه ای در انتخابات روی نداد بلکه با حضور پرشور مردم و در کمال آرامش نیز انتخابات به سرانجام رسید. اگرچه این بیان نافی تلاش دشمن برای تحت تاثیر گذاردن انتخابات در تمامی دوره ها پس از انقلاب اسلامی نمی باشد بلکه مبین آن است که علیرغم اظهار عده ای مبنی بر اینکه: فتنه انگیزی در انتخابات(سال ۱۳۹۲) بسیار شدیدتر از فتنه سبز است، پیش بینی هایشان درست از آب در نیامده و تنها موضوع فتنه دستاویزی برای تحریک افکار عمومی و جمع بندی موضوع برای سخنرانی هایشان گردید که این مساله کماکان تا امروز ادامه دارد. اما باید توجه داشت که این گونه انتسابات و سعی بر تکفیر سیاسی گروه های رقیب تنها برهم زننده آرامش جریان انتخابات و ورود پیدا کردن به خلق فتنه ای جدید از طریق القای ناصحیحفتنه پیش از انتخابات می باشد.
آنچه که مشخص است تصریح بکار گیری آگاهانه یا غیر آگاهانه انتساب فتنه به علایق یا افراد غیر همسو برای عده ای دارای منفعت سیاسی می باشد، از این رو است که تلاش می نمایند تا از طریق القای فتنه در توافق یا پیش از انتخابات، رقبای سیاسی خود را با استعانت از فضای تبلیغاتی ناشی از آن حذف یا در موضع ضعف قرار دهند. این خود در حالی است که چنین القا و تفسیری نه با بیان قرآن کریم مطابقت دارد و نه در فرمایشات مقام معظم رهبری دیده می شود لذا چنین اظهار نظرهایی چه از طریق نوشتار و چه در بیان خود معرف ایجاد فتنه می باشد.

سجاد کریمی پاشاکی
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منابع:
www.ghatreh.com/news/nn14097311/%D8%B1%DB%8C%DB%8C%D8%B3-%D9%85%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B3%DB%8C%D8%AC-%DA%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%AA%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
Www.javanonline.ir/fa/news/726701/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%AA%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82
www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=126923
www.zeytoonkhabar.ir/18767/%D9%81%D8%AA%D9%86%D9%87-94-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%B4%DA%A9%D9%84-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3/
www.khamenei.ir

Share