در آخرین جلسه شورای شهر رشت

تصویب طرح پارک های بدون دخانیات در رشت/استعمال دخانیات در پارک شهر ممنوع !

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پاکسازی پارک شهر رشت در حوزه دخانیات و مواد مخدر یکی از مصوبات و بحث های اصلی جلسه شورای اسلامی این شهر بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پاکسازی پارک شهر رشت در حوزه دخانیات و مواد مخدر یکی از مصوبات و بحث های اصلی جلسه شورای اسلامی این شهر بود.
در این جلسه که غروب یکشنبه برگزار شد، لایحه شهرداری مبنی بر تبدیل پارک شهر (باغ محتشم) به پارک بدون دخانیات، کمک به تیم فوتبال داماش، بهای پیشنهادی شهرداری برای هزینه و جریمه عملیات حفاری سایر دستگاه ها در سال ۹۴ و همچنین واگذاری چند قطعه زمین شهرداری محل بحث و بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

مهمترین لایحه ای که در این جلسه شورای رشت مطرح شد، تبدیل پارک شهر به پارک بدون دخانیات بود. لایحه فوق که در کمیسیون بهداشت و محیط زیست به دلیل عدم پرداخت مناسب به برخی موارد با مخالفت اعضای این کمیسیون رو به رو شده بود، پس از اصلاحات به تصویب اعضای شورای رشت رسید.

تصویب طرح پارک های بدون دخانیات در رشت

shora-raرییس کمیسیون بهداشت و محیط زیست با بیان اینکه تشویق شهروندان به عدم استعمال دخانیات نیازمند فرهنگ سازی است، گفت: کمیسیون بهداشت و محیط زیست بر این نظر است که اجرای پارک بدون دخانیات در پارک شهر عملی نیست اما می توان در فاز نخست با فرهنگ سازی در این خصوص وارد شد.

فرانک پیشگر افزود: اعضای کمیسیون تصمیم گرفتند که در فازهای بعدی این طرح، یکی از  پارک های شهر را به پارک بدون دخانیات رشت تبدیل کنند.

رییس کمیسیون فرهنگی شورا نیز با بیان اینکه وسعت پارک شهر به میزانی است که اجرای این طرح در آن عملیاتی نیست، گفت: شهروندانی که از این پارک استفاده می کنند بسیار زیاد هستند و عملا نمی توان چنین طرحی را در پارک شهر اجرایی کرد.

مظفر نیکومنش نودهی با بیان اینکه باید طرحی مصوب شود که بتوان اجرایی کرد، افزود: با وجود این می توان پارک کوچکتری همچون پارک توحید را به عنوان پایلوت طرح در نظر گرفت و پس از رسیدن به نتایج عملی این مهم را در سایر پارک ها از جمله پارک شهر اجرایی کرد.

 عضو دیگر شورا نیز استعمال دخانیات در سنین پایین را به عنوان معضلی جدی در سطح کشور مطرح کرد.

منوچهر جمالی در این باره گفت: در حال حاضر گرایش به مواد مصرف دخانیات و مواد سنگین تر در بین سنین جوان جامعه در حال افزایش است و مستعملان دخانیات با آگاهی تمام از مضرات آن از آن استفاده می کنند.

وی افزود: فرهنگ سازی در این خصوص نیازمند توجه به بهداشت و روان جامعه است و اجرای پارک بدون دخانیات می تواند با جدی تر وارد شدن شهرداری در مسائل فرهنگی و تبلیغات در سطح شهر پیگیری شود.

 با ابراز این نظرات، عضو دیگر شورا بر آغاز چنین اقدامی در شهر تاکید کرد و گفت: تبدیل پارک شهر با توجه به مرکزیت در شهر و میزبانی از جمعیت بالای شهروندان در طول سال در این پارک، می تواند خود نوعی فرهنگ سازی باشد.

محمدحسین واثق کارگرنیا با بیان اینکه تبدیل پارک بدون دخانیات ایده بسیار خوبی برای اجرا است، افزود: تبدیل پارک شهر به پارک بدون دخانیات بدین معنا نیست که با نیروی قهری مانع از حضور شهروندان ممصرف کننده سیگار در پارک شویم بلکه با ارشاد و فرهنگ سازی باید این مهم در ذهن مردم تداعی شود که پارک فوق فضایی بدون استعمال دخانیات خواهد بود.

پس از اظهار نظرات اعضا، رییس شورای اسلامی رشت با بیان بندهای روش اجرای طرح توسط شهرداری، در این خصوص اعلام کرد: با توجه به اینکه شهرداری نمی تواند در سطح پارک ها آمر به معروف و ناهی از منکر  برای استعمال دخانیات باشد، می توان با تغییراتی در بندهای طرح ارائه شده، این طرح را در همه پارک های شهر رشت اجرایی کرد.

عباس صابر افزود: اعلام ممنوعیت استعمال دخانیات در پارک شهر از سوی نیروهای مستقر در پارک، بار حقوقی داشته و شهرداری مجاز به این اقدام نیست اما با نصب تابلوهای منع استعمال دخانیات و تشویق شهروندان به عدم استعمال دخانیات در سطح پارک، همچنین بهره مندی از فعالیت تشکل های مردم نهاد در عرصه پارک ها برای منع استعمال دخانیات می تواند اجرایی شود.

در پایان بررسی این طرح، اعضای شورا با اصلاحات فوق، طرح پارک های بدون دخانیات در رشت را به تصویب رساندند.

ساماندهی وضعیت تیم فوتبال داماش

در ادامه یکصدمین جلسه شورای رشت، یکی از اعضای شورا به وضعیت تیم فوتبال داماش اشاره کرد و گفت: تیم فوتبال داماش که طی سال های گذشته، فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر نهاده است در حال حاضر از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

رضا رسولی افزود: با توجه به اینکه کمتر از دو ماه دیگر فصل جدید لیگ آغاز می شود، نیاز است که مسئولان استان و شهر رشت برای بهبود وضعیت این تیم تدابیری بیاندیشند.

این عضو شورا با تاکید بر اینکه فضایی که تیم داماش رشت در بین جوانان ایجاد می کند، سرشار از پویایی است گفت: ورزش و نشاطی که فوتبال داماش برای شهروندان ایجاد می کند غیرقابل انکار است لذا همه مسئولان اعم از مسئولان استان و شهر رشت موظفیم که برای حفظ این تیم تمام تلاش خود را به کار بریم.

رسولی با اشاره به اعلام آمادگی نماینده سهامداران باشگاه داماش یرای واگذاری سهام تیم تصریح کرد: داماش مایه دلگرمی ورزش دوستان شهر رشت و گیلان است و می توان با تشکیل کمیته پیگیری وضعیت این تیم، برای بهبود وضعیت این تیم اقدامات موثری انجام داد.

با اعلام این پیشنهاد، رییس شورا لایحه کمک ۵ میلیون تومانی به تیم داماش را مسکوت باقی گذاشت.

رییس شورا با تاکید بر پیگیری تشکیل کمیته فوق با حمایت های استاندار و نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، گفت: تیم داماش رشت برای همه از اهمیت و ارزش ویژه ای برخوردار است و لازم است که برای بازگشت این تیم به وضعیت ایده آل تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.

صابر تاکید کرد: بدین ترتیب با پیگیری تشکیل کمیته فوق، کمک به وضعیت داماش به طور ویژه در جلسات آتی شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

/مهر

Share