مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان خبرداد

بهره برداری از موج شکن جدید،حوضچه و اسکله مسافری/استقبال بندر انزلی از سرمایه گذاران حوزه مسافری دریایی/امکان سنجی احداث سیلو و سردخانه در بندر انزلی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از بهره برداری از موج شکن جدید ، حوضچه و اسکله مسافری بندر انزلی در آینده نزدیک خبر داد.

naeimi0169به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از بهره برداری از موج شکن جدید ، حوضچه و اسکله مسافری بندر انزلی در آینده نزدیک خبر داد.
سید علی نعیمی مطرح کرد: اجرای پنج پست اسکله در بندر انزلی توسط پیمانکار در حال انجام است و امید می رود یک پست از این پنج پست در سه ماهه سوم امسال مورد بهره برداری قرار گیرد .

وی خاطرنشان کرد : در صورت اتمام این پنج پست اسکله ظرف دو سال اینده ،حدود ۳۰ درصد به توان تخلیه و بارگیری بندر انزلی افزوده خواهد شد .

وی با اشاره به این که لایروبی حجم بالای رسوبات ته نشین شده در حوضچه جدید بندر در حال انجام است افزود: در صورت اتمام لایروبی در سه ماهه سوم امسال، یک پست اسکله در حال اتمام مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت .

نعیمی تصریح کرد: بندر انزلی با داشتن لایروب یاسین به عنوان بزرگترین لایروب بنادر شمالی و همچنین سه دستگاه لایروب دیگر در حال انجام لایروبی حوضچه است که حداقل حجم لایروبی در ماه حدود ۵۰ هزار متر مکعب است .

وی ادامه داد : به علت حجم بالای رسوبات و لایروبی های انجام نشده سالهای قبل به ویژه در داخل حوضچه، اجرای لایروبی با شتاب بیشتری در حال انجام است که امیدواریم در سالهای اینده حوضچه بندر عاری از هرگونه مشکلات لایروبی باشد .

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان خاطرنشان کرد : با توجه به امادگی کامل بندر در جهت پهلودهی و ارائه خدمات به شناورهای مسافری، این امکان در بندر انزلی وجود دارد که در این بخش هم فعالیت کند .

وی با اشاره به استقرار کشتی میرزاکوچک خان در بندر انزلی تصریح کرد :مالک کشتی می تواند با انجام تمهیدات لازم از این بندر برای سفرهای دریایی در آبهای ساحلی استفاده کند .

نعیمی در ادامه از تلاش برای توسعه صادرات از این بندر از طریق مذاکره با صاحبان صنایع خبر داد و یاداور شد : با توجه به جلسات بعمل امده با کارخانه های سیمان منطقه و تجار فعال در امر صادرات، این جلسات منتج به نتایجی شده که امید می رود صادرات از بندر انزلی با شتاب بیشتری انجام گیرد .

وی تصریح کرد : در جلسه اخیر با مدیرعامل کارخانه سیمان خزر و شرکت های صادراتی؛ مقرر شد در قیمت های اعلام شده و حمل مصالح به بندر تجدید نظر شود که این امر باعث افزایش صادرات مصالح ساختمانی خصوصا سیمان و کلینکر از بندر انزلی به بنادر حاشیه خزر شده است .

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان متذکر شد: بندر انزلی در رابطه با ترانزیت مواد سوختی نسبت به مشابه سال قبل با افزایش ۱۱۸ درصدی ترانزیت مواد نفتی برخوردار بوده و این امر قابل افزایش است .

وی با اشاره به این که درصد بالایی از ترانزیت مواد سوختی به کشور عراق صورت می گیرد، افزود: بندر انزلی دارای یک اسکله مجهز نفتی مجهز به دوش نفتی است که تخلیه به تانکرهای حمل سوخت را سرعت می بخشد.

نعیمی اضافه کرد : این بندر درصدد است از طریق بخش خصوصی انتقال مواد سوختی به سایت سوختی بندر با حدود پنج و نیم کیلومتر فاصله از بندر را انجام دهد .

به گفته وی به این منظور با انتخاب سرمایه گذار ، سوخت توسط لوله از اسکله بندر به سایت جدید در خارج از بندر انتقال داده می شود .

وی همچنین در خصوص برنامه های این اداره کل برای ساماندهی و مدیریت سواحل استان گفت : ساماندهی و مدیریت سواحل و بنادر یک فرآیند مستمر و پویا است که بر اساس آن تصمیمات لازم جهت بهره برداری صحیح، توسعه موزون و حفاظت از نواحی ساحلی، دریایی و منابع آن اتخاذ می شود.

نعیمی تصریح کرد: بر اساس قانون ، ساماندهی و مدیریت سواحل در استانهای ساحلی به عهده ادارات کل بنادر و دریانوردی است که باید کارگروه های لازم به ریاست مقام ارشد استان و دبیری جلسه از طریق مدیرکل بنادر استان تشکیل شود.

به گفته وی سه موضوع اصلی قابل توجه و پی گیری لزوم کسب مجوز برای احداث سازه در سواحل، جلوگیری از تجاوز به محدوده های ساحلی و لزوم نگهداری سوخت در محل های ایمن است .

نعیمی تاکید کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی؛ صدور هر گونه مجوز برای اسکله ها، سازه های ساحلی و دریایی بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است .

بندر انزلی با ۱۰ پست اسکله، قدیمی ترین و مجهزترین بندر شمال کشور محسوب می شود.

با حضور سرمایه گذارآن خارجی: احداث سیلو و سردخانه در بندر انزلی امکان سنجی شد

در نشستی که مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان و تاجران و سرمایه گذاران تاجیکستان و قزاقستان داشت، احداث سیلوی غلات و سردخانه در بندر انزلی مورد بررسی قرار گرفت .
یکی از سرمایه گذاران اهل بندر اکتائو قزاقستان در این نشست اعلام کرد :‌در قزاقستان پروژه های مشترکی با کشورهای دیگر انجام داده ام و در سارتای حمل و نقل کالا بین دو کشور ایران و قزاقستان توان و امکانات خوبی در اختیار دارم.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان نیز عنوان کرد: بندر انزلی بعنوان قدیمی ترین بندر برای ترانزیت سوخت و مجهز به دوش نفتی است و کالاهای فلّه نیز از این بندر وارد و صادر می شوند .
مهندس نعیمی با اشاره به اینکه بندر انزلی هم اکنون از روسیه، قزاقستان غلات و خودرو وارد و آهن آلات،‌مواد معدنی ،‌مصالح ساختمانی و تخته صادر می کند،‌ توان این بندر را قابل توجه دانست
وی تصریح کرد: آمادگی همکاری لازم در احداث سیلو و سردخانه را داریم و برای جا به جایی کالاهایی جدیدتر علاقه مندی بیشتری داریم و سرمایه گذارانی که در این بخش همکاری کنند،‌کمکهای بیشتری دریافت می کنند.

بندر انزلی از سرمایه گذاران حوزه مسافری، دریایی استقبال می کند

naeimi_0177سید علی نعیمی گفت: علاقه مندان به شناورهای تفریحی می توانند از تسهیلات بسیار خوبی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی بهره مند شوند.
نعیمی خاطر نشان کرد: حتی این پتانسیل در استان گیلان وجود دارد که سرمایه گذاران به سوی خرید شناورهایی بروند و بتوانند به وسیله آنها خدمات گردشگری را در آبهای بین المللی ارائه دهند.
به گفته این مقام مسئول در استان گیلان، ارائه خدمات تفریحی در آبهای بین المللی دریای خزر می تواند بازده اقتصادی مناسبی را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.
وی گفت: امیدواریم شرایطی فراهم شود تا با استفاده از پتانسیل های موجود در بندر انزلی و سرمایه گذاری بخش خصوصی شاهد رونق هر چه بیشتر گردشگری دریایی در آبهای گیلان باشیم.
نعیمی در ادامه به سفر خود به جمهوری آذربایجان و دیدار با مسئولان دریانوردی این کشور اشاره کرد و گفت: هر دو کشور علاقه مندند در زمینه توسعه گردشگری دریایی و تردد شناورهای تفریحی در مسیر انزلی – باکو همکاری کنند.
وی خاطر نشان کرد: امضاء تفاهم نامه های رسمی در این خصوص و اجرایی شدن این امر نیازمند این است که مقامات بلند پایه کشوری هم دیدارهایی داشته باشند. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان اذعان داشت: آذربایجان دارای تعداد شناور تفریحی است که بیشتر به سمت آستراخان تردد می کنند.
وی گفت: در صورت ایجاد علایق گردشگری و انجام تبلیغات لازم، می توان شناور های گردشگری باکو را به سمت انزلی روانه کرد.
نعیمی اظهار داشت: عدم سرمایه گذاری ایرانیان نیز برای خرید شناورهای تفریحی و بکارگیری در مسیر انزلی – باکو باعث شده است تا ارتباط دو جانبه بین گردشگری تفریحی دو کشور از طریق دریا شکل نگیرد. امیدواریم با تبلیغات گسترده تر و معرفی جاذبه های گردشگری کشور، موفق به جذب گردشگران از طریق سفرهای دریایی شویم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان تاکید کرد: با راه اندازی سفرهای دریایی در آبهای گیلان، علاوه بر رونق گردشگری منطقه، اقتصاد بومیان نیز رونق خواهد گرفت.
ترمینال مسافری دریایی بین المللی بندر انزلی تنها ترمینال اختصاصی دریایی در حاشیه دریای خزر می باشد که بر اساس استانداردهای بین المللی ساخته شده و امید است با ورود بخش خصوصی در جهت خرید شناورهای مسافری مورد بهره برداری قرار گیرد.

Share