لحظه به لحظه مذاکرات:

ایران و ۱+۵ در رسیدن به توافق در مورد تحریم های تسلیحاتی باز ماندند/تیم ایرانی در صورت عدم توافق تا دوشنبه وین را ترک می کند/کری:هنوز موضوعات دشواری باقی مانده که باید حل شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یک دیپلمات ایرانی گفت: مذاکرات هسته ای حداکثر تا دوشنبه (۱۳ جولای) ادامه پیدا خواهد کرد.وی افزود: اگر تا دوشنبه به نتیجه لازم نرسیم، بدون توافق به تهران بازخواهیم گشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ضرب‌الاجل ۹ جولای با کارشکنی امریکایی ها به پایان رسید و توافقی صورت نگرفت؛ اما همچنان مذاکرات میان ایران و کشورهای ۱+۵ ادامه دارد. قرار بود ایران و ۱+۵ تا پایان روز جمعه مذاکرات درباره رسیدن به توافق جامع هسته‌ای را به پایان ببرند، این در حالی است که مذاکرات تا روز دوشنبه (۲۲ تیرماه) بنابر اعلام وزارت خارجه آمریکا برای دادن زمان بیش‌تر به مذاکرات، تمدید شد.

۴ مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ در شوک ناشی از دبه واشنگتن در ساعت صفر مذاکرات برگزار شد. دیروز جو خبری و تحلیل حاکم بر هتل کوبورگ و شهر وین ، متاثر از کارشکنی دقیقه نودی تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا بود. این کارشکنی در حوزه رفع تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل متحد و با دستور مستقیم اوباما صورت گرفته است.

یک دیپلمات ایرانی در گفتگو با «انتخاب» به وین گفت: مذاکرات هسته ای حداکثر تا دوشنبه (۱۳ جولای) ادامه پیدا خواهد کرد.وی افزود: اگر تا دوشنبه به نتیجه لازم نرسیم، بدون توافق به تهران بازخواهیم گشت.این دیپلمات ایرانی همچنین گمانه زنی ها در مورد ادامه گفتگوها تا پنج شنبه را تکذیب کرد.این دیپلمات ایرانی اضافه کرد: روند گفتگوها و همه چیز امشب روشن می شود، اگر پیشرفت سریع و لازم در دیدارهای امشب صورت بگیرد، توافق حاصل خواهد شد.وی ضمن انتقاد از عقب نشینی آمریکا نسبت به تعهدات خود گفت: گره اصلی مذاکرات، تدوین قطعنامه شورای امنیت و عبارات در متن آن است.

*  ایران و ۱+۵ از دستیابی به مصالحه‌ای برای تحریم‌های تسلیحاتی ناکام ماندند.
از نظر آمریکایی‌ها دادن اجازه لغو تحریم‌های تسلیحاتی بدین معنی است که روسیه مجوز فروش تسلیحات پیشرفته به ایران است. برای تهران هم باقی ماندن این تحریم ممکن است اینگونه تلقی شود که محدودیت‌ها بر ظرفیت‌های غیر مرتبط هسته‌ای ایران به قوت خود باقی خواهد ماند.

 * خبرگزاری اتریش نوشت که در ۵۰ ساعت آینده معلوم می شود که مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ چه سرانجامی خواهد داشت.

یکی از دیپلمات‌ها که نامش فاش نشد امروز به خبرگزاری اتریش گفت: «طرف‌های مذاکره‌کننده خسته شده‌اند و فشارها بر آنها افزایش داشته است. اگر تا روز دوشنبه نتوانیم به جمع‌بندی برسیم نمی دانم که تمدید در کار خواهد بود یا خیر.»

 * خبرنگار الجزیره در وین به نقل از یک منبع ایرانی گفت اگر تا روز دوشنبه آینده توافقی در وین حاصل نشود هیئت ایرانی مذاکرات را ترک خواهد کرد.

 * خبرگزاری های فرانسوی اعلام می کنند که فابیوس در راه وین است

* وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری درباره مذاکرات هسته‌ای با اشاره به دیدارش با همتای ایرانی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که «هنوز موضوعات دشواری باقی مانده که باید حل شوند».

/تابناک

Share