استاندار در مراسم روز صنعت و معدن

اگر جزو ۱۰ استان پرکار و اشتغال‌زا در کشور شویم می‌توانیم افتخار کنیم/عده ای به آمار کاهش بیکاری اشکال می گیرند و یا در برابر موفقیت سکوت کرده اند/تولید موتور محرک توسعه پایدار است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان یادآور شد: گیلان هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده و اگر جزو ۱۰ استان پرکار و اشتغال‌زا در کشور شویم در آن صورت می‌توانیم افتخار کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر محمدعلی نجفی در همایش روز صنعت و عدن که با حضور معاون مدیریت و توسعه منابع انسانی، جمعی از مدیران و فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت در محل استانداری برگزار شد از کسب رتبه نخست گیلان در بخش فضای کسب و کار در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد و افزود : براساس گزارش مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی استان گیلان، در بخش فضای کسب و کار موفق گردید در ۷ دوره متوالی رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص دهد.

IMG_0512نماینده عالی دولت در گیلان همچنین با اشاره به تلاش های صورت گرفته در جهت بهبود جایگاه گیلان در بخش بیکاری اظهار داشت : زمانی که گیلان در ابتدای شروع به کار دولت جایگاه دوم بیکاری را در کشور داشت این موضوع از سوی عده ای بارها و بارها تکرار می شد اما  اکنون که باتوجه به تلاش های صورت گرفته در فصل بهار جایگاه گیلان به رتبه هجدهم بهبود یافته همان افراد به آمار اشکال می گیرند و یا در برابر این موفقیت سکوت کرده اند در حالیکه منبع اعلام هر دو جایگاه مرکز آمار ایران است .
وی اظهار داشت :البته  گیلان هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است و هر زمان که بتوانیم جزو ۱۰ استان برتر در بخش تولید و اشتغال شویم می توانیم بگوییم کاری انجام داده ایم.
استاندار گیلان اقتصاد و توسعه ملی را از ارکان اصلی تولید دانست و بر ضرورت تحقق اقتصادی مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب تأکید کرد و افزود : باید اقتصادی درون زا و برون نگر را تحقق بخشیم.
دکتر نجفی استان گیلان را مستعد و نیازمند صنعتی شدن دانست و افزود : ما نیاز داریم هم صنعتی بمانیم و هم در جهت ارتقاء این بخش تلاش کنیم.
دکتر نجفی با بیان اینکه باید از فرصت برگزاری این گونه نشست ها در جهت ارتقاء بخش صنعت، معدن و تجارت بهره گیریم افزود : استقلال ملی در گرو تولید قوی و توانمند است.
وی با اشاره بر ضرورت بازگرداندن حق آبی استان از حوزه آبریز سفیدرود تأکید کرد و افزود : زمانی منابع آبی گیلان برای کشت ۱۸۵ هزار هکتار مزارع شالیزاری برنج، ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بود و اکنون با وجود ۲۳۰ هزار هکتار مزارع شالیزاری منابع آبی استان به دلیل بهره مندی ۹ استان از حوزه آبریز سفیدرود و احداث انواع سد و چاههای مجاز و غیر مجاز در این حوزه به کمتر از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است و ما خواستار احیاء حق آبی گیلان از حوزه آبریز سفیدرود هستیم
وی از تشکیل ستادی با حضور استانداران ۹ استان بهره مند از حوزه آبریز سفیدرود خبر داد و افزود : در این نشست بر جلوگیری از بهره گیری غیر کارشناسی شده از این حوزه آبریز تأکید شد و استانداران موظف شدند تا حافظ منابع آبی حوزه سفیدرود باشند.
استاندار گیلان با بیان اینکه امروز منابع کشاورزی استان با خطر جدی مواجه است افزود : باتوجه به افزایش مجموع بارندگی سالانه در استان اما به دلیل به دلیل بارش بخشی از این نعمت الهی در جلگه و ورود آن به دریا نتوانستیم از این موهبت الهی بهره لازم را گیریم.
استاندار گیلان بر ضرورت احداث سدهای لاستیکی و پایین دستی تأکید کرد و افزود : باتوجه به اینکه بهترین برنج کشور و دنیا در گیلان تولید می شود اما به دلیل مشکلات تأمین آب نمی توانیم در حوزه برنج توسعه یابیم.
وی با اشاره به تأکیدات دولت در بحث برنج کاری اظهار داشت : به علت مشکلات تأمین آب و محدودیت زمین باید در جهت حفظ و ارتقاء بخش صنعت تلاش کنیم و از صنایع غیر آلاینده بهره گیریم.
استاندار گیلان همچنین از اختصاص بیش از ۵۰ درصد اعتبار مصوبات سفر رئیس جمهور به گیلان خبر داد و افزود : مابقی این اعتبارات در شش ماهه دوم سال ابلاغ خواهد شد.
وی اظهار داشت : بانک های استان باید اولویت های خود را حمایت از بخش تولید و تأمین نیازهای آنان بدانند.
نماینده عالی دولت در گیلان از ارسال نامه معاون اجرایی رئیس جمهور به منظور ارزیابی عملکرد بانک های استان خبر داد و افزود : در این نامه تأکید شده تا عملکرد بانک های استان در اجرای دستورالعمل بانک مرکزی و میزان تسهیلات پرداختی به صورت هفتگی جهت ارائه به رئیس جمهور ارزیابی شود.
دکتر نجفی ادامه داد: از صنعتگران نیز انتظار داریم که بدهی های خود را بموقع پرداخت کنند که البته باید در این بخش پالایش انجام شود و سره و ناسره از هم مشخص شوند و با متخلفان واقعی برخورد لازم انجام شود.
استاندار گیلان تصریح کرد : بیش از ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به منظور رونق بخش کشاورزی، صنعت، گردشگری برای استان در نظر گرفته شده است و این جزو مطالبات استان است و نظام بانکی باید در این بخش همراه باشد.
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه نیازمند صنایع کشاورزی هستیم که در زمان کمبود تأمین آب با مشکل مواجه نگردد افزود : می توانیم در این زمینه از زراعت چوب بهره گیریم و به کارخانجات در این بخش توجه شده است.
استاندار گیلان با بیان اینکه در بحث صنعت فرش و صنایع دستی کار خوبی در استان شکل گرفت اما هنوز جای کار دارد افزود : می توانیم از این صنعت در اشتغال روستائیان و مشاغل خانگی بیشتر بهره گیریم.

منتظری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست با ارائه گزارش از اقدامات صورت گرفته در استان، تشکیل طرح های نیمه تمام را از اولویت های سازمان صنعت، معدن و تجارت دانست و افزود : پالایش وضعیت پروژه های نیمه تمام آغاز گردیده تا گزارش کاملی در این بخش را به استاندار گیلان ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه در حوزه معدن نگاه به افزایش تولیدات است افزود : در حوزه اصناف علاوه بر ساماندهی واحدهای فاقد پروانه ایجاد ۲۰ هزار مترمربع عرصه فضای تجاری جدید را در دستور کار داریم.

پیش از سخنان استاندار ۳ تن از فعالان عرصه صنعت، معدن و تجارت به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود پرداختند.

در پایان این همایش استاندار گیلان با اهداء لوح و هدایایی از برگزیدگان حوزه صنعت و معدن قدردانی کرد .

Share