انتقاد شدید امام جمعه انزلی از روند احیای تالاب در دیدار با فعالان محیط زیست

اوضاع وخیم تالاب انزلی،نتیجه دولتی بودن احیای تالاب است/خیلی از قول ها در خصوص تالاب انزلی شعاری است/باید حفاظت و احیای تالاب به مردم واگذار شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امام جمعه انزلی در دیدار با فعالان محیط زیست شهرستان به اوضاع اسفناک تالاب بین المللی انزلی اشاره کرد و افزود : نباید شرایط تالاب بین المللی انزلی شبیه تالاب ارومیه شود ، مسئولان فکر آخر را اول بکنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امام جمعه انزلی در دیدار با فعالان محیط زیست شهرستان به اوضاع اسفناک تالاب بین المللی انزلی اشاره کرد و افزود : نباید شرایط تالاب بین المللی انزلی شبیه تالاب ارومیه شود ، مسئولان فکر آخر را اول بکنند ، شما فعالان محیط زیست نیز معطل طرح های کلان و بزرگ و یا کمک کشورهای خارجی نباشید ، این ها دردی را دوا نمی کند.

i8emb86mحجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در جمع فعالان محیط زیست این شهرستان با بیان اینکه تالاب بوده که انزلی را از دیگر شهرها ممتاز کرده است خاطر نشان کرد: این تالاب شاخصه ی این شهر است و با شرایط ویژه ای که دارد تا به حال کار خاصی برای حفظ و احیا تالاب بین المللی انزلی انجام نشده است و اگر این تالاب جای دیگری بود قطعا از ظرفیت های آن بیشتر استفاده می کردند .

احیا تالاب در زندگی مردم شادی و نشاط ایجاد می کند

وی که احیا تالاب را تاثیر گذار در نشاط و روحیه مردم انزلی میدانست تصریح کرد : با شرایط کنونی تالاب بین المللی انزلی ماهی گیری ، تفرجگاها و استفاده از زیبایی تالاب برای جذب توریست از بین رفته اند فلذا اگر ظرفیت های مردمی به کار بیایند ، حفظ و بهره برداری از تالاب سریع تر و ماندگار تر خواهد بود.

امام جمعه انزلی با انتقاد از برخی دستگاه دولتی تاکید کرد : این کارها عشق و انگیزه می خواهد ، هر چه وضیعت تالاب را برای دستگاه های دولتی بخواهیم جا بیندازیم جا نمی افتد و تاثیری بر آنان ندارد و این تعلل ها به خاطر همین موضوع است و اگر نه کمتر کسی است که از اوضاع اسفناک این تالاب بی خبر باشد و نداند فاضلاب شهر رشت و شهرهای مجاور به این تالاب ریخته میشود و به همین منظور باید جلو ورود فاضلاب گرفته شود .

در خصوص تالاب خیلی از قول ها شعاری است / مردم بهتر از خارجی ها برای تالابشان دل می سوزانند

حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خیلی از قول ها و مسائل شعاری است اضافه کرد : وقتی مردم می بینند مسئولانشان کاری نمی کنند بی رغبت می شوند ، این مردم در آن شرایط انقلاب کردند و ۳۷ است تحریم ها را تحمل کرده اند اما متاسفانه برخی از دستگاه های دولتی به مردم حتی اجازه لازم برای احیا تالاب بین المللی انزلی را نمی دهد.

وی همچنین به تنها راه نجات تالاب بین المللی انزلی نیز اشاره کرد و افزود : همگان می دانند که هزینه های انجام شده گاهی فقط ۵۰ درصد بازدهی دارد ئ بعضی اوقات هیچ بازده ای ندارد فلذا باید حفاظت ، نگهداری ، پاکسازی و احیای تالاب به مردم واگذار شود و قطعا چون مال خودشان است بهتر از خارجی ها دل می سوزانند .
واگذاری تالاب به مردم نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است / اوضاع وخیم تالاب انزلی ، نتیجه دولتی بودن احیاسازی ها است

امام جمعه انزلی خصوصی سازی احیا و نگهداری از تالاب را نمونه بارز اقتصاد مقاومتی دانست و خاطر نشان کرد : اجرا شدن خصوصی سازی و واگذاری تالاب به مردم نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در گیلان است و قطعا احیا تالاب جذب توریست و ایجاد کار را به دنبال خواهد داشت که تحقق این موضوع تجلی عینی فرمایشات رهبری است .
حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین در جمع فعالان محیط زیست شهرستان با بیان اینکه اوضاع وخیم تالاب بین المللی انزلی ، نتیجه دولتی بودن احیاسازی ها است متذکر شد : برخی از مسئولان در خصوص تالاب پاس کاری می کنند و حرف می زنند و عمل نمی کنند ، این موضوع تاثیر عینی بر زندگی مردم دارد و همین مردم هستند که می توانند موضوعات را پیگیری کنند.

وی همچین اضافه کرد : کسانی که ساحل را بدون هیج چشم داشتی پاکسازی میکنند در خصوص تالاب نیز با دریافت هزینه ای کم اقدام خواهند کرد و قطعا خارجی ها اگر منفعتی در تالاب نبینند به میدان نمی آیند.

امیدوارم با پیگیری های فعالان محیط زیست مسئولان مجبور شوند و پای کار بیایند

امام جمعه انزلی با اشاره به ساخت و ساز در تالاب و حریم آن نیز تاکید کرد : اگر قرار باشد در تالاب برج تفریحی ساخته شود تالاب نیست ، تالاب وقتی به عنوان یک تالاب شناخته می شود که سازه هایش متناسب با آن باشد و امیدوارم با پیگیری های فعالان محیط زیست مسئولان مجبور شوند و پای کار بیایند و اگر شما فعالان محیط زیستی مطالبات را به مطالبات مردمی تبدیل کردید مسئولان سریعا برای پاکسازی های مربوطه اقدام می کنند .

در بخشی دیگر از این دیدار نیز رئیس اداره محیط زیست بندرانزلی به همایش گل های تالابی مرداد ماه سال جاری اشاره و خاطر نشان کرد : این همایش همزمان با فضا سازی های شهری در ۶ غرفه بر روی پل غازیان به مدت ۳ شب ( ۶ ، ۷ و ۸ مرداد ) دائر خواهد بود .

اکبر میغی در خصوص چگونگی این جشنواره که با محوریت عکس از گل های تالاب بین المللی انزلی برگزار می شود افزود : این جشنواره در قالب نمایش فیلم زنده یاد حامد خسروی در خصوص زیبایی های تالاب ، ارائه بازی های سازگار با محیط زیست برای کودکان ، عرضه صنایع دستی ساکنین اطراف تالاب و برنامه ی ویژه ی تقدیر از عکاسان برتر و رونمایی از لوگو این جشنواره برگزار می شود .

در پایان جلسه نیز فعالان محیط زیست دغدغه های محیط زیستی خود را در خصوص تالاب بین المللی انزلی با امام جمعه شهر خود در میان گذاشتند.

Share