از گوشه کنار سیاست در گیلان

استعلام عجیب شورای شهر رشت از دفتر رهبری/ترجمۀ منظوم سوره بقره توسط بانوی گیلانی/اقدام جالب فرماندار صومعه سرا /آقای عضو شورا خدا و حق خلق خدا را فراموش نکنید!/چهار عامل اصلی موفقیت در مذاکرات از نظر فرماندار گیلانی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است. در این بسته خبری دیارمیرزا بخشی از مهم‌ترین اخباری که کمتر بدان ها توجه شده است در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.

استعلام عجیب شورای شهر رشت از دفتر مقام معظم رهبری

در هفتاد و هفتمین نشست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت شاهد اتفاقی نسبتا عجیبی بودیم.در این جلسه لایحه‌ی خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس بررسی شد و پس از توضیحات کارشناسان و مدیران شهرداری و اعضای کمیسیون قرار شد با ارسال سه نامه به دفتر مقام معظم رهبری، دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان گیلان و استانداری گیلان استعلام شود که آیا خرید اتوبوس از منطقه‌ی آزاد انزلی با توجه به اینکه رشت می‌تواند از این فرصت و امکان استفاده کند در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و تحقق خواسته‌های مقام معظم رهبری در زمینه‌ی بهره‌گیری از تولیدات داخل هست یا خیر؟

این تشکیک پس از سخنان سیدرضا موسوی روزان پیش آمد که گفته بود: بایستی تاکید بر استفاده از تولیدات داخل با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری باشد و باید مشخص شود که این اصل برای همه‌ی دستگاههای اجرایی لازم اجرا است شهرداری جزو این دستگاهها قرار دارد یا خیر؟ اگر قرار دارد ، به هیچوجه نباید از این اصل مسلم تخطی شود.
اینکه برای خرید اتوبوس از دفتر رهبر معظم انقلاب استعلام گردد شاید در نوع خود جالب توجه و بی سابقه باشد.

ترجمۀ منظوم سوره مبارکه بقره توسط بانوی گیلانی

بتول-رحیمی-۰۱۵شمال ما نوشت: همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، ترجمه منظوم سوره مبارکه بقره چهارمین اثر شاعر گیلانی بتول رحیمی باعنوان «یک دریا پنجره» از سوی انتشارات حرف نو به بازار آمد .

ایشان متولد ۱۳۵۰ در املش است و سرودن شعر را از سال ۱۳۶۹ شروع کرده وچاپ مجموعه اشعار با عنوان اشک غزل در سال۱۳۸۳ توسط انتشارات چوبک و مجموعه زخم درخت توت درسال ۱۳۸۵ و مجموعه اشعارکلاسیک و مذهبی اجتماعی «از بس دلم برای شما شور می زند» در سال ۱۳۹۳ انتشارات حرف نو، از آثار قبلی این شاعر می باشد .

رحیمی کارمند دانشکده فنی و حرفه ای شهید چمران رشت با دارا بودن مدرک کارشناسی در رشته زبان و ادبیات فارسی هم اکنون در مقطع کارشناسی ارشد این رشته درحال گذراندن پایان نامه هستند .

لازم به ذکر است اولین ترجمه منظوم قرآن، متعلق به حاج میرزا حسن بن محمدباقر ملقب به صفی علی شاه است. او یک شاعر و عارف اصفهانی (متوفی ۱۲۷۸) بود که خانقاه مشهوری در تهران دارد. بعد از او امید مجد اولین ترجمه منظوم در سده جدید را با ۵۰ هزار بیت ارائه کرد و سپس شاعران دیگری دست به منظوم کردن ترجمه قرآن زدند.

چاپ این اثر ارزشمند را به این بانوی گیلانی تبریک گفته و از درگاه الهی موفقیت روزافزون شان مسئلت می گردد.

دو نمونه از ترجمه منظوم سوره مبارکه بقره بتول رحیمی برگرفته از کتاب «یک دریا پنجره»

خدا را مدد خواه بر مشکلات / فقط صبر کن با تامل صلات

نمازی که همراه عشق است و بس / به اهل خضوع و خشوع نفس

*** ترجمه منظوم آیه شریفه ۴۵ سوره مبارکه بقره

و تکبیر حق را ندا در دهید / سرود خدا را ز لب سر دهید

سپاس خداوند را کن تمام / به صمت و به جوع و و به ذکر دوام

خدا نیز پرسش کند بنده را / اجابت کند دستهای دعا

که فرمان برد هر بشر تا خدا / خدا نیز بند گره کرده وا

که ایمانتان با هدایت بود / براین رهگذر این حکایت بود

***ترجمه منظوم آیه شریفه ۱۸۶ سوره مبارکه بقره

چهار عامل اصلی موفقیت در مذاکرات از نظر فرماندار گیلانی

سید عیسی مهدوی فرماندار شهرستان رشت در جلسه امروز فرمانداری که با حضور بخشداران و شهرداران شهرستان برگزار شد با تبریک پیشبرد مذاکرات هسته ای ،عنایت خداوند ،عنایت هوشمندانه رهبر معظم انقلاب ،اشراف و آگاهی رییس جمهور ،شخصیت کاریزماتیک دکتر ظریف را چهار عامل اصلی موفقیت در مذاکرات دانست.اقدام جالب فرماندار صومعه سرا

صومعه سرا نیوز نوشت:فرماندار شهرستان صومعه سرا در مراسم افطاری مجموعه شهرداری گوراب زرمیخ که بهمراه جمعی از مسولین و نیروهای شهرداری اعم از پرسنل شورای شهرو خدماتیان و نظافتچیان آن بود شرکت و در اقدامی متفاوت اقدام به پذیرایی از این عزیزان نمود.
در حاشیه این مراسم معنوی دکتر اسماعیل پور اظهار داشت در طول سال این عزیزان خدماتی و نظافتچی هستند که از ما پذیرایی می نمایند و در امر نظامت به ما کمک می رسانند حال اگر یکبار بخواهیم در جبران زحمات این عزیزان به ایشان خدمات رسانی نموده وپذیرایی نماییم قطره ای از زحمات بی منت آنان را جبران نموده ایم.
گفتنی است در این مراسم افطاری علیزاده بخشدار میرزاکوچک، امدادی بخشدار تولمات، دولتشاهی رئیس اداره گاز صومعه سرا، مظفری معاون فرماندار و اعضای شورای شهر گوراب زرمیخ حضور داشتند.

 

آقای عضو شورا خدا و حق خلق خدا را فراموش نکنید!

باقری-خطیبانی-۰۲۳شمال ما نوشت: در یادداشت زیر برخی کلمات نگارنده به احترام ماه مبارک رمضان و همکاران ما در رسانه های طیف منتقد شهردار رشت با اجازه و موافقت نویسنده، حذف و به جای آن پرانتز و سه نقطه (…) درج شده است.

شاید تنها در شهر رشت چنین اتفاقی بیافتد که یک سایت خبری، خبری را بدون مستندات درج کند و بعد از چند روز یک عضو شورای شهر آن را جزو مستندات خود قرار دهد و بار دیگر قیل و قال راه اندازد.

یکی از سایت های استان چند روز پیش خبری درج کرد مبنی بر نشست شهردار رشت با روزنامه نگاران پایتخت نشین آنگاه ادعا نمود که فایل صوتی در اختیار دارد که در آن یکی از حضار خطاب به شهردار از سران فتنه صحبت می کند و شهردار هم در مقابلش سکوت می کند. سپس کار به شورای شهر رشت می رسد و نایب رییس شورا که این روزها انگار کاری جز انتقاد از شهردار و حمله به او حامیانش ندارد نامه ای می نویسد و از شهردار می خواهد که کار سیاسی نکند. باقری خطیبانی مستندات خود را «گزارشات رسیده» عنوان می کند و می نویسد: یکی از خبرنگاران به ایشان توصیه کرد ما شما را شهردار اصلاحات می دانیم چرا درباره سران فتنه اعلام موضع نمی کنید. ایشان با لبخند سکوت می کند. لطفا به ایشان تذکر دهید شهر ما رشت به اندازه کافی چوب خارج از استانی ها را خورده…»

اما در همین نامه چند خطی چند نکته وجود دارد که باید آسیب شناسی شان کرد تا به نیت این حملات هدفمند پی برد.

۱) در هیچ جای دنیا خبری را بدون مستندات آشکار منتشر نمی کنند. به عبارتی یک روزنامه نگار واقعی تا زمانیکه صحت خبرش مشخص نشود خبری را منتشر نمی کند. اینکه در خبر آورده شود که فایل صوتی موجود است اما به نمایش گذاشته نشود عین رفتار رسانه های زرد و (…) است که یا آشنایی با علم روزنامه نگاری ندارند یا اصلا رسانه منتشر می کنند تا به اهداف سیاسی و اقتصادی خاصی برسند.

۲) اگر رسانه ای خبری را بدون منبع و مستندات آشکار منتشر کند را می توان رسانه زرد نامید. اما اگر یک عضو شورا و منتخب مردم که دارای جایگاه اجتماعی بالایی است نامه ای بنویسد متکی بر مستندات غیرقابل انتشار و براساس شنیده ها و هوچی گری چه باید گفت. چه نامی به آن عضو شورا می توان داد. اصلا مگر می شود انسان مسلمان با دهان روزه بهتانی را در مقیاس بالا در سطح جامعه پخش کند و مسلمان دیگری را متهم سازد بدون اینکه مستندات محکمه پسند و با منبع ارائه کند. آقای باقری خود نیز معترف است که اطلاعاتش براساس «گزارشات رسیده» است اما این گزارشات را رو نمی کند. درحالیکه با شناختی که از ایشان داریم که از هیچ فرصتی برای انتقاد از شهردار غفلت نمی ورزند می دانیم که اگر واقعا گزارش مستندی داشته باشند مطمئنا آن را رسانه ای می کنند تا شهردار را به طور کامل به گوشه رینگ ببرند. آیا از این رفتارهای مداوم و مبتنی بر پروژه های برنامه ریزی شده بوی مقاصد خاص سیاسی و اقتصادی به مشام نمی رسد؟ امیدواریم که اینچنین نباشد و تنها (…) از سوی یک رسانه خاص درکار بوده باشد که آقای نماینده شورا هم به دام این رسانه افتاد و بدون ارائه مستندات واقعی مسلمان دیگری را متهم کرد آن هم در ماه مبارک رمضان.

۳) نایب رییس شورا واکنش شهردار را سکوت با لبخند عنوان می کند. آقای باقری کمی در جمله خود تعمق کنید. اگر گزارشات رسیده به شما همان فایل صوتی رسانه مدعی بوده است چگونه لبخند آقای شهردار را دیده اید. یا شاید فیلم آن نشست را در اختیار داشتید که اگر داشتید مطمئنا تا به حال صدها بار منتشرش کرده بودید. اما اگر براساس شنیده ها و گفته های دیگران اینگونه قضاوت کردید حداقل در این ماه مبارک از خدا بترسید که ملاک قضاوت درباره دیگران گفته های دشمنانش نیست. شما یک شهروند معمولی نیستید. عضو منتخب یک شهر هستید و الگوی هزاران مسلمانی که به شما رای داده اند.

۴) آقای باقری در قسمت دیگر نامه اش می نویسد که رشت از غیررشتی ها آسیب ها دیده است. ظاهرا ایشان فکر کرده اند که خبرنگاران مدعو در این نشست ظاهرا تهرانی هستند. اینجا معلوم می شود که گزارشات رسیده به ایشان همان اخبار شفاهی نقل شده توسط دیگران است. چون خبرنگاران دعوت شده افرادی بودند که اهل گیلان هستند و سال ها در رسانه های این استان مشغول به کار بودند. ای کاش آقای باقری به جز خواندن رسانه های همسو با خودشان که (…)، رسانه های دیگر استان را هم مطالعه می کردند تا درمی یافتند هدف از این نشست نه مسایل سیاسی که مسایل شهری بوده است. در گزارش مکتوبی که رسانه های گیلان بعد از برگزاری این نشست درج کردند به صراحت آمد که این خبرنگاران گیلانی ساکن تهران به نزد شهردار آمده بودند تا به او و تمام گیلانی ها کمک کنند تا پروژه های توسعه ای در شهر اجرا شود. آمده بودند که حلقه واصل بین مدیریت شهری با روزنامه های سراسری باشند تا زین پس رشت این اندازه در رسانه های کشور مهجور نباشد. ای کاش آقای باقری خود را از این دشمن تراشی ها و فضاهای مسموم دور می کردند و در همکاری مشترک تمامی گیلانی ها برای ساخت شهر رشت مشارکت می کردند. ای کاش ایشان پاسخ می دادند که کجای دیدار چند روزنامه نگار گیلانی مقیم تهران با شهردار شهرشان و دادن قول مساعد برای تعیین صفحاتی ثابت برای معرفی شهر رشت و جاذبه هایش در این رسانه های سراسری اشکال دارد؟ ای کاش پاسخ می دادند کجای این هدف توسعه طلبانه مصداق سیاسی کاری است؟

۵) از قضا حمله ناجوانمردانه مبتنی بر شایعات و رویکرد نخ نما شده «بگم بگم» های هوچی گرایانه ضد توسعه ریشه در بازی های سیاسی دارد. آن رسانه تخریب کننده بهتر از هر کسی می داند که شهردار رشت هیچ گاه خود را فردی سیاسی ندانسته و با اصولگرایان شهر هم ارتباط بسیار خوبی هم دارد. حال گره کار همین جاست. آن رسانه به هیچ وجه تمایل ندارد که رابطه شهردار با اصولگرایان خوب باشد به همین دلیل از هیچ راهی در برهم زدن این رابطه و خدشه وارد کردن به هویت شهردار غفلت نمی کند تا اصولگرایان را از شهردار رشت جدا کند. شهردار می داند که برای توسعه شهر باید از سیاسی بازی پرهیز کند و برای موفقیت در پروژه های شهری باید حمایت هر دو جناح اصلی سیاسی استان را داشته باشد. این مهم را ظاهرا آن رسانه هم به خوبی دریافته که همراه با سایر رسانه های همسوی دیگر پروژه تخریب را ماه هاست آغاز کرده و مدام می کوشد که القا کند شهردار منتصب به اصلاح طلبان است تا اصولگرایان از او جدا شوند. اما این بازی جوانمردانه ای نیست.

۶) آقای باقری شما منتخب مردم هستید. جایگاهتان والا است. از شما انتظار داریم برای توسعه شهرتان درگیر بازی های سیاسی و سودجویانه نشوید. می گذاریم به حساب دلسوزی تان و سواستفاده اطرافیانتان از ساده دلی و اخلاص قلبتان. اما خواهش می کنیم بس کنید این خشم و داد و فریادهایتان را. سطح شما از بازی های رسانه های جناح (…) بالاتر است. مدنظر داشته باشید که دیگر دوره بگم بگم تمام شده است. آن ها که می خواستند اسرار هویدا کنند، نکردند، به جایش خود به دام قانون افتادند و اسرارشان هویدا شد.

Share