سید میرمهدی مهدیزاده

از کلاه شاپو تا دکترای شورای شهر

از کلاه شاپو تا دکترای شورای شهر رشت چند سال پیش ، وقتی به بعضی از شهرهای ایران سفر می کردم ، دیدن عمران و آبادی آن شهرها اعم از پل سازی ، شهر سازی ، فضای سبز و سایر امکانات خدمات رسانی باعث حسرتم می شد . پس از تحقیق و بررسی متوجه شدم […]

از کلاه شاپو تا دکترای شورای شهر رشت

mehdiitledچند سال پیش ، وقتی به بعضی از شهرهای ایران سفر می کردم ، دیدن عمران و آبادی آن شهرها اعم از پل سازی ، شهر سازی ، فضای سبز و سایر امکانات خدمات رسانی باعث حسرتم می شد . پس از تحقیق و بررسی متوجه شدم اعضای شورای شهر آن شهرها اکثرا دکتر ، مهندس و اساتید دانشگاه ها بودند ولی ما به کلاه شاپو رای داده بودیم. البته ایشان انسانی خوب ، وارسته و با مرام بود که می بایستی از وجود ایشان هم استفاده می شد . اصلا قصد جسارت ندارم ، ولی رای بالای ایشان به خاطر طرز پوشش بود.
این مقایسه ها را بارها در سخنرانی هایم هم اعلام کرده ام. در دوره های بعد به بچه های مذهبی ، فرهنگی ، جهادی ، روحانی ، وزارت کشوری و غیره رای دادیم ، متاسفانه شد آنچه که نباید می شد . بعضی از آنها سر از زندان در آوردند . بعضی از این دوستان ما که زندان نرفتند اعلام کردند دستی در خلاف نداشتند ، عذر بدتر از گناه آوردند . پس این همه خلاف صورت گرفت شما کجا بودید ؟ شما داشتید چکار می کردید ؟ بدانید که بهترین فرصت برای تسلط شیطان این است که مردان خوب هیچ کاری نکنند، خلافی هم ببینند دم نزنند به عبارتی امر به معروف و نهی از منکر نکنند. یکی از مشکلات اساسی بعضی از بچه های مذهبی ما این است که خلاف برخی از مسئولین را می بینند ولی دم نمی زنند . وقتی شما نتوانستید یک گروه ۱۰ نفره را مدیریت کنید ، پس چطور نمایندگی یک جمعیت ۵۰۰ هزار نفری را به عهده گرفتید؟!
این دوره هم مردم ۶۰۰ هزار نفره که نه ، مردم چند هزار نفره رشت تصمیم گرفتند به دکتر و مهندس رای دهند تا وضعیت نابسامان شهر رشت سر و سامان یابد ، مشکل بیکاری رشت که متاسفانه رتبه دوم بیکاری را در کشور دارد ، پیگیری شود ، از مهاجرت فرزندان بیکار جلوگیری گردد و از گسترش بی سابقه پدیده دستفروشی ناشی از بیکاری ، که به چهره شهر رشت خدشه وارد کرده جلوگیری شود و . . .
اگر دکتر و مهندس برای مدیریت شهری طرح و برنامه نداشته باشند ، پس از چه کسی باید انتظار طرح و برنامه داشت. مردم به آنها رای دادند تا از آلودگی محیط زیست شهر رشت بکاهند ، رودخانه های آلوده زرجوب و گوهر رود را سر و سامان دهند و… . در کشور فرانسه فاضلابها طوری تصفیه می شود که قابل شرب است هر چند که مردم آن را نمی نوشند.
در مورد امکانات تفریحی ، ورزشی و غیره متاسفانه ما سال ها است که از دیگران عقب تر هستیم. برای نمونه : حتی نمی توانیم از استخر عینک کمترین استفاده را داشته باشیم . در اردبیل دریاچه ای به نام شورابیل وجود دارد که شبیه استخر عینک ما است که در حال حاضر این شهر از همان دریاچه درآمد هنگفتی دارد.
از نظر مدیریت شهری ، متاسفانه گزارشات نشان می دهد بی ثبات ترین شهرداری کلان شهرهای ایران ، شهرداری رشت است که در طی ۱۵ سال اخیر ۱۸ شهردار و سرپرست داشته و عمر مدیریتی این شهر کمتر از یک سال است . نگرانی امام جمعه شهر رشت در مورد شورای شهر نیز گویای صحت این گزارشات می باشد که فرمود : شهردار بازیچه دست شورای شهر نیست و مردم نباید بازیچه چند جوان تازه به دوران رسیده در شورای شهر رشت باشند. استاندار گیلان نیز با انتقاد از شورای شهر رشت خواستار ایجاد محدودیت های قانونی برای شورا ها در برکناری شهرداران شدند.چند روز پیش یکی از این بزرگواران که شورا را رها کرد و رفت ، امیدوارم بقیه اعضا در کنار شهردار رشت بمانند و بتوانند در سرو سامان دادن وضعیت به هم ریخته شهر موفق شده و عبارت بی ثباتی مدیریت شهر رشت را از کارنامه مدیریتی این شهر پاک کنند.

خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار

سید میرمهدی مهدیزاده

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
Share