احسان علیخانی روزانه از «ماه عسل» چقدر در می آورد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با شروع ماه مبارک رمضان مطابق چند سال گذشته شاهد پخش برنامه ماه عسل از شبکه سه سیما هستیم . تنها پس از پخش چند قسمت از این مجموعه به دلایل متفاوتی همچون عدم نوآوری در موضوع و اجرا ، بد آموزی برای قشر مخاطب جوان و …انتقادات فراوانی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با شروع ماه مبارک رمضان مطابق چند سال گذشته شاهد پخش برنامه ماه عسل از شبکه سه سیما هستیم . تنها پس از پخش چند قسمت از این مجموعه به دلایل متفاوتی همچون عدم نوآوری در موضوع و اجرا ، بد آموزی برای قشر مخاطب جوان و …انتقادات فراوانی به آن صورت گرفته است اما انتشار اسنادی از قراردادهای مالی این برنامه تلویزیونی و نحوه اسپانسرینگ صورت گرفته، تهیه کننده و مجری این برنامه احسان علیخانی را با چالشی جدی رو به رو خواهد کرد.

mahe-asalدر ابتدا لازم به توضیح است که صدا و سیما سازمانی دولتی است و کسی حق فروش آنتن آن که به نوعی بیت المال محسوب میشود را نداشته و حتی در برنامه هایی که به صورت مشارکتی تهیه میگردند ، تمام درآمد ها به حساب سازمان واریز شده و پرداخت حقوق کارمندان از این درآمد ها صورت می گیرد.

میزان پرداختی سازمان صدا و سیما به تهیه کننده در برنامه های مشارکتی عظیم و با بیننده بالا در بهترین حالت به دقیقه ای ۵٠ هزار تومان میرسد ، که اگر بخواهیم ماه عسل را از این اصل مستثنی کنیم و آن را جز برنامه های مناسبتی مانند ویژه برنامه شب عید به حساب بیاوریم دقیقه ای ١٠٠ هزار تومان برای آن در نظر میگیریم که با محاسبه ای سرانگشنی در طول ٣٠ روز ماه مبارک رمضان مبلغ ٢۵٠ میلیون تومان عددی توجیه پذیر برای تهیه کنندگی این برنامه به نظر می رسد.

جالب است که بدانید شنیده ها حاکی از آن است او مبلغ ١٢٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ریال معادل یک میلیارد و دویست میلیون تومان را برای یک ماه طلب کرده است ، که علاوه بر این مبلغ ١٠٪ از دریافتی سازمان به عنوان حق آورندگی اسپانسر به آورنده حامی مالی تعلق می گیرد.

گفته می شود احسان علیخانی که تهییه کنندگی ویژه برنامه نوروز را نیز بر عهده داشت علاوه بر مبالغ دریافتی برای تهیه و مجری گری ، ٢٠٠ میلیون تومان نیز به عنوان حق آورندگی دریافت کرد.

با توجه به اینکه در اکثر موارد عوامل تهیه برنامه ها از تصویربردار و صدابردار گرفته تا منشی صحنه و تدوینگر و … کارمندان سازمان بوده و حقوقشان را از سازمان میگیرند ، پرداخت چنین مبالغی از جانب سازمان با وجود تمام بدهی هایش و تعدیل هایی که صورت میگیرد اصلا توجیهی نداشته و نیاز به شفاف سازی و پاسخ گویی به مردم دارد هرچند در رابطه با ماه عسل امسال اطلاعاتی از نحوه پرداخت حقوق عوامل در دسترس نیست و آنچه گفته شد روال کلی پرداخت در سازمان بود.

آنطور که شنیده ها حکایت میکند درنهایت سازمان صدا و سیما مبلغ هشت صد میلیون تومان را برای برنامه ماه عسل تصویب کرده که طبق محاسباتی که صورت پذیرفت نزدیک به چهار برابر بودجه برنامه های ویژه و مناسبتی و نزدیک به هشت برابر برنامه های روتین و متداول در تلویزیون ملی است.

درحالی که برنامه ای مانند خندوانه در شبکه تازه تاسیس نسیم با بودجه ای به مراتب کم تر توانسته در ساعات افطار جایش را درمیان خانواده های ایرانی باز کند و فرهنگ شادی و خنده ایرانی اسلامی را در جامعه جا انداخته و لبخند بر لب های مردم بنشاند .

به هر حال طبیعی نیست در شرایطی که بسیاری از هموطنان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکنند و حتی قشر متوسط جامعه با ملاحظات اقتصادی عدیده ای رو به رو هستند افرادی یک شبه بیش از دویست میلیون درآمد کسب کنند و حتی در برنامه هایی که پیش از این رنگ و بویی دینی به خود گرفته و احساسات مردم را درگیر کرده به دنبال کسب درآمدهای نا متعارف باشند.

منبع: طلوع صبح

Share