در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی لنگرود عنوان شد

احساس نیاز به مطالعه را نهادینه کنیم/اثرات مخرب غفلت از کتاب جبران ناپذیر است/قدردانی لاهوتی از حضور مستمر محمدپور در شهرستان ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدپور احساس نیاز به مطالعه را لازمه مراجعه افراد به کتاب و کتابخانه های عمومی عنوان کرد و گفت: اگر این احساس نیاز به سوی مطالعه را در افراد نهادینه کنیم مطالبه گری در خصوص اصلاح زیرساختهای حوزه کتابخانه های عمومی از اصلی ترین دغدغه های ایشان خواهد شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان لنگرود با حضور مسئولین برگزار شد.

مهرداد لاهوتی: اقدامات اداره کل کتابخانه های عمومی در ترویج فرهنگ مطالعه سازنده است
photo_2015-07-04_10-39-13به نقل از روابط عمومی کتابخانه های عمومی گیلان; نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان که به منظور بررسی مشکلات کتابخانه های عمومی در فرمانداری لنگرود برگزار شد اقدامات اداره کل کتابخانه های عمومی استان در رفع موانع و مشکلات در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه و توجه به کتابخانه های عمومی را مثبت و سازنده ارزیابی کرد.
د لاهوتی در این جلسه با اشاره به لزوم توجه بیشتر به وضعیت کتابخانه های عمومی این شهرستان خصوصا کتابخانه شمس گیلانی لنگرود گفت: آمادگی کامل داریم در جهت بهینه سازی و توسعه فیزیکی این کتابخانه با اختصاص اعتبارات کافی و استفاده از ظرفیت شهرستانی بغیر از سهم نیم درصد کتابخانه های عمومی از درآمدهای شهرداری مشکلات این بخش را حل کنیم. وی همچنین خواستار رفع موانع موجود در پیشرفت پروژه کتابخانه عمومی چمخاله و شلمان شد .
لاهوتی در ادامه با اشاره به مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی در خصوص الزام شهرداریها برای پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه های عمومی اظهار داشت: با توجه به این مصوبه مجلس در صورت امتناع شهرداریها از پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی، نهاد کتابخانه های عمومی با هماهنگی خزانه داری کل کشور کل بدهی شهرداراریها را از سرجمع اعتبارات ایشان کسر و بصورت مستقیم به حساب انجمن کتابخانه های عمومی همان شهر واریز خواهد کرد.
وی با تشکر از اقدامات سازنده اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در دوره مسئولیتی مدیرکل جدید این مجموعه و پیگیریهای مسئولانه وی ; حضور مکرر در شهرستانها را در ایجاد بسترهای مناسب مطالعه ارزشمند توصیف و از امیر محمدپور قدردانی کرد.
نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی ایجاد خلاقیت و نوآوری در اقدامات را لازمه جذب افراد به کتابخانه ها و مطالعه کتاب دانست و از رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان خواست جدیت بیشتری در حل مشکلات در این حوزه داشته باشد. لاهوتی همچنین نقش خیرین در ایجاد تحول بنیادین در حوزه کتابخانه های عمومی را یادآور شد.

فرماندار شهرستان لنگرود: اثرات مخرب غفلت از کتاب جبران ناپذیر است

فرماندار شهرستان لنگرود نیز در این جلسه توجه به مقوله مطالعه و ترویج کتابخوانی را وظیفه ای همگانی عنوان و بر ضرورت اتخاذ تصمیمات سازنده توسط اعضای انجمن کتابخانه های عمومی در جلسات انجمن تاکید کرد. سید رضا جوادپور غفلت از کتاب را گناهی نابخشودنی و اثرات مخرب این غفلت را جبران ناپذیر توصیف کرد.
وی ارزش گذاری به پدیدآورندگان کتاب، نویسندگان، متولیان و دست اندرکاران حوزه کتاب را وظیفه ای عمومی دانست و گسترش فرهنگ مطالعه را نیازمند جلب نظر فرهیختگان در این حوزه عنوان کرد.
در ابتدای این جلسه مهرداد پازوکی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لنگرود ضمن ارائه گزارش از وضعیت کتابخانه های عمومی این شهرستان بزرگترین مشکل فعلی کتابخانه های عمومی را کمبود فضای مطالعه عنوان کرد و خواستار تامین منابع جهت توسعه کتابخانه عمومی شمس گیلانی لنگرود از محل سهم بدهی نیم درصدی شهرداری شد.

محمدپور:اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی، تبلور شعار همدلی و همزبانی است

photo_2015-07-04_10-39-20مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان لنگرود گفت: امروز تبلور همدلی و همزبانی در نهاد کتابخانه های عمومی دیده می شود.
امیر محمدپور در این جلسه که پیش از ظهر امروز پنجشنبه ۱۱تیرماه و با حضور لاهوتی، نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و دیگر اعضای انجمن کتابخانه های عمومی برگزار شد ضمن اشاره به وضعیت نامطلوب شاخصهای مطالعه در کشور نسبت به پیش بینی های نهاد های فعال در این حوزه گفت: حال فعلی کتاب اصلا خوب نیست.
امیر محمدپور ادامه داد: اگر امروز همگی بحران و مشکل کم آبی را یکی از مشکلات اصلی می دانیم به دلیل عدم توجه به زیرساختها در سالهای گذشته است و با مقایسه با وضعیت مطالعه در کشور و استان می توانیم براحتی دریابیم که اگر امروز مشکل عدم مطالعه افراد را جدی نگیریم فردا با بحران فرهنگی نیز روبرو خواهیم شد.

احساس نیاز به مطالعه را نهادینه کنیم
محمدپور احساس نیاز به مطالعه را لازمه مراجعه افراد به کتاب و کتابخانه های عمومی عنوان کرد و گفت: اگر این احساس نیاز به سوی مطالعه را در افراد نهادینه کنیم مطالبه گری در خصوص اصلاح زیرساختهای حوزه کتابخانه های عمومی از اصلی ترین دغدغه های ایشان خواهد شد و این مهمترین هدف نهادهای متولی امر ترویج کتابخوانی در کشور است.
وی رشد کتابخوانی را یکی از شروط اصلی توسعه فرهنگی و اجتماعی دانست و افزود: هیچ ملتی بدون توجه به امر کتابخوانی و بسترها در آن حوزه به رشد مطلوب نخواهد رسید و اگر امروز برخی از کشورها در دنیا داعیه سردمداری علم و تکنولوژی دارند بواسطه داشتن افراد کتابخوان در آن کشورهاست.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با اشاره به اقدامات اخیر دولت در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در کشور، گنجاندن امر کتاب و کتابخوانی در برنامه توسعه ششم را از مصادیق اصلی اقدامات سازنده دولت در این خصوص دانست و گفت: اگر امروز شعار همدلی و همزبانی بعنوان میزان عملکرد مسئولین در کشور مطرح است، می توان به جرات گفت، امروز تبلور این همدلی و همزبانی در نهاد کتابخانه های عمومی با توجه به اقدامات ارزنده آن در زمینه توجه به معیشت کتابداران، ایجاد آرامش در مجموعه، اجرای طرحهای خلاقانه بمنظور جذب نخبگان در حوزه کتاب و برگزاری نشستهای تخصصی با اساتید کتابداری دیده می شود.
امیر محمدپور با قدردانی از حمایتهای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی در رشد و گسترش فرهنگ مطالعه در کشور و استان گیلان نتایج حاصل از این حمایتها را در بهینه شدن وضعیت معیشتی کتابداران نسبت به سالهای گذشته، توسعه زیرساختها در حوزه کتابخانه های عمومی و وضع قوانین حمایتی از این نهاد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.
وی همچنین از آغاز فاز دوم خرید منابع برای کتابخانه های عمومی به انتخاب کتابداران و اعضای کتابخانه های عمومی پس از ماه مبارک رمضان و با اختصاص اعتبارات کافی خبرداد و اظهار داشت: در فاز نخست انتخاب و خرید کتاب از منابع مشخص شده از سوی نهاد کتابخانه های عمومی انجام می شد که با اصلاح این رویه به شکل کتابدار محور فاز دوم اجرایی خواهد شد.

در پایان این جلسه نماینده شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی با همراهی مدیرکل کتابخانه های عمومی، فرماندار و شهردار این شهرستان از کتابخانه عمومی شمس گیلانی بازدید کردند. در جریان این بازدید مهرداد لاهوتی خواستار ساماندهی طبقه دوم این کتابخانه جهت توسعه آن و نیز رفع بخش اعظمی از مشکلات کمبود فضای مطالعه شهرستان لنگرود شد.

photo_2015-07-04_10-39-26

DSC_0216

Share