در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان صومعه سرا عنوان شد

گرایش به کتاب و کتابخوانی یک ضرورت است/اجرای طرح فصل کتاب دانش‌آموز در مدارس گیلان/دولت ردیف فرهنگی برای اداره‌ها درنظر نگرفته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان از اجرای طرح فانوس و فصل کتاب دانش‌آموز در مدارس این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان از اجرای طرح فانوس و فصل کتاب دانش‌آموز در مدارس این استان خبر داد.

 امیر محمدپور عصر دیروز در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان صومعه سرا اظهار کرد: صومعه‌سرا مهد فرهنگ است.

DSC_0711وی با بیان اینکه این شهر دیار آیت‌الله احسان‌بخش، میرزا کوچک خان بسیاری از علمای بزرگ است، تصریح کرد: امروز گرایش به کتاب و کتابخوانی یک ضرورت احساس می‌شود.

مدیر کل کتابخانه‌های گیلان با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی و میزان گرایش به مطالعه امروزه یکی از شاخص‌های توسعه است، ادامه داد: ما باید برای کتابخوان کردن مردم فکر کرده و برنامه ارائه دهیم.

وی با تصریح بر اینکه آمار ایران نشان‌دهنده وضعیت نامناسب کتابخوانی در سطح کشور است، افزود: مقام معظم رهبری در بیاناتی فرمودند اگر می‌خواهیم ایرانی آبادتر داشته باشیم باید از مردمی کتابخوان برخوردار باشیم.

محمدپور با اشاره به اینکه اکنون در ایران ۳ هزار کتابخانه وجود دارد، گفت: حدود ۴۰ میلیون جلد کتاب در این کتابخانه‌ها موجود است که باید براساس استاندارد ۱۴ هزار کتابخانه در سطح کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروز در سبد خانوار هر ایرانی کمتر از نیم درصد کتاب وجود دارد، تصریح کرد: ۴۸ هزار نفر در گیلان عضو کتابخانه‌ها هستند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان به شش کتابخانه موجود در صومعه‌سرا اشاره کرد و گفت: پنج کتابخانه نهادی و یک کتابخانه مشارکتی بوده و در این تعداد کتابخانه ۴۹ هزار نسخه کتاب موجود است اما هنوز بسیاری از شهروندان صومعه‌سرا اطلاع دقیقی از تعداد کتابخانه‌های این شهرستان ندارند.

وی به دلایل عدم توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و ادامه داد: عدم آگاهی از اهمیت مطالعه در پیشرفت علمی و اجتماعی، کم‌انگیزه بودن جوانان نسبت به خواندن و ناشناخته بودن عادت‌های مطالعه، اطلاع‌رسانی درست و بی‌توجهی به کتابخانه‌ها و منابع آن از جمله مسایل و مشکلات است.

محمدپور با اشاره به اینکه مشکل کتاب نخواندن از گرانی کتاب نیست، تصریح کرد: مشکل اساسی ما این بوده که ضرورتی برای خواندن کتاب نمی‌بینیم.

وی اضافه کرد: در صومعه‌سرا تنها در فروردین ماه براساس آمار یک‌هزار و ۷۴۵ نفر به کتابخانه‌ها مراجعه کردند و ۹۰۰ جلد کتاب به امانت گرفته شده و در مجموع دو هزار و ۱۴۰ نفر صومعه‌سرایی عضو کتابخانه‌های این شهرستان هستند.

این مسئول با بیان اینکه به ازای هر ۱۰۰ صومعه‌سرایی یک نفر عضو کتابخانه است، گفت: در این شهرستان دو هزار و ۵۴ متر فضای کتابخانه وجود دارد که به ازای هر ۱۰۰ صومعه‌سرایی ۱.۵ متر است و باید براساس برنامه پنجم توسعه ۴.۵ و طبق چشم‌انداز توسعه به هشت متر برسیم.

وی یادآور شد: براساس آمار موجود، وضعیت کتاب و کتابخوانی در شهرستان و استان نامناسب است و باید برای بهبود آن گام‌های موثری برداریم.

محمدپور با اشاره به جایگاه و رتبه استان در سطح کشور، اظهار کرد: گیلان براساس شاخص کتاب در جایگاه ۲۸، شاخص عضو در جایگاه ۳۰ و شاخص زیربنا در جایگاه ۲۷ کشور قرار دارد و این آمار برای استانی که مهد تمدن بوده، بسیار نامناسب است.

وی افزود: در سفر رئیس جمهوری به گیلان و حمایتی که وی از موضوع کتاب و کتابخوانی انجام داده، امیدورایم در سال ۹۵ شاهد شکوفایی در این حوزه باشیم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان صومعه‌سرا را فاقد یک کتابخانه استاندار دانست و گفت: امیدواریم با حمایت و همت فرماندار و مسئولان شهرداری زمینی به این نهاد واگذار شود تا با استفاده از ظرفیت‌های دولت و خیران یک کتابخانه در خور شأن مردم فرهنگی شهرستان ساخته شود.

وی بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه‌سرا را فاقد یک ایستگاه مطالعاتی خواند و یادآور شد: براساس گفت‌وگوهای انجام شده قرار است این ایستگاه در بیمارستان مذکور استقرار یابد که امیدواریم مسئولان شهرستان همکاری لازم را داشته باشند.

محمدپور به برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی گیلان برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: اکنون طرح صبحانه با طعم کتاب از طریق پیامک در حال اجراست و این طرح صبح جمعه با کتاب نیز اجرایی می‌شود تا بتوانیم از ظرفیت ورزش همگانی در ترویج فرهنگ کتابخوانی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه به دنبال کتابخوان کردن مردم و فرهنگ‌سازی در این زمینه هستیم، تصریح کرد: با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی مدارس تصمیم گرفته شده دو طرح «فانوس» و «طرح فصل کتاب دانش‌آموز» در مدارس اجرایی شود.

این مسئول متذکر شد: امروز نهاد کتابخانه‌ها به تنهایی جور بسیاری از مسایل را می‌کشد و در برنامه توسعه کشور حتی یک خط درباره کتاب و کتابخوانی نوشته نشده است.

فرماندار صومعه‌سرا: دولت ردیف فرهنگی برای اداره‌ها درنظر نگرفته است

DSC_0713فرماندار صومعه‌سرا با بیان اینکه کشوری پیشرفت می‌کند که کتابخوان آن بیشتر از روزنامه‌خوان باشد، گفت: دولت هیچ ردیف فرهنگی برای اداره‌ها درنظر نگرفته است.

حسین اسماعیل‌پور عصر امروز در جلسه  انجمن کتابخانه‌های این شهرستان با بیان اینکه امروز کتاب در سبد خانواده‌های ایرانی نقش ندارد، اظهار کرد: باید کتاب را مبنای کاری خود قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه کشوری پیشرفت می‌کند که کتابخوان آن بیشتر از روزنامه‌خوان باشد، افزود: دولت هیچ ردیف فرهنگی برای اداره‌ها در نظر نگرفته است.

فرماندار صومعه‌سرا تصریح کرد: امسال نسبت به سال گذشته اقدام‌های فرهنگی خوبی در شهرستان صومعه‌سرا انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه باید توان خود را به‌کار ببریم تا بتوانیم وضعیت را از چیزی که اکنون است بهتر کنیم، خاطرنشان کرد: نگاه ما نسبت به مسایل نگاه فرهنگی است اما به لحاظ امکانات با کمبود مواجه هستیم.

اسماعیل‌پور گفت: دانشگاه‌ها که به عنوان بازوان کمکی فرماندار در مسایل فرهنگی هستند به خوبی نقش خود را ایفا نمی‌کنند و تنها دانشکده تربیت دبیر فنی شهرستان است که در کنار ما قرار دارد.

وی رعایت جنبه‌های فیزیکی را مهم دانست و یادآور شد: جنبه‌های روانی و اجتماعی نیاز به زمان دارد و افرادی که اهل کتاب هستند از خواندن آن لذت می‌برند بنابراین باید برای پیشرفت در فعالیت‌های فرهنگی تلاش مسئولان مضاعف شود.

 

Share