با 199 رای

کلیات طرح صیانت از حقوق‌ هسته‌ای به تصویب مجلس رسید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران موافقت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز یکشنبه (۳۱ خردادماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح صیانت از حقوق هسته‌ای با ۱۹۹ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۸۳ نماینده حاضر موافقت کردند.

۶۵۶۴۷_thumدکتر علی لاریجانی پس از تشکر از کمیسیون شوراها در زمینه طرح استانی شدن انتخابات گفت:‌ ماده واحده‌ای مربوط به مذاکرات هسته‌ای تهیه شده است که با دوستان برای اینکه همه مضامین آن با دقت کافی و رعایت همه جوانب انجام شود، از صبح تا الان تلاش کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ اصلاحات لازم برای اینکه دست مذاکره کنندگان در یک چارچوبی باز باشد که مورد تایید رهبری و شورای عالی امنیت ملی است.

وی تاکید کرد:‌ به نظر من مجموعه تلاش‌های این دوستان موفق بوده است.

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی ماده واحده طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای را به شرح زیر قرائت کرد:

در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هرگونه نتایج مذاکرات هسته ای با کشورهای ۱+۵ در صورتی معتبر است که الزامات زیر شفاف رعایت شود.

۱- لغو تحریم ها به طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

۲- آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیر هسته ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است. باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

۳- هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح آمیز هسته ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره یک: براساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره ۲: وزیر امور خارجه کشور موظف است روند اجرای توافقنامه را هر ۶ ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش کند. کمیسیون امنیت ملی مجلس هر ۶ ماه گزارش حسن روند توافق را به نمایندگان مجلس ارائه نمایند.

دکتر لاریجانی در توضیح ماده واحده گفت: شورای عالی امنیت ملی زیر نظر رهبری است و هر تصمیمی که رهبری و این شورا بگیرد مجلس می‌پذیرد. ما نمی‌توانیم با محدود کردن شورای عالی امنیت رهبری را محدود کنیم.

رئیس مجلس عنوان کرد:‌ در این نشست کلیات ماده واحده به رای گذاشته می‌شود و در جلسه آینده جزئیات آن مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

پس از آنکه نمایندگان با کلیات این طرح موافقت کردند شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.

/خانه ملت

Share