معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد

کابل گذاری برای امکان استفاده کشتی ها از انرژی برق/تنها با حفظ سلامت محیط زیست می توان به توسعه پایدار دست یافت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هادی حق شناس در همایش ملی منطقه ای جستجو و نجات دریایی و مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر در انزلی اظهار کرد : با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رییس جمهوری به حفظ محیط زیست دریایی این مساله، از راهبردهای مهم سازمان بنادر و دریانوردی کشور محسوب می شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هادی حق شناس روز دوشنبه در همایش ملی منطقه ای جستجو و نجات دریایی و مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر در انزلی اظهار کرد : با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رییس جمهوری به حفظ محیط زیست دریایی این مساله، از راهبردهای مهم سازمان بنادر و دریانوردی کشور محسوب می شود .

IMG_8164_resize_resizeوی مهمترین چالش های زیست محیطی خزر را تعیین نشدن رژیم حقوقی دریای خزر، اجرایی نشدن مطلوب کنوانسیون تهران ، فرسودگی سکوها و لوله های نفتی سواحل کشورهای آذربایجان ، قزاقستان و ترکمنستان و نشت مداوم نفت ، ترانزیت سوخت در خزر و احتمال بروز سوانح ، ورود انواع زباله و فاضلاب و سموم کشاورزی از طریق رودخانه ها به دریا و در نتیجه الودگی شدید سواحل ، نوسانات سطح آب دریای خزر، پیشروی به حریم دریا و خصوصی شدن سواحل و عدم نظارت و کنترل بر آنها، انقراض نسل ماهیان خاویاری ، استخوانی و فک دریای خزر عنوان کرد .

وی با اشاره به تردد سالانه پنج هزار شناور در خزر متذکر شد : با توجه به اینکه در خزر تنها ما پنج کشور حضور داریم و در صورت بروز آلودگی خود باید دست به کار شویم؛ سطح آمادگی باید بیشتر باشد .

حق شناس وجود نفت و گاز ، حمل و نقل دریایی ، گردشگری و تفریحی ، آبزیان و صید آنها را مهمترین ارزش اقتصادی خزر عنوان و بر لزوم توجه به محیط زیست خزر تاکید کرد .

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود : از خلیج فارس سالانه بیش از ۵۰ هزار شناور عبور می کند که احتمال ۳۰ درصد ریسک آلودگی وجود دارد .

حق شناس با بیان این که یک سوم ریسک در خلیج فارس برای ایران است، گفت: به همین دلیل سازمان بنادر و دریانوردی ، هزینه بسیاری را برای مقابله با آلودگی های زیست محیطی دریا و امداد و نجات انجام داده است .

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت مساله محیط زیست و سلامت انسان و موجودات دیگر سازمان بنادر و دریانوردی ۶۰ میلیارد تومان برای آمادگی مقابله با آلودگی نفتی در خلیج فارس هزینه کرده است.

وی امکانات و تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی را هشت فروند بالگرد و یک فروند هواپیما ، ۱۷ فروند شناور جستجو و نجات ، ۱۶ قایق ، هفت مرکز اصلی جستجو و نجات دریایی ، ۱۳ مرکز فرعی و چهار مرکز فرعی پایش آلودگی نفتی عنوان کرد.

به گفته حق شناس؛ همچنین سالانه ۱۰ میلیارد تومان هزینه عملیاتی راهبری ، تعمیر و نگهداری شناورها و تجهیزات مورد استفاده در این حوزه برای کل کشور صرف می شود.

وی ادامه داد: گرچه سازمان بنادر و دریانوردی مرجع دریایی کشور محسوب می شود؛ اما مسائلی که در این حوزه اتفاق می افتد از حوزه سازمان خارج است و همت تمامی دستگاه های اجرایی را می طلبد .

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: در بازه زمانی پنج ساله تا پایان سال ۹۳ ، در ۴۶۱ مورد سانحه دریایی وارد عمل شدیم.

وی با اشاره به اینکه ایران به کنوانسیون های مختلف دریایی ملحق شده ، افزود : به لحاظ بین المللی مکلفیم آمادگی کامل در شمال و جنوب برای بحث مقابله با آلودگی نفتی و امداد و نجات دریایی داشته باشیم .

وی با تاکید بر اینکه رابطه مستقیم بین اکولوژی و اقتصاد وجود دارد، متذکر شد : تنها با حفظ سلامت محیط زیست می توان به توسعه پایدار دست یافت .

حق شناس افزود: امروز در دنیا بحث بنادر هوشمند مطرح شده که یکی از شاخصه های مهم آن کاهش مصرف انرژی و گازهای ناشی از مصرف ، افزایش کارایی اقتصادی به منظور افزایش جریان ترافیک و تجارت است .

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۰۸ میلادی، ۶۰ بندر جهان برای کاهش گازهای گلخانه ای هم پیمان شدند، تاکید کرد: ما نیز باید آمادگی داشته باشیم بنادر ایران را به بنادر هوشمند تبدیل کنیم .

وی خاطرنشان کرد : هم اکنون در بندرگاه انزلی و نوشهر، کابل گذاری برای امکان استفاده کشتی ها از انرژی برق انجام شده است .

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی متذکر شد : آب ، هوا و خاک سه عنصر حیاتی است که فقط متعلق به ما نیست بلکه به نسل های آینده نیز تعلق دارد و در صورت تخریب این سه عامل نمی توانیم به توسعه دست پیدا کنیم .

همایش و مانور ملی منطقه ای جستجو و نجات و مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر با حضور نمایندگانی از روسیه ، ترکمنستان ، آذربایجان و قزاقستان روزهای بیست و پنجم و بیست و ششم خردادماه در بندرگاه انزلی در حال اجراست.
/ایرنا
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی

Share