مدیر پایگاه ماسوله

چند ساختمان تجاری مانع ثبت جهانی ماسوله شدند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر پایگاه ملی شهرک تاریخی ماسوله از استقرار چند ساختمان اداری و تجاری که ثبت جهانی روستای ماسوله را به خطر انداخته است خبر داد و گفت: طبقه بالای بازار ماسوله که تا مدتها خالی از سکنه بود، مرمت شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مصطفی پورعلی گفت: استقرار فضای تجاری و اداری که در سالهای گذشته در حاشیه رودخانه ماسوله بوجود آمده، باعث شده تا به مرور طبقات بالای بازار ماسوله تخریب شود. مانند همه بافت ها در این روستا نیز حاشیه سازی در کنار بافت اصلی انجام شده بود چون حاشیه رودخانه، دسترسی ماشین روی بهتری دارد و به مرور مردم و گردشگران به سمت مسیر نزدیکتر رفتند د ر نهایت طبقات بالای بافت که دسترسی سختی داشت، خالی از سکنه و تخلیه شد.

masoole barf (13)وی افزود: از سال ۷۶ محدوده پایینی به نظر کارشناسان سازمان در حریم فضای سبز قرار گرفته است و دیگر اجازه ساخت و ساز در آنجا داده نشد.  در برنامه ما است که ساختمان های آن محدوده باید تخلیه شود. اتفاقا یکی از موانع ثبت جهانی روستای ماسوله وجود همین ساختمان های تجاری و اداری است که در حریم فضای سبز قرار گرفته است.

وی گفت: تا سالها قبل هیچ کسب و کاری در طبقه بالای بازار ماسوله که محلی ها به آن «کفابازار» می گویند، انجام نمی شد، ولی اکنون این طبقات از لحاظ معماری احیا شده و با مشارکت مردم، کسب و کار در همه طبقات رونق گرفته است.

پورعلی ادامه داد: امروزه به دلیل سیاست های انجام شده، بازسازی خانه ها نیز در دستور کار قرار گرفته است، حتی مسجد «کشه سر» با کمک اهالی روستا مرمت شد و اکنون یکی از نقاط گردشگری فرهنگی روستا به شمار می آید.

مدیر پایگاه ماسوله تصریح کرد: یکی از بناهای تاریخی این استان به خانه صنایع دستی تبدیل شده است. قصد داریم تا گردشگران فرهنگی و هنرمندان صنایع دستی در این روستا نشست های فرهنگی خود را برگزار کنند.

/مهر

Share