مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان

چشمه دمکش،ملک شخصی کسی نمی‌تواند باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: اگر چه اراضی اطراف چشمه دمکش مالین شخصی دارند اما خود این چشمه ملک شخصی کسی نمی‌تواند باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: اگر چه اراضی اطراف چشمه دمکش مالین شخصی دارند اما خود این چشمه ملک شخصی کسی نمی‌تواند باشد.

photo_2015-03-26_11-59-40در  منتهی الیه شرقی استان گیلان و در شهرستان رودسر و بعد از گذشتن از مناظر زیبا به سمت چابکسر حدود ۵ الی ۶ کیلومتری بخش چابکسر، در منطقه‌ای بسیار زیبا روستای فکجور ارشیان واقع شده است. این روستا از جنوب به سلسله جبال البرز، از شمال به روستای کرات محله، از غرب به میش سرا و از شرق به کبوتر آبکش ختم می‌شود. برای رسیدن به این روستا باید از جاده‌ای بسیار زیبا با پیچ و خم زیاد و انبوه درختان روبرو شویم. هوایی کاملاً ییلاقی و خنک در فصل تابستان هر مسافری را به این سمت می‌کشاند.

روستای فکجور دارای ۳۰ الی ۴۰ خانوار زحمتکش و خونگرم و مهمان‌نواز است که به کشاورزی مشغولند و عمده محصول آنان مرکبات است. از جمله آثار معروف و دیدنی این روستا چشمه‌ای است که از سال‌های بسیار دور به چشمه دمکش معروف بوده است. چشمه طبیعی دمکش در زیر درخت کهنسالی از گونه افرا واقع شده که از داخل گودال بزرگی که در زیر آن وجود دارد آب به صورت گرداب بیرون می‌ریزد.

آمدن آب چشمه دم به دم است یعنی گاهی چند ساعت و حتی چند روز خشک است و آبی ندارد و گاهی هم چند روز به طور مستمر آب دارد و نسیم خنکی که همواره قبل از آمدن آب چشمه می‌وزد از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد این چشمه است.

قبل از اینکه آب چشمه دمکش بالا بیاید دو نسیم خنک در فاصله چند دقیقه می‌وزد و اهالی متوجه بالا آمدن آب آن می‌شوند.

مسافران زیادی روزانه به این منطقه مراجعه می‌کنند. برخی از مردم گاهی ساعت‌ها در جلوی چشمه در انتظار دیدن لحظه بالاآمدن آب می‌نشینند تا از این آب کمی به دست و صورتشان بزنند و یا کمی بنوشند. به گفته اهالی محل قبلاً کارشناسانی به این محل آمدند و آب چشمه را آزمایش کردند. بعد از آزمایشات متوجه این موضوع شدند که آب چشمه از لحاظ املاح در وضعیت مناسبی وجود دارد و برای درمان بیماری‌های کلیوی مؤثر است..

اما در ابتدای ورودی این چشمه این روزها پرده‌ای نصب شده که نشان از نام اشخاص می دهد و از طرف آنان خوش امد می گویند به مهمانان و حال چگونه است که این چشمه به ملک شخصی تبدیل شده است.

محمدرضا برجی مدیرکل حفاظت زیست ، گیلان را دارای چهار اثر طبیعی و ثبت ملی است، گفت: چهار اثر طبیعی گیلان شامل؛ نخستین پارک ملی خشکی‌دریایی بوجاق در بندرکیاشهر،گل سوسن چلچراغ، سرو هرزویل در منجیل و چشمه دمکش چابکسر بوده که اخیراً ثبت ملی شده است.

وی اضافه کرد: در اطراف این چشمه اراضی کشاورزی و اراضی با پوشش درختان شمشاد وجود دارد که مالکان این اراضی اسنادی دارند مبنی بر اینکه صاحب اراضی هستند.

وی با اشاره به اینکه اراضی کشاورزی حوالی این چشمه جزء اراضی ملی محسوب شده و اراضی که باید معلق به منابع طبیعی باشد سند ملکی برای آن صادر شده است،خاطرنشان کرد: البته این افراد نمی‌توانند در محیط زیست و اکوسیستم این چشمه تغییری ایجاد کنند و ما نظارت مستمر داریم.

برجی تصریح کرد: پیگری‌های لازم در حال انجام است تا در صورت امکان خرید و حفاظت از اراضی اطراف این چشمه به سازمان حفاظت زیست گیلان منتقل شود.

/ایسنا

Share