مرور روزنامه های صبح گیلان:

چایکاران منطقه لاهیجان: حتی قادر به خرید نان شب نیز نیستیم

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا متاسفانه در هفته‌های اخیر از گوشه و کنار استان و به‌خصوص شهرستان لاهیجان که هستهٔ مرکزی سازمان چای کشور در این شهرستان قرار دارد خبر رسید که خیل عظیمی از چایکاران هنوز موفق به دریافت بخش وسیعی از بهای برگ سبز چای خود نشده‌اند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

گیلان امروز نوشت:بیش از یک ماه از فصل تحویل برگ سبز چای چایکاران به کارخانجات چایسازی گذشته است و کشاورزان چایکار استان با توجه به وعده و وعیدهای دولت تدبیر و امید به خصوص سازمان چای کشور در راستای تحقق تولید ملی و خودکفایی بخش صنعت چای با هزاران امید، با هرس به موقع، وارد باغات چای شدند تا برخلاف سال‌های گذشته که دولت‌های قبلی حمایت چندانی از چای و چایکار نمی‌کردند این بار با عنایت به قول‌های داده شده مسئولان و به خصوص سازمان چای و از سوی دیگر تشکیل صندوق توسعه چایکاران، دغدغه‌ای در خصوص دریافت بهای برگ سبز چای نداشته باشند.

متاسفانه در هفته‌های اخیر از گوشه و کنار استان و به‌خصوص شهرستان لاهیجان که هستهٔ مرکزی سازمان چای کشور در این شهرستان قرار دارد خبر رسید که خیل عظیمی از چایکاران هنوز موفق به دریافت بخش وسیعی از بهای برگ سبز چای خود نشده‌اند.

گزارش گیلان امروز از منطقه چای‌خیز لاهیجان حاکیست که عدهٔ زیادی از چایکاران این منطقه بخصوص مناطق شیخانبر، گوهرسرا، بیجاربنه، کوهبنه و … و روستاهای همجوار تاکنون موفق به دریافت بهای برگ سبز تحویلی خود به کارخانجات چایسازی نشده‌اند و اغلب این چایکاران زحمتکش در روزهای اخیر قادر به خرید مایحتاج روزانه خود نیستند.

علی یوسفی یکی از چایکاران منطقه شیخانبر با حدود شش هکتار باغ چای و تحویل ده‌ها تن برگ سبز چای که ارزش آن چهل میلیون تومان بالغ می‌شود به گیلان امروز می‌گوید: جای بسی تأسف است با توجه به شعارهای مسئولان بخصوص سازمان چای کشور در خصوص تشکیل صندوق توسعه حمایت از چایکاران که بنا بود با تشکیل این صندوق چایکار دغدغه‌ای در زمینه دریافت بهای برگ سبز خود نداشته باشد اما تاکنون کمترین مبلغی به اینجانب در خصوص تحویل بهای آن به کارخانه چای‌سازی پرداخت نشده است و علاوه بر اینجانب اغلب چایکاران از این مساله یعنی عدم پرداخت بهای برگ سبز در شگفت هستند.

این چایکار در ادامه خاطرنشان کرد: وضعیت مالی کشاورز چایکار در هفته‌های اخیر طوری وخیم شده است که اغلب آن‌ها حتی از خرید قوت لایموت خود یعنی نان در مضیقه هستند و اغلب نانوایان حتی حاضر نیستند به آن‌ها نان به صورت نسیه بدهند و این چیزی نیست جز بی‌اعتباری کشاورزان چایکار که در اثر قول‌های مسئولان به‌خصوص سازمان چای گرفتار شده‌اند.

وی در ادامه تصریح می‌کند: دوست داشتم مسئولان سازمان چای خودشان در موقعیت من قرار می‌گرفتند تا متوجه می‌شدند چایکاران چه روزگار سیاهی را پشت سر می‌گذارند.

آقای نظری یکی دیگر از چایکاران منطقه گوهرسرای لاهیجان نیز در این خصوص به گیلان امروز می‌گوید: مگر دولت تدبیر و امید و مسئولان سازمان چای قبل از سال زراعی جاری بارها با شعارها و وعده‌های داده شده قول نداده بودند که در سال‌جاری بهای برگ سبز چایکاران را در موعد مقرر به آن‌ها پرداخت کنند و آن‌ها هیچ‌گونه دغدغه‌ای جز چیدن برگ سبز چای باکیفیت نداشته باشند. و همچنین با تأسیس صندوق توسعه آن‌ها بتوانند پول خود را به موقع دریافت کنند؟

پس چه شد این همه تبلیغات و شعارهای امیدوارکننده که اکنون در پس این شعارها، کشاورزان چایکار باز هم ناامید و خجالت زده نزد زن و فرزندان خود هستند.

آیا مسئولان از این همه تغییرکاربری اراضی باغات چای هنوز هم به خودشان نیامده‌اند و نمی‌بینند که فقط در همین شهرستان لاهیجان که سازمان مرکزی چای در آن قرار داشته صدها هکتار از باغات چای تغییرکاربری داده شده و تبدیل به ویلاهای آن‌چنانی یا قهوه‌خانه‌های سنتی شده و یا اینکه بخش وسیعی از باغات چای به حال خود رها شده است.

این چایکار در ادامه می‌افزاید: وقتی که سازمان چای کشور کشاورز چایکار را به کیفی چیدن برگ سبز چای تشویق و ترغیب می‌کند آیا نباید نسبت به پرداخت بهای برگ سبز چایکار تک‌محصولی احساس مسئولیت نشان دهد؟ چرا هر سال به هنگام فرارسیدن زمان برداشت محصول چای اغلب مسئولان در رسانه‌ها شعار حمایت از چایکاران را به سینه می‌زنند اما نسبت به حق ابتدایی چایکار که پرداخت بهای برگ سبز در موعد مقرر است همه وعده‌های داده شده را به فراموشی می‌سپارند.

این چایکار در پایان تصریح می‌کند: فقط خدا شاهد است که چایکاران استان به‌خصوص مناطق بزرگی از شهرستان لاهیجان با توجه به تک‌محصولی بودن چایکار چقدر در تأمین معاش فرزندان خود در تنگنا قرار دارند و شرمنده همسر و بچه‌های خود شده‌اند. آیا وقت آن نرسیده است که مسئولان ذی‌ربط به‌خصوص مسئولان سازمان چای کشور در راستای عدم سقوط بیشتر این صنعت به وعده‌های داده شده خود که حق مسلم چایکار یعنی پرداخت بهای برگ سبز است جامه عمل بپوشانند؟
۲۴m1 ۷۱۰۶۱ g25Untitled img_557e3b99ac71d Pag1pdf8 s24Untitled

Share