از گوشه کنار سیاست در گیلان

ورود تیم ویژه بازرسی کل کشور به گیلان/روایت شهردار رشت از عصبانیت مردم/درخواست جالب اهالی یک روستا از محیط زیست گیلان/آشنایی با یک خانم گیلانی از طریق فضای مجازی یک مسیحی را از اروپا به گیلان کشاند و مسلمان کرد/رشت در میان سکولارترین و فردگراترین شهرهای ایران

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است.
در این بسته خبری دیارمیرزا بخشی از مهم‌ترین اخباری که کمتر بدان ها توجه شده است در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.

روایت شهردار رشت از عصبانیت مردم

به گزارش گیلان فردا، اولین نشست توجیهی اجرای طرح محله محوری ظهر دیروز (یکشنبه) در دفتر شهردار رشت با حضور شهرداران مناطق مدیران ستادی و مدیران عامل سازمان های زیرمجموعه شهرداری برگزار شد.

sabetz1محمدعلی ثابت قدم ، شهردار رشت در این نشست به مدیران شهرداری دستور داد تا ظرف یک هفته آینده برنامه های خود را برای به اجرایی کردن طرح محله محوری ارائه کنند.

ثابت قدم در این نشست به مدیرانش گفت : مردم از وضعیت شهر و محله شان عصبانی هستند و نیاز به دیدن عینیت ها و نتیجه عملی کارهای ما دارند. نه اینکه دور میز بنشینیم و برای ملت تصمیم بگیریم. پس بروید در محلات و کار را شروع کنید. هفته دیگر و در نشست بعدی باید همه برنامه های عملی این طرح را در ۵۵ محله شهر رشت به من ارائه کنند. از مردم مشارکت بخواهید و با کمک مردم اجرای این طرح را شروع کنید و ظرف شش ماه به پایان برسانید.

شهردار رشت اجرای طرح محله محوری را اینگونه توضیح داد: این طرح دو لایه جغرافیایی دارد. یک لایه به صورت خطی است که شامل اصلاحات هندسی ، ترافیکی و عناصر زیباسازی و فضای سبز و آسفالت می شود. شهرداران مناطق باید بروند در خیابان ها و مشکلات را ببینند و در جلسه بعدی در یک برنامه تدوین شده نشان دهند که هر خیابان چه مشکلاتی دارد. بودجه مناطق هم در این طرح مساله محور است. یعنی مسایل باید شناخته شود و برای رفع آن ها بودجه در نظر گرفته شود.

وی افزود: باید مساله ترافیک، زیباسازی، فضای سبز و آسفالت در خیابان های مناطق انجام شود. آن هم ظرف ۶ ماه در محورهای اصلی. پروژه ها را نیز به گونه ای اجرا کنید که تداخل و دوباره کاری نشود. مثلا اول نروید یک خیابان را زیباسازی کنید بعد بخواهید آسفالت کنید و مجبور شوید آن زیباسازی را دوباره خراب کنید.

تیم ویژه ای از سازمان بازرسی کل کشور برای رسیدگی به تخلفات در بخش تخریب جنگل و دست اندازی به منابع طبیعی و اراضی ملی در استان گیلان به این استان سفر کرده است.

بک منبع آگاه در بازرسی کل استان گیلان در گفت وگو با ایرنا با تایید سفر این هیات بیان کرد: ماموریت این بازرسان در راستای عمل به فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر مقابله با متصرفان غیرقانونی منابع ملی و تاکید و دستور رییس قوه قضاییه به سازمان بازرسی کل کشور انجام شده است.

وی افزود: این تیم بازرسی که از اوایل هفته جاری به گیلان آمده اند، با انجام تحقیقات میدانی و بازدید از فضاها و مکان های از قبل پیش بینی شده، اقدام به تهیه و تدوین گزارش کرده و پیش بینی می شود ماموریت آنان دست کم تا دو روز آینده ادامه داشته باشد.

درخواست جالب اهالی یک روستا از محیط زیست گیلان

ماهی-خال-قرمزماهی قزل آلای خال قرمز از گونه های حمایت شده کشور محسوب می شود و در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت IUCN در آستانه انقراض (EN) قرار دارد.

به گزارش کلاچای نیوز ، ماهی خال قرمز پیش از سال ۷۴ از مسیر رودخانه خشکرود برای تخم ریزی، دریا را به مقصد زلالی چشمه های بالادست سپری می کرد ولی بدلیل صید بی رویه این ماهی دیگر از آن در این رودخانه یافت نشده است.

اهالی روستاهای آن منطقه از سازمان محیط زیست برای احیا دوباره ماهی خال قرمز در این رودخانه درخواست کمک کردند تا این ماهی که نسلش رو به انقراض است احیا گردد.

یکی از  اهالی به خبرنگار ما گفت: پیگیری های ما در این خصوص  جواب نداده ، ولی اگر سازمان محیط زیست همکاری کند همه اهالی پای کار هستند تا دوباره این ماهی در طبیعت زیبای منطقه سیاهکلرود زندگی کند.

ماهی قزل‌آلای خال قرمز، ۲ فرم ساکن و مهاجر دارد که فرم مهاجر این ماهی بدلیل ایجاد سد به جای دریای خزر در دریاچه لار وجود دارد.

رشت در میان سکولارترین و فردگراترین شهرهای ایران

گیل نگاه با انتشار گزارشی از یک تیم تحقیقاتی دانشگاه مدعی شده است که رشت در زمره سکولارترین و فردگراترین شهرهای ایران قرار دارد.در بخشی از این گزارش می خوانیم:
نتایج تحقیقی که در دانشگاه تهران انجام شده نشان می‌دهد از ۲۸ مرکز استان در ایران، دینداری در زاهدان، اردبیل، کرمان و قم بیشتر از سایر استان‌هاست و کمترین میزان گرایش مذهبی در رشت، تهران، اهواز و کرمانشاه دیده می‌شود.

این تحقیق که توسط امیر خالد رستگار، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شاهد تهران و میثم محمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران در شماره تابستان نشریه جامعه‌شناسی کاربردی منتشر شده به بررسی رابطه دینداری، سکولاریسم (عرفی گرایی)، فردگرایی و ارزش‌های خانوادگی با میزان باروری در مراکز استان‌های کشور پرداخته است.

بر اساس این پژوهش، شیراز، تهران، رشت و سنندج سکولارترین شهرهای ایران هستند، اما گرایش به سکولاریسم در زاهدان، یزد، مشهد و قم کمترین است.

از نظر فردگرایی هم ساکنان شیراز، رشت، تهران و مشهد بیشترین تمایل را به فردگرایی نشان می‌دهند، اما این گرایش در زاهدان، یزد، کرمان و سمنان در حداقل است.

داده‌های این تحقیق از “پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان” استخراج شده که از طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و در سال ۱۳۸۳ منتشر شد، اما محققان بررسی آماری مجددی بر روی داده‌‌های آن انجام دادند.

محققان این پژوهش به این نتیجه رسیدند که “رابطه کاملاً معناداری میان متغیرهای فردگرایی، دینداری، سکولاریسم و ارزش‌های خانوادگی در میان مراکز استان با نرخ باروری در این استان‌ها وجود دارد؛ به این معنا که هر چه میزان دینداری در شهرها بیشتر، سطوح سکولاریسم و فردگرایی کمتر و میزان توجه به ارزش های خانوادگی بیشتر باشد، نرخ باروری در آن شهرها بیشتر است.”

به این ترتیب «نرخ باروری در استان‌هایی که در آن ها سطح دینداری بالاتر است، بیشتر است» و در میان چهار بعد دینداری؛ دینداری اعتقادی (اعتقاد به اصول دین اسلام)، احساسی (احساس وابستگی و تعلق به دین)، تجربی (به کارگیری دین در زندگی روزمره) و مناسکی (انجام اعمال و مناسک دینی)، داده‌ها نشان می‌دهند که «بعد مناسکی بیشترین ارتباط مثبت را با نرخ باروری دارد.»

۱۵۰۵۲۶۱۲۳۴۱۵_piety
آشنایی با یک خانم گیلانی از طریق فضای مجازی یک مسیحی را از اروپا به گیلان کشاند و مسلمان کرد

لوئیس سباستین پرتغالی در گفت و گو با خبرنگار «دیارباران» در مورد تشرف به دین مبین اسلام گفت: یک سال و نیم پیش از طریق فضای مجازی بایک دختر خانم گیلانی آشنا شدم و در نهایت این آشنایی منجر شد تا من برای ملاقات این دختر خانم به ایران سفر کنم.

وی شرط خانواده این دختر خانم را تشرف به دین اسلام عنوان کرد و با اشاره به ورود همزمان دو اتفاق خوب ازدواج و اسلام در زندگی خود، افزود: قبل از آمدن به ایران در مورد اسلام کتاب های زیادی را مطالعه کردم تا با تحقیق و پژوهش با محتوای اسلام بیشتر آشنا شوم.

لوئیس سباستین که بعد از مسلمان شدنش در مسجد بقیه الله رشت، نام علی را برای خود انتخاب کرد، عنوان کرد: فضایی که در آن قرار گرفتم خیلی جذاب و دلنشین است و با انگیزه و از صمیم قلب اسلام را قبول کردم.

photo_2015-06-02_17-36-49

بیشتر اتباع غیرمجاز خارجی در گیلان بیماری واگیردار دارند آنها را به فرمانداری معرفی کنید

معاون فرماندار ماسال بر ضرورت جلوگیری از ورود اتباع خارجی غیرمجاز به این شهرستان تاکید کرد و گفت: مردم ماسال اتباع خارجی غیرمجاز را به فرمانداری معرفی کنند.۱۳۹۱۱۲۰۴۰۰۰۰۱۰_PhotoA

به گزارش فارس ,اسماعیل قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست اتباع این شهرستان با اشاره به اینکه دستگاه‌ها تمهیدات لازم را برای جلوگیری از ورود و اقامت اتباع غیرمجاز در ماسال بیندیشند، اظهار کرد: مردم اتباع غیرمجاز خارجی را به فرمانداری معرفی کنند.

وی ورود و حضور اتباع غیرمجاز را موجب تبعات اجتماعی مختلف عنوان کرد و گفت: افزایش نرخ بیکاری و مشکلات اجتماعی ناشی از ازدواج و تولد فرزندان از جمله مشکلات آنها است.

معاون فرماندار ماسال ادامه داد: با توجه به اینکه ورود اتباع بیگانه به صورت غیرمجاز می‌تواند موجب شیوع بیماری‌های واگیردار در کشور شود باید در این زمینه نظارت‌های دقیق‌تری صورت گیرد.

بخشدار مرکزی ماسال نیز در جلسه مذکور بیشترین اتباع مهاجر خارجی را آواره‌های جنگ عنوان کرد و گفت: این افراد به دلیل جنگ و مسایل داخلی کشور خود مجبور به مهاجرت به کشورهای همجوار می‌شوند.

حمید رضایی تصریح کرد: طبق مصوبه شورای ملی، تردد اتباع افغانستانی در برخی استان‌ها از جمله گیلان ممنوع است مگر اینکه این افراد کارت پناهندگی داشته باشند.

وی هلال احمر را تنها ارگان مسئول خدمات‌رسانی به اتباع خارجه ذکر کرد و یادآور شد: اقامت، تحصیل، ازدواج و اشتغال جوانان از اصلی‌ترین دغدغه‌های اتباع خارجی است.

بخشدار مرکزی ماسال با بیان اینکه تعدادی کارگر پاکستانی و… در فصل کشاورزی به کشورمان آمده‌اند، خاطرنشان کرد: بیشتر این افراد مبتلا به بیماری‌های واگیردار هستند و مراکز بهداشت باید هر چه سریع‌تر در جلوگیری از سرایت بیماری آنها به دیگران اقدام‌های لازم پزشکی را انجام دهند./

Share