شمخانی در برنامه نگاه یک مطرح‌کرد؛

هیچ تهدیدی نزدیک مرزهای کشور نیست/تهدیدات هیچ تأثیری بر تصمیم گیری ما نخواهد داشت/نخبگان و روحانیت اهل سنت باید نسخه ای برای نسل کشی بپیچند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر این که ما درجا گروه های تروریستی و تکفیری را خنثی می‌کنیم گفت: جمهوری اسلامی ایران قبل از حرکت، آن‌ها را منهدم کرد و قرارگاه های شیطانی آن‌ها را به شکل آسیب پذیری مورد انهدام قرار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، شنبه شب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما، در ابتدا خرداد را ماه امام خمینی (ره) دانست و یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی را گرامی داشت و به بررسی اوضاع منطقه و مذاکرات هسته‌ای پرداخت.

ما مستقل‌ترین، مقتدرترین و با ثبات‌ترین کشور منطقه هستیم

۳۲۳۰۵۲۵_۵۴۵شمخانی اظهارداشت: ما مستقل‌ترین، مقتدرترین و با ثبات‌ترین کشور منطقه هستیم و اگر بخواهیم این صفات را با دوران مختلف مقایسه کنیم برآمده از نوع حکومت ماست.

وی با اشاره به ویژگی‌های جمهوری اسلامی و قوانینی که در نظام جمهوری اسلامی به صورت اصولی تدوین شده گفت: انتقال قدرت از امام به رهبری به سهولت انجام شد و این نشان می‌دهد محور قدرت در جمهوری اسلامی ایران تبعیت از امام و رهبری است.

دبیر عالی شورای امنیت ملی در ادامه اظهارداشت: ما در تحولات درونی و اقدامات بیرونی ثبات داریم و جمهوری اسلامی اقدامات پیش دستانه قوی دارد.

شمخانی با اشاره به پشتوانه انقلاب و مدل نظام جمهوری اسلامی در ثبات و ناکام سازی توطئه های دشمنان یادآور شد: قدرت جمهوری اسلامی در برابر حجم یورش‌های وارد شده، به دلیل مدل‌های مختلفی است که برای مقابله با توطئه های دشمنان طراحی شده و این مدل باعث شده است مقتدرترین کشور منطقه باشیم.

وی با اشاره به تعریفی که از جمهوری اسلامی می‌شود اظهار داشت: ایران کشوری است که رویدادها را به خوبی می‌شناسد و به عنوان یک بازیگر منفعل و ماجراجو نیست و زیگزاگی عمل نمی‌کند و کشوری است که دارای یک صبر کلان و راهبردی است.

دبیر عالی شورای امنیت ملی با اشاره به نظام‌های خاندانی، قبیله ای یا موروثی حاکم بر منطقه گفت: متأسفانه سرخوردگی و تحریک و استبداد و بی هویتی در برخی کشورهای به ظاهر اسلامی اطراف ما، بستری را فراهم کرده که این کشورها که متحد غرب نیز هستند بعضاً دچار افراط و به کارخانه تولید عناصر سرخورده تبدیل شوند.

تلاش ارتجاع منطقه، استکبار و رژیم صهیونیستی برای تضعیف محور مقاومت

دبیر عالی شورای امنیت ملی تصریح کرد: در سال دولت، ملت و همدلی و هم زبانی، شرایط منطقه ای، مذاکرات هسته ای و انتخابات انتهای سال ۹۴ و ضرورت هم اندیشی در موضوعات معیشتی و اقتصادی، بستری را فراهم کرده تا به یک مدل عملی در این زمینه دست پیدا کنیم.

امیر دریابان شمخانی اظهارداشت: باید مانند دوران دفاع مقدس تلاش کنیم همان طور که در آن دوران هیچ کس نمی‌توانست ادعا کند که به دلیل نوع سلیقه و نوع نگاه و مذهب و … برای حضور در جنگ محدودیت دارد، باید بدنبال الگویی باشیم که جز پیروزی نتیجه دیگری نداشته باشد.

وی با اشاره به محور مقاومت و تقویت آن در همه حوزه ها گفت: باید توانایی ها و توانمندی های جهان اسلام صرف فلسطین شود. دبیر عالی شورای امنیت ملی با اشاره به تولد حاکمیتی به نام دین ادامه داد: رژیم صهیونیستی و گروه های تکفیری درصدد بودند تا ایران مقتدر را نه تنها تضعیف بلکه نابود کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه جنگ نیابتی به چه مفهومی است ادامه داد: جنگ نیابتی جنگی مکمل به حساب می آید.

دریابان شمخانی در ادامه با اشاره به اینکه گروه های تروریستی و رژیم صهیونیستی بدنبال تضعیف محور مقاومت هستند گفت متاسفانه توانمندی و توانایی جهان اسلام بجای آنکه صرف موضوع فلسطین شود صرف درگیری میان شیعه و سنی شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه گروه های تروریستی و تکفیری بدنبال تضعیف ایران بوده و هستند افزود: جنگ نیابتی، جنگی مکمل است، بنابراین باید اذعان داشت که مکمل درصدد تضعیف محور مقاومت و سپس ایران است و آن‌ها در آن متفق هستند.

وی با تاکید بر این که این محور توانست با تهدید خارجی مقابله کند ادامه داد: ۸ سال امکانات و مقدرات ملی درس مقابله با متجاوزی شد که همه در آن شریک بودند تا بتوانند این محور را بشکنند اما آن‌ها شکست خوردند.

شمخانی با اشاره به این که نه تنها تضعیف محور مقاومت و ایران صورت نگرفت گفت: بلکه سند هسته ای صلح آمیز تدوین شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی راه تکمیل ضربات فرسایشی را دین مداری و دین‌داری دانست و عنوان کرد: متأسفانه اکنون شاهد تهاجم سعودی‌ها علیه ملت مظلوم یمن هستیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که سعودی‌ها از حمله به یمن چه اهدافی را دنبال می‌کنند اظهار داشت: اهداف خام مبتنی بر نسخه آماتوری و هیجانی جوانی که ناشی از تغییر حاکمیت به وجود آمده بود سبب اتخاذ تصمیم راهبردی غلط شده است این در حالی است که می توانست با مسالمت موضوع حل شود.

شمخانی با بیان این که سعودی‌ها مدل بسیار بدی را برای تصمیم گیری اتخاذ کردند اظهار داشت: آن‌ها از سعده به همه یمن مسلط هستند بنابراین تنها جنگجویی که در مقابل آن‌ها قرار دارد القاعده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به گفته های آخر نماینده سازمان ملل در یمن ادامه داد: این نماینده اذعان داشت که در صدد بودیم تا مشکل را حل کنیم اما پس از اتخاذ تصمیم سعودی‌ها به بمباران خود ادامه دادند.

وی با بیان این که این جنگ نیابتی نیست گفت: این جنگ قتل عام ملتی بی دفاع است .

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به گفته های مقامات سعودی‌ها مبنی بر این که باید ارتش عربی شکل بگیرد ادامه داد: باید از تکفیری‌ها سؤال کرد که آیا تا به حال تیری به سمت تلاویو شلیک کرده‌اند بنابراین چه طور ممکن است که آن‌ها امنیت اهل سنت فلسطین را به خطر می‌اندازند.

تشریح طرح ۴ ماده‌ای ایران برای حل بحران یمن

وی با اشاره به طرح ۴ ماده ای جمهوری اسلامی ایران پیرامون این مسئله گفت: این طرح شامل توقف آتش بس، حضور در اطیاف یمن، انتخاب یک کشور به عنوان مرکزی برای مذاکره و تشکیل دولت ملی است.

شمخانی با بیان این که این مدل سخت نیست گفت: کسی که خطر می‌کند دیوار را تا ثریا کج می‌گذارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به زاغه های خریداری شده توسط دلارهای نفتی، اظهار داشت: نباید بین جهان اسلام چنین اتفاقی رخ دهد.

باید در کنار هم به شکل منطقه ای مشکلات را حل کنیم

وی با بیان این که آن‌ها باید از این بی مهاباگری مبتنی بر دستور دیگران باید دست بردارند افزود: باید در کنار هم به شکل منطقه ای مشکلات را حل کنیم.

شمخانی با اشاره به این که مقاومت ملت را نمی‌توان به پایان رساند بیان کرد: هیچ کس هیچ قصدی برای توسعه جغرافیای خود ندارد و ایران هم نیز نیازی به وسیع کردن مرزهای خود ندارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این که آموزه های دینی چنین اجازه ای را نمی‌دهد و ما هم نیز قصد تجاوز نداریم گفت: نباید نسبت به مردم مظلوم جهان اسلام و اهل سنت بی تفاوت باشیم.

نخبگان و روحانیت اهل سنت باید نسخه ای برای نسل کشی بپیچند

وی با اشاره به این که نخبگان و روحانیت اهل سنت باید نسخه ای را برای نسل کشی که به نام دین صورت بپیچند گفت: باید از این فاز عبور کرد زیرا ان‌ها این فاز را جنگ بین تمدنی برای امنیت اسرائیل می‌دانند.
شمخانی با اشاره به این که آن‌ها تصور می‌کنند جنگ بین تمدنی راه حل تأمین امنیت اسرائیل است اظهار داشت: هدف و انگیزه ایران دفاع از محور مقاومت است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این که با شعار توسعه رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات مقابله کرده‌ایم گفت: ایران سفارت اسرائیل را تعطیل کرد.

وی با اشاره به این که رژیم صهیونیستی سال ۸۲ جنوب لبنان را در اختیار داشت افزود: در آن زمان رژیم صهیونیستی به هر حرکتی که اراده می‌کرد پاسخ می‌گرفت و مرزها را مورد تعرض قرار می‌داد.

شمخانی با اشاره به این که ما مدعی تعثی به شعار رسول خدا هستیم اظهار داشت: مگر می‌شود نسبت به جهان اسلام بی تفاوت بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این که گروه های تروریستی تکفیری اصولاً اعلام کردند که تهدید اولشان متحدین ایران، ایران و شیعیان است بیان کرد: آن‌ها می‌گویند اگر در عراق دولت اسلامی شکل گرفته این به این معنا است که دولت مقبول بغداد نیست.

وی با اشاره به این که آن‌ها هرگز نمی‌توانند ایران را مورد هدف خود قرار دهند افزود: تیم‌هایی قصد داشتند در برخی از نقاط کشور ایجاد ناامنی کنند و این مسئله به معنای رسیدن به مثلاً تهران و مشهد نیست.

جمهوری اسلامی ایران اجازه خطای آشکار به بیگانگان نمی‌دهد

شمخانی با اشاره به قدرت دفاعی ، امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که خطای آشکاری را در سرزمین‌هایمان به وجود آورند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که پاسخ ایران به ماجراجویی‌های بیگانگان چیست گفت: بحث تقرب تکفیری‌ها به مرز ۵۰ کیلومتری کشور قدیمی است به طوری که آن‌ها زمانی به سعدیه و خانقین آمدند اما در نهایت منهدم شدند.

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران ۳ خط قرمز در عراق داشت گفت: خط قرمز مربوط به مرزهای کشور بعدی مربوط به تهدید بغداد و در نهایت تهدید عتبات عالیات است.

هیچ تهدیدی نزدیک مرزهای کشور نیست

شمخانی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران از سناریوها عبور می‌کند افزود: امروزه هیچ تهدید نزدیک مرزهای ما نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر این که ما درجا گروه های تروریستی و تکفیری را خنثی می‌کنیم گفت: جمهوری اسلامی ایران قبل از حرکت، آن‌ها را منهدم کرد و قرارگاه های شیطانی آن‌ها را به شکل آسیب پذیری مورد انهدام قرار داد.

وی با تاکید بر این که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بر آن‌ها مسلط هستند خاطر نشان کرد: بنابراین در رابطه جای نگرانی نیست.

شمخانی با اشاره به این که آن‌ها در قرارگاه تاریک خود تصمیم می‌گیرند در برخی از مراکز مقدس ما نیز اقداماتی را انجام دهند خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران اقدامات آن‌ها را خنثی می‌کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این‌که که گروه های تروریستی در سال ۹۳ تلاش کردند که به نزدیک مرزهای کشور برسند گفت:به چشم برهم زدنی از آن منطقه صدها کیلومتر عقب رانده شدند.

وی با اشاره به این که گروه های تروریستی تصمیم داشتند در برخی از مراکز مقدس ما انفجاری انجام دهند ادامه داد: قبل از حرکت آن، توانستیم این گروه‌ها را منهدم کنیم.

شمخانی با اشاره به این اقدام نیابتی توسط برخی از سرویس‌های منطقه ای و فرا منطقه ای دنبال می‌شود افزود: بنابراین نیازمندیم همواره هوشمند و آماده باشیم.

رویکرد آمریکا در منطقه رویکردی کاملاً متناقض و متعارض است

شمخانی در ادامه در خصوص شکل گیری ائتلاف مبارزه با گروه های تروریستی همچون داعش اظهار داشت: قبل از این که آن‌ها با تروریست بجنگند باید از آن‌ها پرسید که ملیت و محل شکل گیری این گروه‌ها کجاست آیا محل شکل گیری آن همان جایی نیست که در آن جا استبداد و استکبار به نوعی خیزش ملی ایجاد کرده که این خیزش ملی به جای مقابله با اصل درد به انحراف کشیده شده است.

وی ادامه داد: این رفتار را چگونه می‌توان با هم جمع کرد که آن‌ها ائتلاف زیر تروریست شکل می‌دهند ولی در سوریه از تروریست‌ها حمایت می‌کنند مگر دولت سوریه دولت ثبات نیست پس چه طور عده ای را مسلح می‌کنند که با یک دولت با ثبات مقابله کند این‌ها مورد حمایت چه کسانی هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این که آمریکایی‌ها در منطقه به دنبال یک راهبرد کاملاً متعارف هستند گفت: آمریکایی‌ها باید کارنامه ای از حضور ۶ ماهه خود در مقابله با داعشی‌ها ارائه کنند که تا چه اندازه توانسته‌اند پتانسیل داعش را خنثی کنند.

با تجزیه خاورمیانه بزرگ‌ترین اقلیت ،اقلیت یهودی خواهد بود

شمخانی در ادامه در خصوص مباحث مربوط به تجزیه عراق نیز اظهار داشت: بحث تجزیه عراق و کشورهای اسلامی ریشه های فکری زمان داری در مراکز مطالعاتی آمریکا دارد و تفکرات سیاست مدارانی چون جوبایدن و برخی از متفکرین اسلام شناس غرب موید این نظر است که از آن جایی که در منطقه خاورمیانه ۴۴ اقلیت وجود دارد که اگر آن‌ها تفکیک شوند بزرگ‌ترین اقلیت، اقلیت یهود است لذا با این انگیزه آن‌ها به دنبال تجزیه کشورهای اسلامی هستند و متأسفانه این‌ها در حقیقت به نوعی دنبال استفاده از فرصت‌ها هستند تا به اهداف تاریخی خود برسند که هرگز به اهداف خود نخواهند رسید چرا که احساس مردم عراق این است که مزایای در کنار هم بودنشان بر منفعت مختصر تاکتیکی تجزیه برتری و غلبه دارد.

وی در ادامه در خصوص اصرار آمریکایی‌ها بر انجام مذاکره زیر شبه تهدید نیز اظهار داشت: باید پرسید که چرا آمریکایی‌ها مذاکره کردند؟ آمریکایی‌ها زمانی تصمیم به مذاکره گرفتند که به این جمع بندی رسیدند که تهدید نظامی ایران قابل تصور نیست چرا که آن‌ها می‌توانند آغازگر جنگ باشند ولی پایان دهنده آن نیستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: دوم این که آن‌ها با اعمال تهدید نظامی ایران به دلیل فعالیت صلح آمیز هسته ای آیا خواهند توانست توان هسته ای یک ملت را که ذاتی و بومی است را منهدم کند و سوم این که پیامد این تهدید در حوزه هسته ای چه خواهد شد لذا آن‌ها تهدید نظامی را کنار گذاشتند و تحریم‌ها را ادامه دادند.

شمخانی یادآور شد: درست است که در زمان اعمال تحریم‌ها به ملت ایران فشار آمد ولی برنامه هسته ای ایران از نظر فنی توقف پیدا نکرد بلکه این موضوع سبب توسعه برنامه هسته ای ایران شد. که سبب می‌شد قدرت چانه زنی ایران بالا برود لذا آن‌ها تصمیم به مذاکره گرفتند.

آمریکایی‌ها برای راضی سازی برخی از متحدین نامشروع منطقه ای مجبورند هر از گاهی بر طبل توخالی تهدید نظامی بزنند

وی اظهار داشت: روز اولی که آن‌ها شروع به مذاکره کردند تهدید نمی‌کردند اما در حال حاضر احساس می‌کنند که به منظور رسیدن به منافع حداکثری و راضی سازی برخی از متحدین نامشروع منطقه ای شان مانند رژیم صهیونیستی هر از گاهی بر طبل توخالی بزنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: بر این اساس آن‌ها همزمان با انجام مذاکره، تکفیری‌ها را تقویت، جنگ‌های نیابتی را حمایت، متحدین ایران را تضعیف و برخی از ضعف‌ها و آسیب پذیری های داخلی را در بوق‌های تبلیغاتی قرار می‌دهند لذا همه این سرپنجه های آمریکا و غرب در این خلاصه می‌شود که آن‌ها بتوانند به یک منافع حداکثری برسند.

شمخانی تاکید کرد: آن‌ها باید بدانند که ایران ، ایران زیگزاگی نیست بلکه ایران اصولی است ایران، ایران هیجان زده نیست بلکه ایران دارای صبر استراتژیک است، ایران دارای بصیرت استراتژیک است و آن‌ها نباید بستری را فراهم کنند که ما امروز به این نتیجه برسیم که سیاستمداران حاکمه آمریکا اعم از دموکرات و جمهوری خواه با یکدیگر تفاوت ندارند و یک حرف می‌زنند ولی در گذرگاه های مختلف زمانی رفتار و عمل آن‌ها متفاوت است.

وی در ادامه اظهار داشت: زمانی که مذاکرات شروع شد آمریکایی‌ها ، من جمله جان کری در کشورهای ثالث منطقه به دنبال تقویت پایگاه های خود بودند لذا اعلام کردند که ما توان صلح آمیز هسته ای شما را به رسمیت می‌شناسیم و شرط مذاکره ما نیز به رسمیت شناختن توان صلح آمیز هسته ای کشور بود.

تهدیدات هیچ تأثیری بر تصمیم گیری متناسب با توافق هسته ای نخواهد داشت

دبیر شورای عالی امنیت ملی در رابطه با این که پاسخ ایران به تهدید آمریکایی‌ها چگونه خواهد بود گفت: تهدیدات آمریکایی‌ها تأثیری در تصمیم گیری ما نخواهد داشت و ایران مبتنی بر توان ذاتی خود و توانمندی ناشی از پیوستگی مردم و حکومت و توانمندی ناشی از داشتن نیروی مسلح مقتدر مبتنی بر سلاح متعارف و ایران ضد بیگانه از این نوع تهدیدات هیچ تأثیری در هیچ یک از بندهای تصمیم گیری متناسب با توافق هسته ای صورت نخواهد گرفت.

شمخانی درباره خواسته آمریکا مبتنی بر اعمال محدودیت‌های بیشتر بر کشور ما اظهار داشت: آن‌ها برای خودشان یک ترتیبی از قلدری و کدخدایی را ترسیم کردند و ما هم عزت ، اقتدار و دفاع از توانمندی ذاتی و بومی خود را تقویت کردیم لذا در این فضای چالش ما به دنبال اثبات منافع خود هستیم و آن‌ها در فضا قلدرمآبانه خودشان به دنبال مهار ایران هستند.

وی با بیان این که مذاکرات نوعی جنگ است ادامه داد: اصولاً مهار ایران یک هدف است، مهار یک اقدام صلح‌جویانه نیست بلکه اقدام تقابلی است و در تقابل موضوعات مختلفی چون موضوع هسته ای در دستور کار است و ما هم با پذیرش این فضای تقابلی به مذاکره رفتیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: این جا جنگ بین اراده‌هاست و هر کس اراده قوی‌تری دارد در نهایت می‌تواند بهره مناسبی ببرد.

شمخانی در ادامه به مشخصات یک توافق خوب اشاره کرد و گفت: بخشی از مذاکرات هسته ای مربوط به مباحث فنی است که در یک بخش مذاکره کنندگان ما به دنبال این هستند که زیاده‌خواهی طرف مقابل محقق نشود اما یک بحث نیز فراتر از این موضوع است ، این موضوع در نهایت موقعیت راهبردی کشور ما را تعریف خواهد کرد و این که ما به چه بازیگری تبدیل خواهیم شد لذا پیامدهای توافق فراتر از موضوع فنی و متن است.

ما محتوا و متن توافق را فدای تعجیل و شتاب‌زدگی نخواهیم کرد

وی تصریح کرد: ما محتوا و متن را فدای توافق و فدای تعجیل و شتاب‌زدگی و یا زمان بندی خاص نخواهیم کرد موضوع هسته ای موضوعی کشوری و موضوعی فراتر از دولت‌ها است لذا نیازمند مفاهمه و همگرایی است و نیازمند این است که در اجماع توافق صورت گیرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: توافق خوب توافقی است که روی آن اجماع باشد ، محتوای فنی را به نحو مطلوب و شایسته ای محقق کند و پیامدهای پس از توافق و یا عدم توافق موقعیت راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران را ارتقاء ببخشد چرا که این موضوعی است که ریشه‌هایی را برای آینده تاریخی ایران در منطقه ایجاد کرده است.

شمخانی در ادامه به بحث بازدید از تأسیسات نظامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: مذاکره کنندگان ما اعلام کرده‌اند که روی این موضوع توافقی صورت نگرفته است و دستورالعمل اعلام این است که آن‌ها زیر بار این موضوع نرود.

وی یادآور شد: آن چه که آن‌ها به عنوان تحریم و به شکل ظالمانه به کشور ما اعمال کرده‌اند در حقیقت تقاص اتهامی است که آن‌ها الآن به دنبال اثبات آن هستند کل تحریمی که آن‌ها انجام دادند بر اساس اسناد واهی صورت گرفته تا ایران را از یک حق طبیعی خود محروم کنند و دلیل آن نیز خواست متحد منطقه آن‌ها یعنی رژیم صهیونیستی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: ۱۲ سال است که آن‌ها به اشکال مختلف در فعالیت ما بازرسی و نظارت داشتند پس باید پرسید که الآن به دنبال چه موضوعی هستند.

شمخانی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران در مسئله هسته ای چیزی غیر از اهداف صلح آمیز را دنبال نمی‌کند گفت: به نظر می‌آید که آن‌ها باید به دنبال حل مسائل فنی باشند نه به دنبال تحقیر ملی .

وی در بخش دیگری از این برنامه به خطراتی که بازدید از مراکز نظامی می‌تواند به دنبال داشته باشد اشاره کرد و گفت: برخی از کشورهای ۱+۵ قبول ندارند که ایران تبدیل به مدلی غیر از مدل‌های جهانی شود اما همان طور که تا الآن مذاکره کننده های ما اجازه ندادند چنین رویایی به حقیقت بپیوندد این رویا به حقیقت نخواهد پیوست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه به خواسته غربی‌ها مبتنی بر محاسبه و بازجویی از دانشمندان هسته ای کشورمان اشاره کرد و گفت: طبیعتاً میز مذاکره میز جدل است و همان طور که مقام معظم رهبری بیان کردند نباید برخورد ساده‌انگارانه با این موضوع صورت گیرد.

شمخانی ادامه داد: در برنامه هسته ای ایران منطقی حاکم است که ناشی از یک بصیرت استراتژیک است ، نسبت به این نوع زیاده‌خواهی‌ها همان طور که تا الآن تیم هسته ای ما ایستادگی کرده همچنان باید ایستاد چرا که آن‌ها بیشتر از جمهوری اسلامی نیازمند مذاکره هستند لذا تیم مذاکره کننده ما می‌تواند با ایستادگی به این روند نافرجام غلبه کند.

وی با تاکید بر این که ما باید در موضوعات اجماع داشته باشیم گفت: موضوعات ناشی از نگرانی‌های استراتژیکی را نباید به موضوعات جناحی تبدیل کنیم باید به نوعی تحمل خود را بالا ببریم و یکدیگر را متهم به خیانت نکنیم و نسبت به یکدیگر سوء نیت نداشته باشیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه درباره این که آیا اطلاعات لازم در اختیار مردم گذاشته شده است یا خیر گفت: اطلاعات به دو نوع عمومی ، فنی و تخصصی قابل تقسیم است اما می‌شود اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار داد اما به شرط این که مبنا را بر همدلی قرار دهیم.

شمخانی در خصوص فهرست اسامی که آمریکایی درخواست مصاحبه با آن‌ها را داده‌اند، نیز اظهار داشت: ظاهراً نام ۲۳ نفر در این فهرست آمده که یکی از این افراد خود بنده هستم.

وی اظهار داشت: مسیر مذاکره یک مسیر اصولی است و ما به دنبال راه حل برای رسیدن به یک توافق خوب هستیم و همه تلاشگران این عرصه نیز بر این هستند تا یک توافق خوب را حاصل کنند اما اگر توافق حاصل شد به این مفهوم نیست که همه مسائل اقتصادی ما حل خواهد شد بلکه حادثه فیزیکی خاصی رخ نمی‌دهد و شاید تنها از نظر روانی آسایشی را فراهم کند.

رسیدن به توافق مشکلات اقتصادی را حل نخواهد کرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: با توافق کردن مشکلات اقتصادی ما حل نخواهد شد و اگر توافقی صورت نگیرد صدمه ای به ما وارد نخواهد شد.

اقتصاد مقاومتی و تقویت ساخت درونی قدرت مؤثرترین راه برای بی اثر کردن تحریم‌ها ست

وی در ادامه به مؤثرترین راه‌ها برای بی اثر کردن تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: تقویت دست مذاکره کننده خودی از طریق تقویت ساختار درونی، من جمله اقتصاد مقاومتی مؤثرترین راه برای بی اثر کردن تحریم‌ها است و اقدامات عملی باید در راستای اقتصاد مقاومتی و تقویت ساخت درونی قدرت صورت گیرد و ما چاره ای جز این راه نداریم تا بتوانیم سکویی که آن‌ها بر آن سوار شدند و بیان می‌کنند که اقتصاد ایران دچار فرسایش شده را مأیوس کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی از راه سرعت بخشیدن به ساختارهای اقتصاد اعمال سیاست‌های درست اقتصادی و واگذاری اقتصاد به مردم، دانش بنیان شدن اقتصاد، عدم اتکا به درآمدهای نفتی و عدم اتکا به خام فروشی محقق می‌شود.

شمخانی در ادامه به بحث لغو تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: هم شأن سازی اقدامات ما متناسب با گام‌هایی که آن‌ها برمی دارند چاره درمان است و مسیری که در حال طی شدن است همین مسیر است.

وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها با بحث تعلیق تحریم‌ها و نه لغو ان‌ها احساس می‌کنند که این اهرم که برنده تر از جنگ نیابتی است را به منظور قدرت مهار ایران به شکلی نگه دارند که قابل برگشت باشد و این از نکاتی است که باید در مذاکره رعایت شود.

/باشگاه خبرنگاران

Share