سید احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه:

مذاکره‌کنندگان هسته‌ای را زیر سوال نبرید و آن‌ها را به خیانت متهم نکنید/آنها رزمنده خط مقدم جبهه دیپلماسی هستند/تعهدات برگشت‌پذیر باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امام جمعه موقت تهران با اشاره به اهمیت و حساسیت مسأله هسته‌ای از منتقدان خواست مذاکره کنندگان هسته‌ای را زیر سوال نبرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امام جمعه موقت تهران با اشاره به اهمیت و حساسیت مسأله هسته‌ای از منتقدان خواست مذاکره کنندگان هسته‌ای را زیر سوال نبرند.

13930725135140212_khatami آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران اظهار کرد: مسأله هسته‌ای از مسائل حساس سیاسی در کشور است و همه به خودشان اجازه می‌دهند در این باره اظهارنظر کنند که البته حقشان است. یکی از برکات انقلاب، سیاسی شدن مردم و به صحنه سیاست آمدن مردم است.

 وی افزود:‌ در این زمینه دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد؛ یکی اینکه مذاکره کنندگان هسته‌ای فرزندان این ملت هستند اینها را زیر سوال نبرند و آن‌ها را متهم به خیانت و امثالهم نکنند. اینها رزمنده جبهه دیپلماسی هستند و همه باید تلاش کنیم که رزمندگان خط مقدم جبهه دیپلماسی درعملیاتشان موفق باشند. نکته دوم انتظار از مسئولین است که نام هر نقدی را تخریب نگذارند و هر تجمعی را تخریب ننامند.

 این عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: چه بسا تجمع‌های قانونمند مشت مذاکره کنندگان هسته‌ای ما را پر می‌کند. البته در این تجمعات مذاکره کنندگان نباید تضعیف شوند، اما این تجمعات قدرت چانه‌زنی مذاکره کنندگان را بیشتر می‌کند.

 خاتمی با اشاره به همدلی و همزبانی دولت و ملت بر سر مسأله انرژی هسته‌ای به عنوان حق مسلم ملت ایران، تصریح کرد: مردم و دولت با زعامت مقام معظم رهبری این مسأله را به پیش می‌برند. نظام در پی توافق خوب است و توافق بد را نه رهبری می‌پذیرند، نه امت خداجوی و نه توافق کنندگان.

 امام جمعه موقت تهران با اشاره به چارچوب‌های تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری برای یک توافق خوب اظهار کرد: همه تحریم‌ها باید یک جا لغو شود، مذاکره کنندگان مجاز نیستند مذاکرات را تحت شبهه تهدید ادامه دهند، همه دستاوردهای هسته‌ای باید حفظ شود، هیچ گونه بازرسی مطلقا از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان نباید صورت گیرد. تعهدات برگشت‌پذیر باشد و تعهد یک طرفه نباشد و مذاکره فقط در عرصه مسائل هسته‌ای باشد چراکه مثلا مذاکره با آمریکا برای روابط مذاکره نیست و نامشروع است.

 وی همچنین گفت:‌ اینها رهنمودهای مقام معظم رهبری برای مذاکرات است و ما از مجلس درخواست می‌کنیم این موارد را تبدیل به قانون کنند تا دشمنان ملت مایوس شوند از اینکه ملت را به تسلیم وادارند.

 خاتمی با بیان این‌که «ادبیات آمریکا در مذاکرات از ابتدا تاکنون ادبیات تحقیر و تهدید بوده است» خاطرنشان کرد: دوره تهدید گذشته و ایران به فضل خدا نه تنها قدرت منطقه‌ای بلکه قدرت جهانی است و در هر عرصه مهم جهانی اگر ایران نباشد مسائل به جایی نمی‌رسد. مثلا اگر ایران نباشد مشکل سوریه حل نمی‌شود و این معنایش این است که ایران به قدرت بزرگ جهانی تبدیل شده و اگر پشتوانه غربی‌ها،‌ دلار، یورو و آدم‌کشی است پشتوانه قدرت ایران دل‌های علاقه‌مند و عاشقان است.

 این عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که «نباید همه مسائل به تحریم‌ها گره زده شود» گفت: ما از ابتدای انقلاب با تحریم مواجه هستیم اما با عزت زندگی کردیم. برخی اینگونه القا می‌کنند اگر تحریم‌ها لغو نشود بحران پیدا می‌کنیم. این در حالی است که اگر توافق نشود اوباما بحران پیدا می‌کند زیرا آمریکا نیاز به توافق دارد. ملت ایران روی پای خود ایستاده و کشوررا پیش می‌برد.

 وی فرهنگ مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های استکبار را فرهنگ قرآنی عنوان و خاطرنشان کرد: هیچ تردیدی نداشته باشید که این فرهنگ به داد ما می‌رسد.

 امام جمعه موقت تهران ادامه داد: مذاکره کنندگان هسته‌ای مذاکرات را ادامه دهند. ما آن‌ها را تقویت می‌کنیم و اثبات می‌کنیم روی قولمان هستیم و پای قرارها می‌ایستیم اما به آمریکا و دیگر قدرت‌ها هم می‌گوییم که اگر شیطنت کنند ما فرزندان عاشورا هستیم. ملت ایران تجربه کرده که مقابل دشمنان اسلام و قرآن تسلیم نشود. این نسخه علاج دنیای اسلام است.

 خاتمی با اشاره به انتخابات پارلمانی ترکیه و شکست حزب حاکم در این کشور نیز گفت: سیلی که حزب حاکم در ترکیه خورد، سیلی خون‌های مظلومی بود که توسط داعش به زمین ریخته شده بود و ما امیدواریم حاکمان ترکیه صدای این سیلی را شنیده باشند.

 وی با اشاره به وضعیت یمن نیز تصریح کرد: در آغاز بحران در این کشور ۵۵ درصد قبایل با نیروهای مردمی بودند اما در حال حاضر ۹۰ درصد قبایل با نیروهای مردمی هستند. مردم یمن بدانند که سربلند هستند و عربستان به عنوان رژیم وحشی، سفاک و کودک‌کش در تاریخ ثبت خواهد شد.

 امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، سخنرانی‌های مقام معظم رهبری در آغاز سال و در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) را استراتژیک دانست و یادآور شد: البته همه رهنمودهای ایشان مهم است اما این دو سخنرانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ایشان امسال در مرقد امام (ره) درباره تحریف امام (ره) هشدار دادند و گفتند امام (ره) را باید با اصول تعیین شده و اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام آمریکایی شناخت.

 خاتمی ادامه داد: برخی می‌گویند ما به امام گفته‌ایم تا زنده هستید مشکل ایران با آمریکا را حل کنید. این که امام (ره) مشکل آمریکا را حل نکردند معنایش این است که ایشان تا لحظه مرگشان آمریکا را شیطان بزرگ و شعار مرگ بر آمریکا را شعار حق می‌دانستند.

 این عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با گرامی داشت ۲۶ خرداد سالگرد شهادت شهیدان بخارایی،‌ امانی، هرندی و نیک‌نژاد گفت: اینها کسانی بودند که در اوج یکه تازی شاه مردانه ایستادند و با آغوش باز به استقبال شهادت رفتند.

 وی همچنین با گرامی‌داشت یاد آیت‌الله امینیان نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری،‌ مرحوم آیت‌الله آصفی به عنوان یک فقیه نواندیش و سالروز رحلت مرحوم فلسفی گفت:‌ مرحوم فلسفی نیم قرن حنجره‌اش را در راه دعوت به خدا و همراهی با انقلاب اسلامی قرار داد. آیت‌الله آصفی نیز ۲۰۰ جلد کتاب غیر تکراری نوشته‌اند که برخی از آن‌ها به ۱۰ زبان ترجمه شده. ایشان در عرصه اجتماعی هم تکفل ۵۵ هزار یتیم خصوصا ایتام شهدا در عراق، سوریه و ایران را به عهده داشت و ۴۸ هزار خانواده محروم را سرپرستی می‌کرد.

 آیت‌الله خاتمی همچنین در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران نیز با اشاره به فضایل ماه شعبان ابراز امیدواری کرد که در فرصت‌های باقی مانده از ماه آمادگی لازم را برای ورود با معرفت به ماه رمضان پیدا کنیم.

 امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم حاکمیت دین و ارزش‌های دینی در جامعه وجود داشته باشد باید با عملمان مردم را به دین دعوت کنیم و ارزش‌های دینی را در عرصه اجتماع تجلی ببخشیم.

 وی اضافه کرد:‌ اگر جوانی سوالی درباره ولایت فقیه پرسید، فورا او را ضد ولایت فقیه ندانیم بلکه شبهاتش را پاسخ دهیم یا اگر دختری پوشش خوبی ندارد راهش این است که او را اقناع کنیم. البته معنایش این نیست که اجرای قانون وجود نداشته باشد بلکه کار فرهنگی و اجرای قانون باید با هم پیش برود تا نتیجه دهد.

/ایسنا

Share