در جلسه شورای اداری کتابخانه های استان عنوان شد:

محمدپور:تلاش ما تحقق دغدغه‌های رهبری در زمینه افزایش کتابخوانی است/امام جمعه انزلی:کتابهای مفید در کتابخانه‌ها ارائه شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل نهاد کتابخانه های گیلان گفت: رویکرد همه ما در مجموعه نهاد کتابخانه ها تحقق دغدغه و نگاه رهبر معظم انقلاب در زمینه افزایش کتاب خوانی در جامعه است و بدین منظور برای افزایش سرانه فضای مطالعه و جذب اعضای جدید در استان تلاش می کنیم.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل کتابخانه های گیلان گفت: رویکرد همه ما در مجموعه نهاد کتابخانه ها تحقق دغدغه و نگاه رهبر معظم انقلاب در زمینه افزایش کتاب خوانی در جامعه است و بدین منظور برای افزایش سرانه فضای مطالعه و جذب اعضای جدید در استان تلاش می کنیم.

۸۱۶۳۲۴۵۱-۶۴۹۴۹۶۸امیر محمدپور روز سه شنبه در جلسه شورای اداری کتابخانه های استان در انزلی اظهار کرد: هم اکنون رتبه استان در بخش سرانه فضای مطالعه ۲۷، در حوزه امکانات ۲۶ و در شاخص عضو ۱۸ است.

وی با اشاره به حضور میلیونی گردشگران در منطقه آزاد انزلی یادآور شد: به منظور استفاده از این فضا برای ارتقای کتابخوانی تفاهمنامه ای بین نهاد و سازمان برای گشایش کتابخانه و همچنین یک کتابخانه سیار در منطقه به امضاء رسیده است .

وی تعداد کتابخانه های عمومی استان را ۹۹ باب اعلام و تصریح کرد: ۵۳درصد از کتابخانه های ما بخش کودک دارد و ۹۱ درصد کتابخانه ها متصل به شبکه اینترنتی است.

محمدپور با اشاره به عضویت ۴۴ هزار و ۸۰۹ عضو در کتابخانه های گیلان اذعان کرد: در حوزه شاخص عضو آمار استان کاهش یافته است .

مدیرکل نهاد کتابخانه های گیلان از روسای کتابخانه های عمومی استان خواست ظرف سه هفته برنامه مدون یکساله خود را ارائه دهند .

*لزوم ارائه کتابهای مفید در کتابخانه ها

امام جمعه انزلی نیز در این مراسم با تبریک ایام نیمه شعبان گفت : برخی کارها اثرگذار، ریشه ای و مبنایی است و فعالیت در رابطه با کتاب کتابخانه و ترویج فرهنگ مطالعه از کارهای مقدسی است که هم خودش کار خوبی است هم ترویجش ثواب دارد .

حجت الاسلام سید عبدالجواد شمس الدین اظهار کرد: گام نهادن در مسیر ترویج کتاب و کتابخوانی و تولید کتاب و نوشتن و تالیف، کمک مستقیم به فرهنگ جامعه است و انقلاب ما نیز بر مدار فرهنگی می گردد.

وی با تاکید بر اهمیت مبنای فرهنگی خاطرنشان کرد: تلاش شما توسعه و تعمیق و استحکام فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در جامعه است.

وی تصریح کرد: اگر جامعه فرهنگی باشد مشکلات را تحمل می کند اما اگر فرهنگی نبود مانند قوم بنی اسرائیل که هرچه حضرت موسی(ع) فراهم می کرد باز گله مند بودند، قادر به توسعه نخواهد بود.

امام جمعه انزلی با اشاره به این که گاهی کتابهای کیلویی به کتابخانه ها می دادند، یادآور شد: همه باید از تصمیم گیرندگان و مروجان و ارائه دهندگان متوجه این مبنا باشند چیزی را ارائه دهند که مفید به حال جامعه باشد .

وی افزود: با توجه به شرایط روز جامعه و ابزارهای الکترونیکی و دیجیتالی که در اختیار جامعه است بحث کتاب و کتابخوانی در معرض انقراض قرار دارد و حتی در بین علما و حوزویان و سعی می کنند بیشتر از کتابهای الکترونیکی و فضاهای مجازی و نرم افزارها استفاده کنند.

حجت الاسلام شمس الدین خاطرنشان کرد: مراجعه به کتاب صرف نظر از این که انسان را از نظر قدرت حافظه و یادگیری تقویت می کند اندیشه و فکر را در وجود انسان تعمیق می بخشد و رجوع به کتاب و انس با آن باید بعنوان ارزش محسوب شود .

امام جمعه انزلی با اشاره به کاهش علاقه جوانان به مطالعه کتاب از ان بعنوان یک خطر یاد و خاطرنشان کرد: هرکسی باید در شهر و محدوده خود برای ارتقای فرهنگ مطالعه چاره جویی کند .

وی افزود: خطر دیگر این که با رواج نرم افزارها مسئله خط که یکی از مواریث ما است منسوخ می شود در حالی که خط زیبا آثار معنوی بسیاری دارد و رزق انسان را زیاد می کند.

امام جمعه انزلی با بیان این که کتابت و خط از هنرهای اصیل ایرانی محسوب می شود از کتابداران خواست در بحث ترویج کتابخوانی به تشویق افراد به کتابت خط و خوشنویسی به عنوان یک وظیفه ملی و دینی توجه کنند.

*برای ترویج کتابخوانی خواهیم کوشید

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این جلسه با اشاره به نقش و اثربخشی کتاب و کتابخوانی در توسعه تمدن بشری گفت: با تفاهمنامه ای با اداره کل کتابخانه ها به منظور ترویج کتابخوانی می کوشیم اولین منطقه آزاد بین مناطق آزاد کشور در زمینه ترویج کتابخوانی باشیم .

مجید فاتحی اظهار کرد: یکی از ماموریت های سازمان منطقه آزاد ، الگوسازی به منظور دستیابی به ایران ۱۴۰۴است و یکی از وظایف ما این است که در همین راستا به سند چشم انداز مورد نظر مقام معظم رهبری در فرصت ۲۰ ساله زودتر از سرزمین اصلی برسیم .

/ایرنا
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share