ترکان در مراسم افتتاحیه تقاطع غیر همسطح شهید نامجوی :

مجتمع بندری کاسپین به پرظرفیت ترین کریدور حمل و نقل کشور تبدیل می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ترکان در مورد الحاق منطقه بوجاق به منطقه آزاد انزلی با اعلام اینکه این مساله به این معنا نیست که مقررات زیست محیطی نادیده گرفته می شود بلکه کلیه استانداردها رعایت خواهد شد اضافه کرد: وضعیت تالاب بین المللی انزلی تأسف آور و بسیار نامناسب است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در مراسم افتتاحیه تقاطع غیر همسطح شهید نامجوی منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه مجتمع بندری کاسپین به پرظرفیت ترین کریدور حمل و نقل کشور تبدیل می شود اظهار داشت: با عنایت به توان و ظرفیتهای بالای تخلیه و بارگیری کالا در مجتمع بندری کاسپین و قرار گرفتن منطقه آزاد انزلی در کریدورهای ترانزیت بین المللی این منطقه آینده خوبی را پیش روی خواهد داشت.
r70hxc0xمشاور رییس جمهور با قدردانی از کوشش های وزارت راه برای ایجاد زیرساختهای عمرانی در این منطقه افزود: اقدامات صورت گرفته در توسعه بندرگاه انزلی به عنوان قدیمی ترین بندر شمال کشور به خوبی انجام شده ولی به دلیل محصور بودن در شهر انزلی این بندر با کمبود پس کرانه مواجه است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه در ساخت مجتمع بندری کاسپین نیازمند وجود ۵۰۰ هکتار پس کرانه برای احداث سردخانه های بزرگ، چندین سیلو، انبارهای کالای فله و کالای عمومی به منظور توسعه تجارت ایران و کشورهای حاشیه خزر هستیم، افزود: بعد از انقلاب، برای گشودن کریدورهای حمل و نقل کشور کوششهای بسیاری شده؛ که در حوزه ارتباط با کشورهای آسیای میانه از سرخس به آسیای میانه وصل شدیم و دالان دوم نیز کریدور شرق دریای خزر خط ریلی قزاقستان – ترکمنستان – ایران است که هر سه کشور را به یکدیگر متصل نمود.
وی با بیان اینکه در سال جاری دکتر روحانی و روسای جمهور سه کشور خط ریلی را که از اینچه برون وارد ایران شده و به راه آهن گرگان متصل می شود افتتاح کردند اضافه کرد: در گذشته کریدور غرب دریای خزر راه آهن جلفا فعال بوده که ۲۳ سال پیش بدلیل جنگ آذربایجان-ارمنستان بسته شد و جلفا در بن بست قرار گرفت تا اینکه در سفر رییس جمهور به گیلان، دستور اتصال راه آهن از رشت به آستارا و فعال شدن مسیر ریلی کریدور غرب دریای خزر صادر شد.
وی به تشریح جایگاه منطقه آزاد انزلی و مجتمع بندری کاسپین پرداخت و گفت: ارتباط در کریدورهای ریلی دیگر دیگر کشور، معمولاً دو جانبه است اما در صورت ایجاد کریدور غرب دریای خزر از بندرگاه کاسپین انزلی به بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر متصل خواهیم شد و مجتمع بندری کاسپین به پرظرفیت ترین دالان های حمل و نقل کشور تبدیل می شود.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه مجتمع بندری در حال ساخت کاسپین با ۲۲ پست اسکله از ظرفیت بسیاری برای تحقق توسعه برخوردار است و از طریق خط ریلی ۱۶ کیلومتری به مسیر ریلی قزوین رشت انزلی وصل می شود افزود: طبق گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی؛ نخستین پست اسکله این بندر سال آینده آماده است که برای تحقق آن باید کار ضربتی شبانه روزی صورت گیرد.
ترکان در مورد الحاق منطقه بوجاق به منطقه آزاد انزلی با اعلام اینکه این مساله به این معنا نیست که مقررات زیست محیطی نادیده گرفته می شود بلکه کلیه استانداردها رعایت خواهد شد اضافه کرد: وضعیت تالاب بین المللی انزلی تأسف آور و بسیار نامناسب است و امیدوارم در مورد تالاب انزلی که اکنون با مشکلات عدیده ای نظیر تعدی به حریم روبروست، اقدامی عملیاتی و فوری صورت گیرد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی متذکر شد: تالاب انزلی برای نجات، نیازمند یک سازمان مستقلی است که در چارچوب آن نباید در حفاظت از این تالاب ارزشمند مماشات کرد و در همین راستا دبیرخانه مناطق آزاد و سازمان منطقه آزاد انزلی آمادگی حمایت از طرحهای حفاظت از تالاب بین المللی انزلی را داریم.
ترکان با بیان اینکه این دبیرخانه آمادگی همکاری در زمینه نوسازی شبکه حمل و نقل عمومی استان گیلان را دارا می باشد اضافه کرد: دست یابی به اهدافی همچون تبدیل شدن به الگویی برای توسعه صادرات محور و تحقق کسب و کار حلال از مهمترین اهداف مناطق آزاد است و مناطق آزاد الگویی برای تعمیم آن به تمام کشور می باشند چراکه اگر قادر نباشیم این الگو را در محدوده مناطق آزاد اجرایی کنیم، چگونه می توانیم به این هدف دست یابیم.
وی منطقه آزاد انزلی را دارای بالاترین مزیت برای سرمایه گذاری در فناوریهای پیشرفته اعلام کرد و گفت: منطقه آزاد انزلی مانند سایر مناطق آزاد ایران الگویی برای عملیاتی نمودن اهداف و برنامه های دست یابی ایران به اهداف ایران ۱۴۰۴ در اقلیمی کوچک به منظور تعمیم به همه کشور است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به وجود چهار منطقه آزاد اروند ، کیش ، قشم و چابهار در سواحل جنوبی ، ارس و ماکو در مرز خشکی گفت: ویژگی منطقه آزاد انزلی که در حاشیه خزر وجود دارد، این است که از ۲۰۰ سال پیش دروازه اروپا بوده و در مسیرهای ترانزیتی بین المللی قرار گرفته است.
مهندس ترکان تصریح کرد: بندرانزلی در مرز تمدن با دنیایی بوده که در آن دوران انقلاب صنعتی اتفاق افتاده و بدین جهت از نظر علمی و دسترسی به دوران صنعتی یک گام جلوتر از سایر نقاط کشور است چرا که بیشترین افراد تحصیل کرده و نخبه و صاحب نام را در گیلان و این منطقه داریم .
وی با بیان اینکه در دوره ای دروازه اروپا بودن انزلی کم رنگ شد، متذکر شد: باید اقدامات لازم برای بازگردان این اهمیت تاریخی را انجام دهیم.
مشاور رئیس جمهور احداث راه آهن قائمشهر به رشت را از الزامات خواند و از استاندار گیلان خواست تا پیگیر این امر باشد تا حداقل ابتدا زمین های مورد نیاز برای ساخت راه آهن در این مسیر آزادسازی و سپس ریل گذاری صورت بگیرد.
وی با اشاره به ظرفیت بالای نیروی انسانی موجود در گیلان گفت: بسیاری از برجسته ترین و نخبه ترین افراد کشور از این خطه هستند و باید با ایجاد تشکل هایی از این نیروها چه در خارج و چه در داخل استفاده شود.
مهندس ترکان تصریح کرد: اگر نسخه هایی برای ایران ۱۴۰۴ در بخش بانکداری، اموزش و پرورش کسب و کار و سایر موارد داریم؛ باید در قطعه کوچکی از جغرافیا اجرا کنیم و سپس نسخه را به همه کشور گسترش دهیم .
ترکان با تاکید بر این که سراسر ایران باید مملو از کسب و کار حلال باشد، متذکر شد: یکی از مهم ترین نکات مد نظر مناطق آزاد، رونق کسب و کار حلال است .
وی افزود: کسب و کار حرام که ممکن است در برخی جاها از بنگاه های اقتصادی گرفته تا کم فروشی کارمند، فروشگاه ، معلم ، پزشک، پرستار و سایر بخش ها شاهد آن باشیم؛ باید اصلاح شود.
وی یاداور شد: در اجرای این کار مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی در بند ۱۱ مختص مناطق آزاد چهار ماموریت تسهیل تولید، توسعه صادرات، انتقال فناوری و تامین نیازهای کشور را متوجه مناطق آزاد کردند که باید به درستی در منطقه آزاد اجرا و به جاهای دیگر کشور منتقل کنیم .

Share