بازدید جمعی از مدیران شهری از مركز سامانكده شهرداري رشت

متکدیان،کارتن خوابها ،بی خانمانها و معتادان سطح شهر رشت ساماندهی می شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روز گذشته شهردار رشت و جمعی از مدیران شهری از مرکز سامانکده شهرداری رشت بازدید و در جریان وضعیت کنونی این مرکز قرار گرفتند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روز گذشته شهردار رشت و جمعی از مدیران شهری از مرکز سامانکده شهرداری رشت بازدید و در جریان وضعیت کنونی این مرکز قرار گرفتند .

۰۱۲۵ در این بازدید شهردار رشت خواستار گردآوری بانک جامع اطلاعاتی از وضعیت موجود ، تعداد متکدیان و آسیب دیدگان سطح شهر شد تا در سریع ترین زمان ممکن نسبت به ساماندهی آنها اقدام شود .

 وی با بیان اینکه متکدیان ، کارتن خوابها ، بی خانمان ها و معتادان پس از شناسایی ، جمع آوری و طبقه بندی باید به سازمانهای مرتبط مانند بهزیستی ، کمیته امداد ، خانه سالمندان و غیره ارجاع داده شوند اظهار داشت : در نظر گرفتن هویت محله ای و مکان گزینی شرط اصلی در ایجاد سامانکده ها به شمار می آید و  برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید هزینه ها ، مکان و میزان فضای مورد نیاز امکان سنجی شود وی افزود : متاسفانه تا کنون در مورد این مسئله برخورد ها مقطعی بوده و اقدامات زیر بنایی انجام نشده است . برای برون رفت از مسئله مورد نظر می بایست  برنامه ریزی های زیر بنایی بلند مدت و منسجم انجام شود . همچنین در گام نخست باید به تجهیزات و امکانات زیرساختی مورد نیاز و ضروری سامانکده ها توجهی ویژه داشت .

شهردار رشت افزود : برای تحقق این مهم در امر ایجاد سامانکده ها و اجرای برنامه های بلند مدت اجرایی این طرح ، می توان در مراحل بعدی از ظرفیت بخش خصوصی و سازمان های متولی مربوطه نیز به صورت مشارکتی با شهرداری بهره برد .

وی در ادامه بیان داشت : با برگزاری جلساتی با سازمان های مرتبط در این امر مانند بهزیستی ، نیروی انتظامی و کمیته امداد می توان نسبت به مشارکت و  یا و ا گذاری فضاهای موجود و بلا استفاده این سازمان ها و ارگان ها برای ایجاد سامانکده ها اقدام نمود .

نیکو منش رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهر رشت نیز در این نشست از مدیر و مجموعه کارکنان سامانکده قدردانی کرد و گفت: با توجه به موقعیت اجتماعی و بررسی وضعیت موجود ، این سامانکده پاسخ گوی نیازها نیست .

وی  پیشنهاد کرد مکانی با فضای مناسب که اهداف و چشم انداز آن حداقل برای ۱۵ سال در نظر گرفته شود برای ایجاد سامانکده مد نظر قرار گیرد و کلیه خدمات مشاوره ، فرهنگی ، ورزشی ، آموزشی و غیره در آن گنجانده شود تا در افراد جمع آوری شده ایجاد انگیزه نماید .

عضو شورای اسلامی شهر رشت ادامه داد : هر دو ماه یک بار برگزاری جلساتی با سازمان ها و نهادهای مختلف ضرورت دارد تا در آن وظایف همگان در محدوده مدیریتی خود مشخص شود و یاری رسان اجرای این طرح باشند .

 وی  با اشاره به اینکه در مرکز سامانکده رشت برخی از افراد جمع آوری شده از اهالی شهرهای اطراف نظیر صومعه سرا و غیره هستند ، یادآورشد : شهرداری و نهادهای مربوطه در شهرستان هایی که متکدیان و افراد بی خانمان و معتادان  آنها در این سامانکده نگهداری می شوند باید نسبت به ارائه امکانات و تجهیزات به شهرداری رشت کمک کنند .

بهارمست معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز در این نشست با بیان اینکه مرکز سامانکده شهرداری با پیگیری های شورای چهارم راه اندازی شد گفت : مهمترین مسئله بعد از جمع آوری متکدیان ساماندهی آنان است که در این زمینه باید از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسبی استفاده نمود و سرانه فضای مورد نیاز برای هر فردی که در سامانکده نگهداری می شود می بایست پنج متر مربع  باشد .

 وی در ادامه گفت : امید است در آینده نزدیک با همکاری استانداری ، فرمانداری ، کلیه سازمان ها و ارگانهای مربوطه برنامه های اجرایی این طرح تحقق یابد و به شهرداری به عنوان تنها دستگاه اجرایی متولی این امر نگاه نشود و همه متولیان ساماندهی متکدیان ، معتادان ، کارتن خواب ها و غیره بر اساس مقررات و وظایفی که در دستور کارشان در ارتباط با این موضوع قرار گرفته ، در این زمینه همکاری لازم را با شهراری داشته باشند .

 اسماعیل پور مدیر مرکز سامانکده شهرداری از همکاری شورا و مجموعه شهرداری قدردانی کرد و با ارائه گزارش عملکردی ظرفیت موجود این مرکز را ۲۵ نفر عنوان کرد.   مدیر مرکز سامانکده شهرداری با پیشنهاد اینکه طرح توسعه گرمخانه باید در دستور کار قرار گیرد گفت : در زمینه کمک به متکدیان به شهروندان باید آموزش های لازم داده شود زیرا تعداد متکدیان در رشت به علت کمک های مردمی به آنها بسیار زیاد شده است بنابراین مشارکت های اجتماعی با آموزش های لازم در زمینه عدم کمک به متکدیان می تواند بسیار کارگشا باشد .

Share