سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از مسئولان وزارت کشور و فرمانداران سراسر کشور

لعنت خدا بر کسی که حکومت پیدا می‌کند و به کسی مسئولیت دهد که لیاقت ندارد/مسئولیت نردبانی است که هم می‌شود از آن بالا رفت و هم از آن پایین افتاد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،یادگار امام (ره) با تاکید بر اینکه مسئولیت یک نردبانی است که هم می‌توان از آن بالا رفت و هم می‌توان با سر از آن پایین افتاد، گفت: در طول تاریخ کشورمان کسانی بودند که از این نردبان بالا رفتند، کسانی نیز بودند که متاسفانه از این نردبان مسئولیت فرو افتادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،یادگار امام (ره) با تاکید بر اینکه مسئولیت یک نردبانی است که هم می‌توان از آن بالا رفت و هم می‌توان با سر از آن پایین افتاد، گفت: در طول تاریخ کشورمان کسانی بودند که از این نردبان بالا رفتند، کسانی نیز بودند که متاسفانه از این نردبان مسئولیت فرو افتادند.

۱۴۳۲۹۸۴۰۴۴۶۹۹_amin khosroshahi (15 of 20) حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی یادگار امام (ره) در دیدار با جمعی از مسئولان وزارت کشور و فرمانداران سراسر کشور به بیان روایاتی از پیامبر اسلام(ص) در مورد داشتن صلاحیت افراد برای کسب مسئولیت در یک نظام اسلامی پرداخت و گفت: از پیامبر روایت است که فرموده‌اند اگر کسی در جامعه اسلامی مسئولیتی پیدا کرد و کسانی را سر کار گذاشت که آن‌ها صلاحیت‌های لازم را نداشتند، لعنت خدا بر او باد.

 وی با بیان اینکه از چنین فردی هیچ توبه‌ای پذیرفته نیست، اظهار کرد: چنان‌چه این فرد کفاره نیز پرداخت کند باز هم از او مورد قبول نیست تا اینکه او را وارد جهنم کنند.

 یادگار امام (ره) همچنین اظهار کرد:‌ لعنت خدا بر کسی که حکومت پیدا می‌کند و به کسی مسئولیت دهد که لیاقت ندارد؛ حال یا این فرد از افراد بالادستی یا پایین دستی خود می‌ترسد یا رفیق‌باز است یا می‌خواهد دل کسی را که می‌خواهد و فکر می‌کند بود و نبود او تاثیری برایش دارد به دست آورد یا اینکه می‌خواهد فشار را از دوش خود بردارد.

 وی خاطرنشان کرد: این فرد باید از تک تک مردم حلالیت بطلبد و همچنین نسبت به حقوقی که استیفا نشده است حلالیت بطلبد.

 یادگار امام (ره) با اشاره به روایتی دیگر از ائمه معصوم گفت: لعنت خدا بر کسی که اگر به او مسئولیت غرق‌گاه الهی را دادند یعنی مسئولیت جان، ناموس، آبرو و مال مردم را به او سپرده‌اند، به ناحق به آن غرق‌گاه الهی تجاوز کند.

 وی با تاکید بر اینکه مسئولیت یک نردبانی است که هم می توان از آن بالا رفت و هم می توان با سر از آن پایین افتاد گفت: در طول تاریخ کشورمان کسانی بودند که از این نردبان بالا رفتند، کسانی نیز بودند که متاسفانه از این نردبان مسئولیت فرو افتادند.

 یادگار امام (ره) خطاب به فرمانداران و مسئولان وزارت کشور با تاکید بر اینکه بر انتخاب‌های‌تان بسیار هشیار باشید، گفت: واقعا باید نسبت به کسی که انتخاب می‌شود مراقب بود تا منفعت‌های شخصی در او وجود نداشته باشد.

 وی با تاکید بر اینکه هرکسی خود از نیات خود بهتر خبر دارد، خاطرنشان کرد: این که شما فردی را برمی‌دارید و فرد دیگری را جایگزین او می‌کنید یا اینکه آن فرد را در سمت خود ابقا می‌کنید خود بهتر می‌دانید که نیت‌تان در چیست؟ آیا در این اقدام خود طمع به خرج داده‌اید یا اینکه انگیزه‌ای ملی داشته‌اید؟

 وی با تاکید بر اینکه باید دائما خود را رصد کنیم، گفت: انسان‌ها خود می‌دانند که با چه نیتی چه اقدامی انجام می دهند، دوران مسئولیت‌ها دورانی گذرا هستند و زمانی می‌آیند و زمانی می‌روند. در همین راستا نیز من در عمر کوتاه خود چندین و چند دولت را دیده‌ام که به بارگاه امام راحل آمد و رفت داشته‌اند.

 یادگار امام (ره) در بخشی از صحبت‌های خود به بیان روایتی از امام صادق (ع) پرداخت و گفت: امام صادق (ع) می فرماید که صاحبان امر نباید در سه چیز کوتاهی داشته باشند؛ یکی در حفظ مرزها، دیگری در رسیدگی به شکایات و سومی در گماردن کسانی که صلاحیت های لازم برای فعالیت را دارند.

 وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی امام (ره) گفت: یکی از ویژگی‌هایی که امام راحل همواره داشتند این بود که ایشان همواره روی نفس خود پامی‌گذاشتند.

 یادگار امام (ره) با تاکید بر اینکه پاگذاشتن روی نفس نیازمند یک شجاعت است، گفت: باید همواره بر این بعد شخصیتی امام خمینی (ره) نیز تاکید شود.

 سید حسن خمینی همچنین با تاکید بر اینکه باید انسان مصلحت اندیشی نیز داشته باشد، به بیان تفاوت‌های امیرالمؤمنین (ع) و معاویه پرداخت و خاطرنشان کرد: تفاوت علی (ع) و معاویه در استفاده از علوم روز نبود بلکه فرقشان در این بود که علی (ع) برای خدا مصلحت‌اندیشی می‌کرد و معاویه برای خود.

 وی در پایان تاکید کرد: باید حتما در کارها مصلحت اندیشی داشته باشیم، البته نه برای اینکه من بمانم و کار و اوضاعم بهتر شود.

/ایسنا

Share