در جلسه غیر علنی مجلس با تیم هسته ای چه گذشت

عراقچی گفته بازرسی از مراکز نظامی از سوی ما پذیرفته شده/تأکید ظریف بر خط قرمزها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،ابهامات نمایندگان در باره زیاده خواهی های جدید آمریکا در زمینه تحریم ها و بازرسی از مراکز مهم نظامی کشور موجب شد که وزیر امور خارجه در جلسه ای غیر علنی به مجلس اطمینان دهد که خطوط قرمز در همه مراحل مذاکره حفظ می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،ابهامات نمایندگان در باره زیاده خواهی های جدید آمریکا در زمینه تحریم ها و بازرسی از مراکز مهم نظامی کشور موجب شد که وزیر امور خارجه در جلسه ای غیر علنی به مجلس اطمینان دهد که خطوط قرمز در همه مراحل مذاکره حفظ می‌شود.

zarif1_origدر جلسه غیر علنی امروز یکشنبه مجلس محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به سوالات وابهامات نمایندگان پیرامون مذاکرات اخیر ایران و۵+۱ پاسخ دادند.

هرچند پس از نشستی دو ساعته در نخستین واکنش مهدی کوچک زاده نماینده تهران در اعتراض به اظهارات وزیر ،درگیری لفظی با وی پیدا کرد وبا پا در میانی دیگر نمایندگان وزیر خارجه به بیرون صحن علنی راهنمایی شد، اما اظهارات علی لاریجانی در خصوص این نشست تاکید داشت که تیم هسته ای کشور گزارش مبسوطی از روند مذاکرات به مجلس ارائه کرده و اظهار امیدواری کرد که در تعاملات دوجانبه میان نمایندگان مجلس و تیم مذاکره کننده هسته ای، مذاکرات هسته ای به شکل خوبی ادامه یافته و دستاوردهای خوبی برای ملت ایران به دنبال داشته باشد.

ظریف که امروز به مناسبت فتح خرمشهر چفیه بر گردن داشت ظاهرا در جلسه طولانی مدت خود با نمایندگان به سوالات اعضای فراکسیون اصولگرایان به عنوان منتقدان پاسخ داده و در لزوم رعایت خطوط قرمز و مباحث مربوط به بازرسی از مناطق نظامی و بازجویی از دانشمندان نکاتی را برای آگاهی نمایندگان بیان کرده است.

بر این اساس وزیر امور خارجه به نمایندگان اطمینان داده که خطوط قرمز را در مذاکرات رعایت می کنند و در صورت به توافق نرسیده نیز آسمان به زمین نمی رسد.

ایران بر مواضع منطقی و عقلانی خود پافشاری می کند

حسین گروسی نماینده مجلس نیز در گفتگو با جام جم آنلاین گفت: وزیر امور خارجه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران بر مواضع منطقی و عقلانی خود پافشاری می کند .

عراقچی گفته بازرسی از مراکز نظامی از سوی ما پذیرفته شده

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی هم به فارس گفت: در این جلسه سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در گزارش خود عنوان کرد، بازرسی از مراکز نظامی در پروتکل الحاقی پذیرفته شده، اما این بازرسی مدیریت شده است و مدیریت آن با جدیّت انجام می شود.

وی افزود: معاون وزیر خارجه ادامه داد که در یکی از جلسات لیست تعدادی از دانشمندان هسته ای کشورمان از طرف مقابل به ما داده شده و از ما خواسته اند تا با این دانشمندان مذاکره و مصاحبه داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: بازرسی از مراکز نظامی و دسترسی به دانشمندان هسته ای در چارچوب (PMD) است و این همان برنامه نظامی ادعای طرف غربی است که ادعا دارد ایران این برنامه نظامی را داشته و معتقدند که برای راستی آزمایی از سوی ایران به مراکز و دانشمندان دسترسی پیدا کنند.

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: عراقچی افزود بازرسی از مراکز نظامی از سوی ما پذیرفته شده، اما درخصوص دسترسی به دانشمندان هسته ای اگرچه لیست اسامی دانشمندان از سوی طرف مقابل به ما داده شده، اما ما نپذیرفته ایم که آنها بتوانند به دانشمندان ما دسترسی داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: همچنین در این جلسه علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران با اشاره به بازرسی های فراپروتکلی گفت که در مذاکرات لوزان تیم مذاکره کننده کشورمان بازرسی های فراپروتکلی را پذیرفته است و آمریکایی ها نیز هم به همین موضوع انگشت گذاشته و آن را تکرار می کنند.

وی افزود: درمورد لغو تحریم ها نیز عراقچی اظهار داشت که لغو تحریم ها در بخش اقتصادی درحال بحث است تا طرف مقابل با زیرساخت تحریم ها را با صدور یک سند بردارد و اعلام کند که اگر ایران به تعهدات خود عمل کند ما تحریم ها را برمی داریم و بعد از آنکه ما به تعهدات خود عمل کردیم، آنها تحریم ها را تعلیق می کنند.

با حفظ عزت کار را با قوت جلو می بریم

کمال الدین پیرموذن نیزبه ایسنا گفت: آقای ظریف در ابتدای صحبت هایش تأکید کرد که توافق عزتمندانه را دنیا قبول دارد.

پیرموذن گفت: بیشتر انتقادات نمایندگان به موضوع پروتکل الحاقی بود که آقای ظریف این گونه پاسخ داد که اغلب کشورهای عضو ان پی تی پروتکل الحاقی را پذیرفته اند و این تنها برای ایران نیست. البته وی تأکید کرد که ما در دنیا و منطقه دشمن داریم و باید تلاش کنیم که کار را با قوت جلو ببریم.

این نماینده اصلاح طلب مجلس همچنین گفت: آقای ظریف در پاسخ هایش به نمایندگان بر این موضوع تأکید کردند که با حفظ عزت کار را با قوت جلو می بریم و تلاش می کنیم ضمن حفظ حقوق مسلم ایران در تثبیت حق غنی سازی تحریم های اقتصادی و مالی را لغو کرده و بساط پروژه ایران هراسی را جمع کنیم. همه اینها با برخورداری از حمایت ملت و مقام معظم رهبری شدنی است.

پیرمؤذن همچنین گفت: بعد از صحبت های ظریف و عراقچی رئیس مجلس نیز این جلسه را مثبت خواند و از تیم مذاکره کننده حمایت کرد.

وی در پایان جلسه را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: این جلسه هم اندیشی بسیار خوبی بود که اکثر نمایندگان از این جلسه راضی بودند به جز چند نماینده که ساز ناهماهنگی با مجلس می زنند.

لاریجانی خطاب به ظریف:اجرای پروتکل الحاقی باید به تصویب مجلس برسد

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس مجلس در جلسه غیر علنی خطاب به وزیر امور خارجه اعلام کرد که برای اجرای پروتکل الحاقی به مصوبه مجلس نیاز است.

حسینعلی حاجی دلیگانی گفت: علی لاریجانی ریاست مجلس در جلسه غیر علنی به صراحت اعلام کرد که برای اجرای پروتکل الحاقی نیاز به مصوبه مجلس است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر این بنا شد جلسات وزیر امور خارجه با نمایندگان درخصوص مذاکرات هسته ای به صورت مرتب برگزار شود.

آمریکایی ها دبه کرده اند

در ادامه نیز محمد جوکار نماینده مردم یزد نیزگفت:به نظر می رسد آمریکایی ها در بحث فردو دبه کردند و از آنچه در بیانیه لوزان و فکت شیت آمریکایی درخصوص ادامه کار فردو آمده است نیز سطح را پایین تر آورده اند.

وی تصریح کرد: این ادعاهای جدید آمریکایی ها ناشی از بی اعتمادی آنهاست، این ها هر روز مطالبات خود را افزایش می دهند.

جوکار تاکید کرد: فردو باید با ظرفیت قبلی به کار خود ادامه دهد.

قانع کردن مخالفان با یک جلسه امکان پذیر نیست

محمد علی اسفنانی نماینده فریدن وعضوکمیسیون حقوقی وقضایی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین در مورد جلسه غیر علنی با اشاره به اینکه نمایندگان درجریان قضایای هسته ای قرار گرفتند گفت:خوشبختانه اطلاعاتی که دکترظریف ودکتر عراقچی ارائه کردند موجبات رضایتمندی نمایندگان را فراهم کرد .

وی در پاسخ به این سوال که آیا برخی نمایندگان مخالف قاتع شدند افزود:عده ای همیشه ساز مخالف می زنند و طبیعی است که قانع شدن آنها با یک جلسه امکان پذیر نیست وشاید بنایی بر قانع شدن نداشته باشند.چون نمی توان توقع داشت که همه را راضی نگه داشت.

مذاکرات بانظر بالاترین مقامات هدایت می شود

عابد فتاحی نماینده ارومیه نیز در خصوص جلسه غیر علنی مجلس به ما گفت: آقایان گفتند که تمامی مذاکرات با نظر بالاترین مقامات نظام صوت می گیرد واین پیام را به مجلس دادند که کسانی که در مجلس مخالف هستند بهتر است قانع شوند و بدانند که حمایت از هیات مذاکره کندنه در اولویت بوده و مقابله با هیات، به مثال ایستادن در مقابل نظام است.

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی

Share