محمدرضا یمقانی

سرمایه های امروز ; نگاهی به شاخص توسعه انسانی

« سرمایه های امروز » ۱- سالهای طولانی وقتی صحبت از سرمایه به میان می آمد، همگان به فکر میزان پول ، طلا و دارایی های فیزیکی می افتادند. بیشتر مردم کسی را سرمایه دار تلقی می کردند که از مواهب طبیعی مانند زمین یا ثروت قابل انتقال مانند مسکوکات بهره مند بود و افراد […]

« سرمایه های امروز »

۱- سالهای طولانی وقتی صحبت از سرمایه به میان می آمد، همگان به فکر میزان پول ، طلا و دارایی های فیزیکی می افتادند. بیشتر مردم کسی را سرمایه دار تلقی می کردند که از مواهب طبیعی مانند زمین یا ثروت قابل انتقال مانند مسکوکات بهره مند بود و افراد اهل علم، ثروتمند یا سرمایه دار در نظر گرفته نمی شدند.طرح مباحثی شبیه آنکه علم بهتر است یا ثروت دلیلی بر این مدعاست. با پیشرفت اندیشه و تفکر، انواع دیگری از سرمایه به تدریج در ذهن و زبان، جای گرفت.yamaghanimed
۲- یکی از این واژگان، سرمایه انسانی (Human Capital) است. سازمان ملل متحد بر این اساس شاخصی به نام توسعه انسانی، تعریف کرده است.در این شاخص سه موضوع بهداشت، آموزش و درآمد سرانه به عنوان سه سرفصل اساسی طرح و هرساله کشورها با این سه معیار سنجیده می شوند.
۳- رتبه ی اعلام شده برای هر کشور در سطح جهانی، نشان دهنده ی موقعیت آن کشور در این سه حوزه در قیاس با سایر کشور هاست و به نوعی معیار توسعه و پیشرفت به حساب می آید. خوشبختانه وضعیت کشور علیرغم تمامی مشکلات و چالش هادر بیست سال اخیر رو به پیشرفت بوده است. ایران هم اکنون در دسته ی دوم رده بندی کشورها و با جایگاه ۷۵ در کل کشورهای جهان ، طبق شاخص توسعه انسانی قرار دارد. طبق دسته بندی HDI، کشورها در ۴ دسته ی بسیار زیاد توسعه یافته، زیاد توسعه یافته، توسعه یافته ی متوسط و کم توسعه یافته رده بندی می شوند.
۴- با دقت در شاخص توسعه انسانی به اهمیت نقش بهداشت روانی و جسمی در تعیین پیشرفت کشورها پی می بریم. در یک کشور با ثبات و برخوردار از مولفه های اخلاقی مثبت، قطعا بهداشت روانی و روحی تامین می شود و شهروندان و مردم ، از معیارهای مناسب تری برای زیستن برخوردارند.
۵- تاکید دین و اولیای آن بر اهمیت تعلیم و تعلم، بهداشت فردی و اجتماعی و ملکات اخلاقی از قبیل صداقت و رعایت حقوق در همه ی ابعاد آن می تواند راهگشای پیشرفت همه جانبه ی هر کشوری باشد. امسال که مزین به شعار همدلی و همزبانی است می تواند سکویی برای افزایش مثبت شاخص توسعه انسانی و پیشرفت همه جانبه ی کشور باشد. بی شک صحنه ها و عرصه های مختلف ملی در سال جاری بزنگاه های تجلی این شعار مهم است. امید که ملت رشید و دولت خدوم با همدلی و همزبانی خود زمینه ساز رفعت بیش از پیش کشور شوند و با تصمیم گیری های معقول و مستدل برگی زرین در تاریخ ایران اسلامی به یادگار بگذارند.

محمدرضا یمقانی – استاد دانشگاه
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share