حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور در هشتمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران

سرزمین اقتصادی ما توسط شورای امنیت و ۱+۵ اشغال شده است/سرداران سیاسی‌ ما همه خرمشهرها را آزاد می‌کنند

رئیس جمهور افزود: دنیای اقتصاد ما و سرزمین اقتصاد ما امروز اشغال است و ما امروز با ابزار سیاسی و دیپلماسی می خواهیم سرزمین اقتصاد ما که به ناروا تصرف شده را آزاد کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،حجت الاسلان روحانی رئیس جمهور در هشتمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران که در سالن اجلاس سران برگزار شد اظهار داشت: ملت بزرگ ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در حالی که به فکر استقرار انقلاب و سامان دهی ساختار جدید نظام بود با یک توطئه پیش‌بینی ناشده و انتظار نرفته مواجه شد که آن حمله از مرزهای غربی کشور بود.

۱۳۹۴۰۲۲۶۰۰۰۳۸۰_PhotoAروحانی خاطر نشان کرد: محاسبه ظاهری می گفت ارتش عراقی که در طول سالیان دراز از سال ۴۷ و ۴۸ در حال تجهیز کامل خود بوده و انواع سلاح ها را از شوروی سابق و از فرانسه دریافت کرده ‫و بسیاری از تجهیزات را از دیگر کشورهای اروپایی به دست آورده و دارای ارتش قوی و منظمی هست ‫در برابر ایرانی که انقلاب پیروز شده ارتش سامان آنچنانی ندارد و سلاح هایی که ارتش ایران در اختیار داشت عمدتاً غربی و آمریکایی است‬ و آنها نیز به دلیل شرایط بعد از انقلاب قطعه، ابزار و تجهیزات سلاح مهمات در اختیار ایران قرار نمی‌دهند‬.

وی با افزود: در آن شرایط ‫گروهک‌هایی که در داخل کشور گوشه و کنار سر و صدا می کردند و ناامنی و ترور بی گناهان را آغاز کرده بودند و به آن برخی اختلافات داخلی در استقرار حکومت‬ ‫بین سیاسیون جامعه آن زمان‬ را هم اضافه کنید ‫همه می گفتند اگر این عراق مجهز به این ایران در این شرایط حمله کند قطعاً از لحاظ نظامی پیروز است‬.

رئیس جمهور با بیان اینکه ‫افلقیان احتیاطی هم کردند و در کنفرانس طائف کشورهای دیگر منطقه را همراه خود کردند گفت: آنها احتیاط دیگری هم کردند، شوروی سابق، آمریکا و اروپایی‌ها را هم تا حدی متحد کردند و پشت سر خودشان آوردند.

وی با اشاره به اینکه صدام می‌اندایشید که با حمله به ایران ظرف ۳ روز یا حداکثر یک هفته خوزستان تجزیه می‌شود‬ ‫و برخی از استان ها از ایران جدا می شود‬ گفت: او پیش بینی می کرد ‫درون ایران شورش به پا خواهد شد‬ و ‫تهران به ناچار از بغداد درخواست خواهد کرد که همه آنچه که می خواهد روی میز بیاور و ایران ناچار است که تن در دهد.

روحانی با بیان اینکه عصر روز ۳۱ بشهریور ۵۹ تجاوز وحشیانه به مرزهای ایران و بمباران برخی از شهرها آغاز شد‬ گفت: ‫هم زمان فرودگاه مهرآباد تهران بمباران شد اولین عکس العمل امام راه را برای ما مشخص کرد‬؛ فرمود دزدی سنگی را آورده به خانه ما پرتاب کرده مردم ما جواب او را خواهند داد‬

وی افزود: ‫اولاً امام مسئله را ساده کرد‬ ‫ثانیا همه نکات را بیان کرد که متجاوز طرف دزدی است که به غلط سنگ پرتاب کرده باید پاسخ آن داده شود ملت ما پاسخ او را خواهد داد و این شد استراتژی دفاع مقدس ملت ایران در برابر متجاوزین افلقی.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کار بعد از پیام امام آغاز شد گفت: اولین قدم ۵ صبح فردا بود‬، ‫یعنی ۵ صبح اول مهرماه ۵۹، ۱۴۰ فرورند هواپیما همزمان از پایگاه نیروی هوایی ارتش بلند شدند و در شهرهای مختلف عراق اهداف نظامی را بمباران کردند و همه ۱۴۰ فرورند سالم برگشتند.

وی اظهار داشت: از نظر ضربه اول که بسیار مهم است، ضربه اول شاهکار به دست نیروی هوایی ارتش محقق شد‬ و  ‫۱۴۰ فروند رفتند بمباران کردند و سالم برگشتند و نشان دادند اگر قطعه را غرب قطع کرده و اگر فکر می کنند آنها نباشند آموزش نظامی امکان‬، ‫این ۱۴۰ فرورند هواپیما اولین پیام به آمریکا بود ‫که ارتش ایران و نیروی هوایی نه نیازی به آموزش و نه نیازی به قطعه شما و نه تستر شما و نه به کامپوننت شما ندارد و نیروی هوایی روی پای خود می‌ایستد.

روحانی با بیان اینکه این پیام تکان دهنده اول جهانی بود گفت: روحیه عراقی ها به طور کامل خورد شد، آنها فکر می کردند ما نمی توانیم ۵ هواپیما را پرواز دهیم‬، ‫در تاریخ دفاع مقدس ما این ضربه اول جایگاه خاصی دارد و این عملیات نیروی هوایی به عنوان عملیات بسیار تاثیرگذار در تاریخ انقلاب ما ثبت است.

وی ادامه داد: ما صبح روز اول مهرماه که به مجلس آمدیم‬، ‫مقام معظم رهبری آنوقت نماینده امام در شورای عالی دفاع بود‬؛ صبح ما رسیدیم با هم صحبت کردیم به من گفتند شما از عملیات خبر داری؟ گفت هواپیماها سالم نشستند‬؟ ‫گفتم بله همه سالمند یک دانه ایراد دارد آن هم در ایلام نشسته‬ است؛ ‫ایشان در مجلس رفت پشت تریبون و آنجا مستقیم به ملت ایران خبر این پیروزی را مقام معظم رهبری صبح روز اول مهر ۵۹ اعلام کرد‬.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تصوراتی که دشمنان اسلام آفلقیان نسبت به ایران داشتند خواب آنها درست تعبیر نشد‬ گفت: ‫بعد هم از همان آغاز حمله همه نیروهای مسلح زمینی، هوایی و دریایی سپاه پاسداران و همه نیروهای انتظامی آن زمان که کمیته شهربانی ژاندرمری و کنارشان عشایر و مردم همه به صحنه آمدند‬. ‫

وی با تاکید براینکه عراقی ها در همان روز اول مهر فهمیدند که مسئله به آن سادگی نیست که آنها فکر کرده بودند گفت: چون هدف این بود به سرعت اندیمشک و دزفول اشغال شود‬ ‫و بعد آبادان، خرمشهر و به سرعت اهواز محاصره شود که اینها می خواست در سه روز اول تکمیل شود و صدام اعلام کرده بود که من روز سوم می آیم اهواز و مصاحبه مطبوعاتی برگزار می کند‬ اما هیچکدام محقق نشد و اساس ایستادگی ملت و مقاومت مردم ما نه خاک، نه خون و نه نژاد بود‬ ‫آن که همه مردم را از آذری تا خراسانی از سیستان و بلوچستان تا خوزستانی از دریای خزر تا خلیج فارس و دریای عمان از روستا و شهر از غرب و شرق همه را برانگیخت‬ ‫همه آمدند به مسجدها که ثبت نام کنند و اعزام شوند بله خاک جاذبه دارد و خون هم که ما از یک نژاد هستیم آن هم جاذبه دارد اما جاذبه بالاتری بود که مردم را به حرکت در آورد و آن ایمان بود؛ به هر کسی که می گفتی می گفت وظیفه من است‬.

روحانی با بیان اینکه ‫ایمان برتر از خون، اسلام برتر از نژاد و عشق به اسلام و وطن به عنوان رکن‌های اساسی برای حرکت جامعه همه به میدان آمدند گفت: زنها و مردها آمدند و حتی غیرمسلمان هم آمد؛ ارمنی و یهودی هم آمد‬، سنی، شیعه، کرد، بلوچ، عرب و ترکمن همه آمدند دیگر نژاد و مذهب مطرح نبود‬؛ ‫یک چیز مطرح بود و آن اینکه دیگران به ملت بزرگ ایران ظلم کرده‌اند وظیفه انسانی، اسلامی و ملی ما تقاضا می کند از سرزمین مان و از زنان و کودکان و خرمشهر و آبادان در محاصره باید دفاع کنیم.

وی با تاکید براینکه ما از زنان محاصره شده در سر پل ذهاب، از گرفتاران در مهران، دهلران، بستان، سردشت، پیرانشهر، بانه و هر کجا از بالا تا پایین کشور و از زنان، کودکان، خواهران و برادران ما‬ دفاع کردیم گفت: ‫می دانید در سر پل ذهاب دشمن وقتی توانست وارد شهر شود زنها در برابر ارتش عراق ایستادند، زنها از طریق پشت بام آتش توی تانک های عراق ریختند و آتش زدند؛ زنها ارتش زرهی عراق را از پل ذهاب بیرون راندند‬. ‫

رئیس جمهور با طرح این سوال که زنهای دلاور و با ایمان ما درس خود را از چه کسانی یاد گرفتند؟ گفت: از صاحب امروز‬ ‫و با این قدرت دارد حرف می زند و شما ببینید در آثاری که از خاندان رسالت برای ما باقی مانده‬ شما زیباتر از نهج البلاغه که مربوط به علی ابن ابی طالب است و دیگری به زیبایی صحیفه سجادیه که دنیای از عرفان و سیاست و حقوق در این مجموعه جمع شده است‬.

وی افزود: یک فرد تنها و غریب با آن همه مصیبت ‫چه کرد؟ سخنانی را به یادگ‬‫ار گذاشت تا دنیا بداند این خاندان از لحاظ سیاست در چه مسیری قرار دارد‬.

روحانی تاکید ‫کرد: امام یک نکته مهمی فرمود و آن این بود که اولا ما پیروزی ها بسیار داشتیم اما ظاهر قصه این است هیچ چیزی جای خرمشهر را نمی گیرد‬، ‫ما به غیر از عملیات‌های کوچکی که از دی ماه ۵۹ داشتیم در جنوب و عملیات های کوچک دیگری که طراحی کردیم می توانیم بگوییم اولین عملیات بزرگ ما یک سال بعد از شروع جنگ آغاز کردیم و این زمان هم زمان زیادی برای کشوری که صدها مسئله داشت‬
‫نبود؛ می دانید که در این مدت شکل اوضاع داخلی ریاست جمهوری نخست وزیر دولت و مجلس چه سختی و مشکلاتی داشتیم‬؛ ‫یادتان هست گروهک‌ها، بزرگان ما را به شهادت می‌رساندند به ویژه منافقین یادتان هست.

وی با اشاره به اینکه شهدای محراب در همین سال ۶۰ تقریباً یک سال بعد از جنگ به شهادت رسیدند گفت: علی رغم همه اینها در سال ۶۰ حرکت بزرگ نیروی‌های مسلح ما آغاز شد‬؛ ‫اولین عملیات بسیار مهم در مهر ۶۰ و آن شکسته شدن حصر آبادان بود؛ لشگر ۷۷ خراسان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نیروها در عملیات مهر ۶۰ حصر آبادان را شکستند و این بسیار مهم بود که مخصوصاً امام فرمودند حصر آبادان باید شکسته شود‬.

‫رئیس جمهور با اشاره به اینکه در آغاز سال ۶۱ عملیات مهمتری به نام فتح المبین شروع و اجرا شد که پیروزی به دست آوردیم گفت: همان آغاز عملیات بعدی شد؛ عملیات خرمشهر یک عملیات مفصلتری بود و در چند مرحله برگزار شد.

وی با بیان اینکه در ‫آن روز ۳۱ شهریور که صدامیان به ایران حمله کردند خبرش ساعت ۲ بعدازظهر اعلام شد و همه مردم متعجب شدند‬ گفت: ‫دو سال بعد در همین ۲ بعدازظهر در خبر اعلام می‌شود که خرمشهر آزاد شد و چه ولوله‌ای درست شد‬.

روحانی با بیان اینکه چیزی که ملی است تعلق به همه مردم دارد و مال همه است گفت: این جناح و آن جناح و آن مذهب و این مذهب ندارد، همه دوست دارند؛ در ۳ خرداد ۶۱ در سراسر ایران همه لبخند می زدند‬، پیر، جوان، بزرگ و کوچک، روستایی و شهری، ارمنی، مسلمان، مسیحی، یهودی و زرتشتی، راست و چپ که این تعریف ملی است‬.

وی با اشاره به اینکه ‫تعریف ملی یعنی کاری که تمام آحاد و واحدهای یک جامعه همه حس واحد نسبت به آن دارند گفت: ولذا با وجود اینکه ما عملیات بسیار بزرگ قبل از خرمشهر انجام دادیم، طریق القدس، فتح المبین و بعد هم خیلی عملیات خوب و موفق مثل والفجر ۸ و کربلای ۵ انجام دادیم ولی هیچیز جای فتح خرمشهر را نگرفت‬؛ ‫آن چراغ پر فروغی که روز به روز فروغش بیشتر می شود خرمشهر و فتح خرمشهر است و این عجیب است.

رئیس جمهور بابیان اینکه من احساس می‌کنم آن روزی که خرمشهر سقوط کرد دردناک ترین روز بود‬ گفت: ‫خرمشهر نماد دیگری بود، حداقلش این است که در دل مردم میزان و معیار برای پیروزی و شکست ما خرمشهر بود؛ گویی همه جان یک ملت در یک شهر جمع شده است و نام آن شهر خرمشهر است؛ همه مردم با آزادی خرمشهر احساس می‌کردند آزاد شدند.

وی با بیان اینکه ‫هر یک از آن عملیات‌ها که پیروز شدیم پیروزی بود گفت: اما فتح خرمشهر فتح جنگ تلقی شد، چون نقطه مهمی که دشمن گرفته بود، تبلیغ کرده بود، شعر خوانده بود و گفته بود من بصره و بغداد را از دست می دهم ولی خرمشهر را از دست نمیدهم‬ ‫و پیروزی خرمشهر پیروزی بزرگ برای ملت بزرگ ایران بود و هست؛ خرمشهر فراموش نمی شود

روحانی با تاکید براینکه ۳ خرداد باقی ماند و جاودانه شد‬ گفت: ‫تا تاریخ ایران تاریخ است و تا خرمشهر، خرمشهر است سوم خرداد زنده می‌مانده و پاینده خواهد ماند؛ سوم خرداد مظهر پیروزی، استقامت، ایثار و فداکاری ملت و تبلور پیروزی حق بر باطل است

وی با اشاره به اینکه خرمشهر نماد پیروزی ما است‬ گفت: ‫من روزی که در خرمشهر از صبح تا غروب سه منطقه آن ویران شد‬ بودم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دزفول تحت فشار زیاد بود گفت: خانه های مردم را ویران کردند‬ اما مردم شهر مانده بودند که این ازعجایب مردم دزفول و عظمت این مردم است‬، دزفول ‫فوق العاده مردم با عظمت و با ایمانی دارد؛ دزفول واقعاً سرزمین صبر و مقاومت است‬.

وی با بیان اینکه ‫ما هر سال جمع می شویم که بگوییم پیروزی خرمشهر بسیار مهم بود گفت: اگر فقط برای همین هم باشد کار درستی می کنیم‬؛ ما هر سال در ۳ جمع می شویم که به دنیا بگوییم در برابر همه انواع سلاح شما ایمان ما پیروز است و این درست است‬.

روحانی با تاکید براینکه ‫اگر ما سوم خرداد جمع می شویم برای این است که به همه خانواده های شهدا، جانبازان و آزادگان بگوییم ما در برابر شما تواضع می کنیم، شما را دوست داریم و قدر شما را می دانیم گفت: ملت ما مرهون ایثار و فداکاری شما و اعضای خانواده شما است؛ اینها همه درست است‬ ‫اما برای یک کار دیگر هم در سوم خرداد جمع می شویم و آن این است ما می خواهیم به دنیا گوییم که هر وقت در این کشور سوم خردادی به پیش آید و هر وقت که بخشی از سرزمین و ارزش ما به ناروا به دست دشمنان تصرف شود اراده ملی ما آزاد کردن خرمشهر جدید است.

وی با اشاره به اینکه خرمشهر یک نماد است‬ گفت: ‫ممکن است هر روز خرمشهری پیش بیاید و ما باید بایستیم و دست به دست هم‬ ‫خرمشهر جدید را آزاد کنیم؛ امروز سرزمین زیبای فعالیت اقتصادی شما با دنیا این سرزمین توسط افلقیان جدید یعنی ۵+۱ یعنی شورای امنیت سازمان ملل اشغال شده؛ سرزمین اقتصادی ما اشغال شده است.

رئیس جمهور افزود: چطور شما در خرمشهر از این ور به آن ور می خواستی بروی در زمان افلقیان نمی شد و جواب شما گلوله بود الآن هم در دنیای اقتصاد هر حرکتی بخواهی بکنی جلوی شما را گرفته‌اند‬، ‫دنیای اقتصاد ما و سرزمین اقتصاد ما امروز اشغال است و ما امروز با ابزار سیاسی و دیپلماسی می خواهیم سرزمین اقتصاد ما که به ناروا تصرف شده را آزاد کنیم.

وی با تاکید براینکه  امروز فضای سرزمین فروش نفت ما اشغال شده است گفت: افلقیان آمده اند و نمی گذارند ما نفتی که از آن این مردم است و از چاه های این مردم است و ما می خواهیم بفروشیم تا زندگی مردم اداره شود را بفروشیم؛ سرزمین نفت ما توسط ۵+۱، توسط شورای امنیت، توسط قدرت ها و ابر قدرت ها اشغال شده و ما باید خرمشهر نفت مان را آزاد کنیم.

روحانی با تاکید براینکه بانک‌های ما و روابط بانکی ما با دنیا در سراسر جهان توسط افلقیان جدید اشغال شده است گفت: ما نمی توانیم پولی را بفرستیم و بگیریم‬ و ‫حرکت ندارد؛ مانند جسمی است که این خون در رگش گردش نمی کند و اگر کمی بگذرد تبدیل به عفونت می شود‬ و این دست را باید قطع کرد.

وی تاکید کرد: ما باید تمامی سرزمین‌های اقتصادی، تجاری، علمی، در سرار جهان را که به ناروا اشغال شده است؛ به عنوان خرمشهر و خونین شهر جدید از دست دشمن آزاد کنیم.

رئیس جمهور با تاکید براینکه ما در اینجا اجتماع کرده ایم تا بگوییم که ما ملتی هستیم که خرمشهر ها را آزاد می‌کنیم‬ گفت: ما آمدیم اعلام کنیم که امروز هم خرمشهرهایی پیش روی ما هست و ما مصممیم تمامی خرمشهرها را بدون استثا آزاد کنیم؛ بنابراین ۳ خرداد ما ادامه خواهد داشت و ۳ خرداد ما زندانی تاریخ سال ۶۱ نیست./نسیم

Share